'Mam, pap, ik verveel me.'
Vroeg of laat krijgen ouders dit wel eens te horen van hun kinderen.
Waardoor ze als ouder het gevoel kunnen krijgen dat ze falen, of dat ze iets
moeten vinden om het kind bezig te houden, of wellicht raken ze geïrriteerd
omdat hun kinderen niet in staat lijken zichzelf te vermaken. Toch kan een
beetje verveling voor kinderen en volwassenen een goede zaak zijn. Het kan
de creativiteit en probleemoplossing stimuleren, terwijl het tijd en ruimte
schept om zich terug op te laden. Maar sinds vele jaren wordt de mogelijkheid tot verveling verhinderd door schermpjes allerhande (smartphone, tablet, tv) die op steeds jongere leeftijd de kinderen verleiden en inpalmen.
Het gevoel van verveling kan ontstaan wanneer men moeite heeft om de tijd te
vullen en wellicht denkt dat men 'nutteloos' is omdat men niets doet. Mensen
die gefocust zijn op een taak, of bezig zijn met hun passie of talent,
vervelen zich niet. Maar wie niets om handen heeft, zoekt al snel naar iets
om zichzelf te verstrooien. Spel en vermaak zijn twee manieren die de mens
heeft bedacht om verveling te overwinnen. Volwassenen lezen, besteden tijd
aan hobby's, bezoeken winkelcentra of gaan kletsen met vrienden om verveling
tegen te gaan. Vóór de komst van tv en mobiele apparaten overwonnen kinderen
de verveling door naar buiten te gaan om te spelen met vriendjes of in de
natuur op ontdekkingstocht te trekken.
Tegenwoordig is het de vraag of kinderen nog wel de mogelijkheid krijgen om
zich te vervelen in een tijd waar schermpjes en social media voortdurend
aanwezig zijn en de nodige afleiding brengen. Digitale elektronica is
alomtegenwoordig en eist een groot deel van de aandacht. Dit makkelijk
toegankelijke en overal aanwezige medium vangt vrijwel iedereen in haar
verslavende netten. Men zit uren gekluisterd aan de schermpjes. En voor men
het beseft, is een halve dag voorbij door het kijken naar TikTok en YouTube
filmpjes of het spelen van een videogame. En ondanks al die tijd voelt men
zich daarna niet verfrist en opgeladen, maar eerder moe en leeg gezogen.
Het brein en de hersenen hebben rust nodig om te herstellen en om bepaalde
dingen te verwerken en om gebeurtenissen, ervaringen en lessen te overdenken
en te integreren. Met het brein en het bewustzijn speelt men scenario's af
en mediteert men over zichzelf en anderen. Men kan herinneringen ophalen aan
het verleden en dagdromen over de toekomst. Dit alles vraagt momenten van
rust en stilte en surfen op het web biedt geen rust.
Bij
verveling hebben de hersenen weinig te doen. En deze fase activeert het
'default netwerk' in het brein, de standaard toestand van rust. Bij
gebrek aan prikkels uit de externe omgeving richt de aandacht zich naar
binnen en komt men in een toestand van reflectie, introspectie en dagdromen,
maar ook van creativiteit en vindingrijkheid. Verveling blijkt een
belangrijke voorwaarde om het brein in evenwicht te houden. Allerlei
elektronica, waaronder het constante smartphone gebruik, bezorgen de
hersenen een overvloed aan prikkels. Op social media zorgen de likes en
hartjes op wat men dagelijks post voor een portie dopamine (gelukshormoon).
Men raakt er zelfs verslaafd aan. En wanneer verveling dan opkomt, voelt men
zich onrustig of depressief worden door het ontbreken van bevestiging via de
sociale kanalen en dan grijpt men de telefoon om de verveling tegen te gaan.
Zo verliest het brein geleidelijk het vermogen om zichzelf te stimuleren.
Jonge kinderen die zich vervelen, gebruiken hun hersenen om zelf naar
hartenlust allerlei verhaallijnen en spelvormen te bedenken. Verveling
levert hierdoor een belangrijke bijdrage aan vaardigheden zoals het
ontwikkelen van creativiteit en fantasie en het vermogen om te
visualiseren.
Tijdens het 'nietsdoen' ontstaat de ruimte voor inspiratie en intuïtie en de
mogelijkheid om creatieve oplossingen te vinden voor persoonlijke problemen
en uitdagingen. Veel mensen beweren bijvoorbeeld dat ze onder de douche
geweldige ideeën krijgen omdat hun geest vrij is om af te dwalen, terwijl
hun lichaam bezig is op automatische piloot. Een ander voorbeeld is wanneer
iemand een natuurwandeling maakt. Door de veilige en rustgevende omgeving
beginnen de hersenen te ontspannen en vrij af te dwalen en associaties te
maken. Een wandeling in de natuur biedt een ideale kans om creatief te
denken en interessante oplossingen te vinden.
Zich vervelen is voor veel kinderen niet leuk, maar het is ook niet erg.
Want onderzoek bevestigt dat verveling kan helpen om waardevolle
vaardigheden te ontwikkelen. Zo kan het helpen om ook nare en moeilijke
ervaringen te leren aanvaarden. Of om meester te worden over frustraties en
sterke emoties wanneer de dingen niet gaan zoals gepland. Verder helpt
verveling ook bij het ontwikkelen van planningsstrategieën,
probleemoplossende vaardigheden, flexibiliteit en organisatorische
vaardigheden.
Het is niet de verveling zelf die de kinderen helpt om bepaalde vaardigheden
te ontwikkelen - het is wat ze doen met die verveling. Want
uiteindelijk bedenken ze wel iets en beginnen ze te werken aan een project
om hun 'tijd te vullen'. Hoe banaal dat plan ook ook mag zijn, het
vereist een zekere organisatie, creativiteit, flexibiliteit, zelfvertrouwen
en origineel denken. De sleutel is om kinderen te helpen leren hoe ze hun
verveling kunnen beheersen en kanaliseren, waardoor ze zeggenschap krijgen
over hun eigen geluk en welzijn. Maar hoe kunnen ouders dat doen? Door
proactief te participeren. Wanneer een kind zegt: 'Ik verveel me',
kan dat een code zijn voor verschillende dingen. Misschien hebben ze honger,
zoeken ze aandacht, zijn ze nieuwsgierig naar wat je aan het doen bent of
zoeken ze iets om hun tijd mee door te brengen.
Als ouder hoef
je niet dadelijk te reageren en alles waar je mee bezig bent te stoppen
omdat ze aandacht nodig hebben. Ook hoef je geen activiteiten te bedenken of
een schermpje in hun handen te duwen telkens ze het vragen. Laat ze zelf met
nieuwe ideeën komen. Op een dag kun je bijvoorbeeld samen met hen een lijst
opmaken van activiteiten die ze leuk vinden plus een aantal aanlokkelijk
klinkende uitdagingen of projecten op langere termijn. Die lijst kan dan
gebruikt worden wanneer de verveling toeslaat. Idealiter is het een mix van
jouw ideeën en die van de kinderen. Er staan dingen op die ze in het
verleden leuk vonden, nieuwe dingen die ze graag willen leren en ook nieuwe
manieren om de spullen te gebruiken die reeds in huis of tuin te vinden
zijn. Het kan goed zijn hen te laten weten wat de dagelijkse plannen zijn
voor het gezin en hoe lang ze geacht worden zich bezig te houden met een van
de activiteiten op het 'menu'.
Voorbeelden op een activiteitenkaart voor jongere kinderen: teddybeer
ontbijt of picknick --- insecten- of natuurspeurtocht --- buiten spelen ---
bouwen en spelen in een fort --- lego of ander bouwspeelgoed --- puzzels ---
kleuren, tekenen of knutselen --- een familielid bellen.
Voor oudere kinderen en tieners: bordspellen --- tekenen of andere
kunstprojecten --- een boek lezen uit een favoriete serie --- begin een tuin
of een ander buitenproject --- een dans leren --- sport en spel buiten op
het lokale speelplein --- een dessert klaarmaken uit een kookboek.
Wanneer kinderen elk idee weigeren, dan is het wellicht niet omdat de opties
hen niet bevallen, maar omdat ze aandacht willen. En hoe langer ze kunnen
overleggen over wat te doen, hoe langer ze jouw aandacht hebben. Het kind
aandacht geven, werkt vaak als een beloning. En een lange discussie moedigt
het kind aan om zich niet met zijn eigen verveling bezig te houden - het
tegenovergestelde van wat de bedoeling is. Een oplossing is om hen twee
keuzes te geven en hen vragen er één te kiezen. Wanneer ze geen van beide
leuk vinden, stel dan voor dat ze zelf iets anders kiezen binnen vijf
minuten, anders kies jij voor hen. Maak dan duidelijk wanneer je beschikbaar
bent om hen aandacht te geven zodat de eindeloze discussie stopt.
Het is niet de verantwoordelijkheid van ouders om hun kinderen elk moment
van de dag te vermaken. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en creatief.
Als ze zich vervelen, versterken ze hun creatieve spieren en leren ze omgaan
met gevoelens van verveling als ze ouder worden. Als ze tegen verveling
protesteren, erken dan hun gevoelens en vraag hen een oplossing te bedenken.
Als ze er moeite mee hebben, biedt dan ideeën aan waar geen elektronisch
apparaat aan te pas komt.
Wees niet bang voor verveling. Het is een normaal onderdeel van het leven.
Probeer het niet af te wijzen of te verafschuwen. Probeer het te zien als een
kans om het brein rust te geven, om oplossingen voor problemen te ontwikkelen,
om te dagdromen en te fantaseren, om stil te worden en te mediteren. Door de
kinderen niet de geringste periode van verveling te laten ervaren (vaak omdat
smartphone of TV dit beletten), ontzeggen we hen de kans om te leren zichzelf
te kalmeren of hun eigen fantasie te ontdekken.
'Ik maak me het meest zorgen dat we, wanneer we onze kinderen telefoons
geven, hun verveling stelen. Als gevolg daarvan voeden we een generatie op
van schrijvers die nooit zullen beginnen met schrijven, kunstenaars die
nooit zullen beginnen met krabbelen, jonge koks die nooit een puinhoop
zullen maken in hun keuken, atleten die nooit een bal tegen de muur zullen
schoppen, muzikanten die nooit de gitaar van hun vader zullen oppakken en
beginnen te tokkelen.' (Glennon Doyle)
In plaats daarvan creëren we een generatie van sociaal onvolgroeide jonge
volwassenen die depressief en lichamelijk ongezond zijn en een gebrek aan
motivatie, verbeelding en sociale vaardigheden hebben. Elektronica dient
een doel, maar wordt door zowel ouders als kinderen misbruikt. Doe uw
kinderen een plezier en leer ze in het moment te leven. Zet de
elektronica uit. En de volgende keer dat je kind zegt:
'Ik verveel me', antwoord dan met:
'Dat is geweldig! Ik kan niet wachten om te zien wat je gaat doen!'
Bonus
'Kom,' zei het potlood tegen de jongen,
'en teken met mij mee.' Dus de jongen reikte naar
het potlood, en stond op het punt om het te gebruiken op
zijn schetsblok.
'Maar ik kan je een tekening van drie uur in drie
minuten laten zien,'
zei de Smartphone. Dus keek de jongen naar een time-lapse
tekening van een wereldkaart, compleet met oceanen, zeeën
en hoofdsteden, klaar in drie minuten.
'Kom,' zei de verfkwast tegen de jongen,
'en schilder samen met mij een rivier.' Dus pakte
de jongen de kwast op en doopte hem in de
hemelsblauwe waterverf.
'Maar ik kan je een rivier in India laten zien, en één in
Alaska, en de grootste waterval ter wereld,'
zei de Smartphone. Dus bekeek de jongen video's van de
rivieren Ganges en Alsek, en clips van de Victoria
Watervallen die op een hoogte van 1.700 meter in vulkanische
dijken tuimelen.
'Kom,' zeiden de boeken,
'en lees over een leeuw die het opneemt tegen een heks en
een scheepsreis naar de hemel.'
Dus de jongen opende een boek, krulde zich op de bank en
begon te lezen.
'Maar ik kan je de film geven,' antwoordde de
Smartphone,
'en een soundtrack die je ziel beroert.' Dus sloot de
jongen het boek, stond op van de bank, ging aan het aanrecht
zitten en bekeek de video.
'Kom,' riepen de bomen en vogels buiten.
'Klim op ons, en luister naar ons gezang.' Toen de
jongen naar buiten stapte, riep de Smartphone:
'Maar met mij kun je een spel spelen waarin je bergen
beklimt terwijl je mensetende gieren ontwijkt.'
Dus stapte de jongen weer naar binnen om het spel te
spelen.
Terwijl zijn gezicht aan de Smartphone gekluisterd zat,
rinkelde de iPad naast hem: een tekst. De jongen wierp een
blik op het bericht. Terugkerend naar zijn spel hoorde hij
een ping: een e-mail in zijn inbox. Hij las het en keerde
terug naar zijn Smartphone, waar een knipperende Snapchat
aankondiging een bloeddorstige gier verhulde.
Naast zijn iPad lag het potlood roerloos en stil, en
naast de computer de verfkwast ongekleurd. En naast zijn
smartphone lag
'De leeuw, de heks en de kleerkast' met
ongekreukte bladzijden, het gebrul van de leeuw
gesmoord, het gekakel van de heks verstomd en de poort
naar de verbeelding gesloten.
(Jill Thomas)
-- -- -- -- -- -- --
Let kids be kids a little longer... ->
Wait Until 8th Grade
Geen smartphone voor de leeftijd van 14 jaar. Geen social media voor de leeftijd van 16 jaar. Moedig creativiteit, verkenning, lezen, buitenavonturen,
kunst en beweging aan. Top 5 redenen:
° Smartphones veranderen de kindertijd en de breinwerking
(en niet in goede zin).
° Smartphones zijn verslavend en leiden weg van het echte
leven.
° Smartphones stellen het kind bloot aan allerlei dingen
waar het niet klaar voor is.
° Smartphones verhogen het risico op angsten en depressies.
° Smartphones openen de mogelijkheid voor cyberpesten.
Geen opmerkingen
Een reactie posten