03/04/2023

Onderscheidingsvermogen

De kunst en het vermogen om duidelijk en correct onderscheid te kunnen maken, is cruciaal in deze tijden van verwarring en schermpjes vol oncontroleerbare info. Wat is echt en wat is fake? Wat is waar en wat is leugen? Wat is juist en wat is fout? Wat is goed en wat is slecht? Het is tegenwoordig niet makkelijk om eerlijke waarheid te onderscheiden van propaganda en misleiding. Maar naast de verwarring op politiek en sociaal vlak is er nog een ander (en veel belangrijker) gebied om onderscheid te leren maken: het spirituele niveau. Want elke zoeker komt op een bepaald moment tot enkele belangrijke inzichten waarbij juist onderscheid maken belangrijk is. Namelijk: wat komt van jou en wat behoort bij iemand of iets anders? En nog een andere belangrijke levensvraag: wat is het kwade, en waarom bestaat het?

Psychologische inwijding in 3 stappen

Tijdens een eerste fase leert men onderscheid maken tussen het 'bewuste' zelf en het 'reactieve' zelf. Veel mensen op het zelfhulp pad kennen ondertussen dit onderscheid en het is ook algemene basiskennis uit de psychologie. Er zijn verschillende benamingen voor de 2 zelven naargelang de traditie. Eckhart Tolle spreekt over het 'pijnlichaam' of het ego als het reactieve zelf en over 'presence' of aanwezigheid als het bewuste zelf. Zoals het woord zegt is het reactieve zelf een soort automatische functie die reageert op impulsen en gebeurtenissen. Er is een trigger (mentaal, emotioneel, fysiek) en daarop volgt dan een (automatische) reactie. De oorzaak is vaak omdat het 'kleine' zelf in feite onwetend is ofwel getraumatiseerd en gekwetst en communiceert vanuit een beperkend gezichtsveld. Het bewuste zelf daarentegen is geheeld, alert en bewust van wat er gebeurt en gebruikt de vrije wil om een bepaalde actie zelf te kiezen.

De spirituele leraar Gurdjief had het over mensen die 'slapen' of in slaap vallen en zich moeten 'scholen' via tal van oefeningen om 'wakker' te worden. Zie hier: de vierde weg. Om dus zelfbewust te worden en zich Zelf te 'herinneren'. Dit kan door nauwkeurige observatie (mindfulness) van de innerlijke belevingswereld. De gebeurtenissen, ontmoetingen en ervaringen in de buitenwereld triggeren dan geen automatische reacties meer die geprogrammeerd zitten in het onderbewuste. Wat iemand zegt of doet, brengt je niet uit evenwicht en lokt geen willekeurige reactie uit die soms emotioneel gestuurd wordt (die dus komt uit angst, schuld, schaamte, verdriet, woede,...).

Je blijft gecenterd en observeert jezelf en ageert vanuit zelfbewustzijn, niet vanuit trauma en 'schadelijke' patronen, zoals het wild verspreide narcisme tegenwoordig. Dit leren onderscheid maken, is iets wat in de oude mysteriescholen werd aangeleerd, maar tegenwoordig staat het in de meeste zelfhulpboeken uitgelegd. Personen die elkaars schaduwkanten triggeren en reageren vanuit het gekwetste zelf, zijn als dieren die elkaar verscheuren en (onnodig) pijnigen. Volgens Eckhart Tolle krijgt het pijnlichaam of ego daardoor ook telkens energie waardoor het verder gevoed wordt en telkens de aandacht eist. De eerste stap op het spirituele pad is dus onderscheid leren maken tussen het bewuste en onbewuste zelf door middel van zelfanalyse, zelfobservatie, zelfherinnering en mindfulness.

Het tweede en derde stadium (of inwijding) is eerder voor de gevorderden op het pad. Het is bedoeld voor de mensen die psychologisch redelijk 'stabiel' zijn en het vraagt ook wat studie van metafysica en esoterie. De tweede fase is leren onderscheid maken tussen enerzijds het bewuste denken, voelen en willen die van het echte zelf komen en anderzijds de impulsen en 'verleidingen' die afkomstig zijn van externe (spirituele) wezens met een bepaalde agenda. De derde fase is dan het ontdekken van de essentiële aard van het wezen wat probeert het interne zielenleven te infiltreren, beïnvloeden, manipuleren.

Voor labiele mensen kan het inzicht dat hun interne leven niet bewust door henzelf gegenereerd wordt, destabiliserend werken. Vandaar dat het pad van inwijding niet voor iedereen is. In het eerste stadium zijn het de reactieve (en onbewuste) denkpatronen die het waakleven bepalen. Zo'n 95% van de gedachten die iemand denkt zijn dezelfde als de dag voordien en worden geprogrammeerd door of getriggerd uit het onderbewuste of door externe (media)bronnen. Op het volgende niveau wordt de zoeker bewust dat er een belangrijke invloed is van externe wezens die gedachten, gevoelens en handelingen 'influisteren' of uitlokken. Men spreekt soms over archonten in dat verband. Wie geen stabiel psychologisch inzicht in zichzelf heeft, kan dan wellicht uit balans raken, en geloven dat hij 'bezeten' is, wat in sommige gevallen ook daadwerkelijk zo is (maar geen reden tot angst hoeft te zijn).

Om te kunnen onderscheiden wat uit het echte zelf komt en wat van buitenaf invloed uitoefent, zijn meditatie en mindfulness de aangewezen methoden. Verschillende soorten wezens kunnen de mind beïnvloeden, zowel betrouwbare gidsen als onbetrouwbare 'parasieten'. Simpel gezegd: er zit een engel op de ene schouder en een duivel op de andere, en de vraag is naar wie je luistert. Of de Indiaanse variant over de 2 wolven in ieder mens (zie verder). Daarom wordt in religieuze en spirituele  werken, waaronder het Nieuwe Testament, gezegd dat men 'de geesten moet testen'. Want niet elk geestelijk wezen heeft noodzakelijkerwijs een heilzame of alleswetende invloed. Sommige wezens komen met een agenda en ze 'willen' iets, het is dus goed om te leren onderscheid maken.

Er is in feite een drievoudige differentiatie nodig om spirituele wezens te leren onderscheiden en die werd nog aangeleerd in de oude mysteriescholen. Maar dit werd in de loop der tijd vereenvoudigd tot een tweevoudige onderscheiding: er zijn goede en welwillende wezens en er zijn slechte en kwaadwillende wezens. Er is licht en duister. Maar zo eenvoudig ligt het niet en deze aanpak is niet voldoende om echt onderscheid te maken. Want in het licht zit het duister, en in het duistere zit licht, zoals het yin/yang symbool ook duidelijk laat zien. Beide zijn nodig in de wereld der dualiteit/polariteit waarin we leven.

Mensen worden benaderd door wezens die een krachtig licht uitdragen, maar dat betekent daarom nog niet automatisch dat ze 100% 'goed' zijn. Er is minimaal een drievoudige differentiatie nodig om onderscheid te maken, want niets is uitsluitend goed of volledig slecht. Het is altijd een mengeling en de kunst is om de 'middenweg' te nemen. Dat tonen ook de oude tradities. Bij de kabbala gaat de middelste pilaar op de levensboom van helemaal onderaan (Malkuth) tot helemaal naar de top (Kether), terwijl de 2 zijpaden rechts (goed) en links (slecht) dat niet doen. De 2 polariteiten (linkerpad en rechterpad) komen dus in evenwicht op het pad van het midden. Dit middenpad vindt men ook terug bij het Tibetaans boeddhisme.

Er zijn wezens die een sterk licht verspreiden, maar hun licht is verblindend en het vervormt. Het leidt tot vormen van spirituele illusie en vertroebelt de correcte waarneming van spirituele realiteiten. Lucifer, letterlijk de lichtdrager, is zo'n wezen. Er zijn ook wezens die actief zijn aan de donkere zijde en proberen om het geestelijke te ontkennen, die pogen om een materialistische visie op te dringen. Ze gebruiken spirituele kennis voor 'zwarte magie' en ze manipuleren spirituele krachten om anderen te misleiden voor hun eigen plezier en verrijking. Deze 2 polariteiten worden symbolisch getoond bij de kruisiging van Jezus door de 2 dieven aan weerszijden van het kruis. De goede zondaar die opgenomen wordt in het Koninkrijk en de slechte zondaar die buitengesloten wordt en Jezus als de gouden middenweg tussen hen in.

Onder meer Rudolf Steiner schreef uitgebreid over deze polariteiten, de luciferische krachten die de mens in het (valse) spirituele gebied lokken en de ahrimanische krachten die een materialistische invloed op het bewustzijn hebben. Beide krachten zijn voortdurend actief op het wereldtoneel en verbinden zich met de mens door en via beïnvloeding van het bewustzijn. Het valse licht van Lucifer waardoor de mens gaat 'zweven' en niet langer geaard en gegrond is op 3D Aarde en dus gebrekkig functioneert en zich allerlei illusies maakt. En het zware, kille materialisme van Ahriman wat wegleidt van échte spiritualiteit en waarbij de mens in aanbidding valt voor materie, bezit en het manipuleren van anderen om de eigen egoverlangens te bevredigen.

Beide invloeden pompen het ego op waardoor de mogelijkheid om tot correct en waar inzicht te komen, vertroebeld worden. De Lucifer wezens vertellen dat je God bent, een machtig spiritueel wezen. De Ahriman wezens laten je geloven dat enkel de zintuigelijke wereld echt is en bestaat. Het middenpad is dat van Christus (of Boeddha) waar de twee tegengestelde krachten worden herkend en in evenwicht komen. Dit pad kunnen we herkennen door de drievoudige differentiatie. Eerst door onderscheid te leren maken tussen het bewuste en reactieve zelf. Dan door de externe (zowel gunstige als ongunstige) invloeden te onderkennen die inspelen op het bewustzijn. En tenslotte door de entiteiten te herkennen die de mens bespelen (luciferische, ahrimanische of asoerische krachten). Het is verder belangrijk om te weten dat de 3 'kwade' krachten voortdurend 'trekken' aan de mens en hem 'verleiden' en begoochelen, maar dat de Christuskracht (liefde/wijsheid) dit niet doet. Daar dient ieder mens zelf voor te kiezen en in zichzelf te ont-wikkelen.


De 2 wolven


Een oude Cherokee vertelt aan zijn kleinzoon over de strijd die zich binnenin alle mensen afspeelt. Hij zegt: "Luister, in ieder mens leven twee wolven. De ene wolf is zwart als de nacht, de ander wit als sneeuw. Deze twee wolven zijn voortdurend met elkaar in gevecht. De ene wolf staat voor al het 'kwade' in de mens. Hij staat voor woede, afgunst, jaloezie, verdriet, hebzucht, arrogantie, zelfmedelijden, schuld, wrok, minderwaardigheid, bedrog, valse trots, superioriteit en egoïsme. De andere wolf staat voor al het 'goede' in de mens. Hij staat voor vreugde, vrede, liefde, hoop, sereniteit, nederigheid, vriendelijkheid, trouw, medeleven, grootmoedigheid, waarheid, compassie en geloof." De kleinzoon dacht er even over na en vroeg toen aan zijn grootvader: "Welke wolf wint er dan?"

De oude Cherokee antwoordde: "Als je ze goed voedt, dan winnen ze allebei. Want wanneer je enkel de witte wolf voedt, dan zal de zwarte wolf zich in het donker verstoppen, wachtend tot je wankelt, zodat hij je kan bespringen en de aandacht kan krijgen waar hij naar verlangt. Hij zal altijd boos zijn en tegen de witte wolf vechten. Maar wanneer je beiden erkent, zijn zowel hij als de witte wolf tevreden, en winnen ze allebei. Want de zwarte wolf heeft kwaliteiten die je nodig heb en die de witte wolf mist: vasthoudendheid, moed, onbevreesdheid, wilskracht en vindingrijkheid. En de witte wolf biedt mededogen, zorgzaamheid, hartelijkheid en het vermogen om de behoeften van anderen te plaatsen boven die van jezelf.

Zie je, de twee wolven hebben elkaar nodig. Het voeden van slechts de ene en het verhongeren van de andere zal hen uiteindelijk allebei oncontroleerbaar maken. Door hen te erkennen en te integreren kunnen beide wolven je dienen, waardoor je iets groters kunt doen, iets goeds tijdens je reis op Aarde. Voedt hen allebei en je zult hun interne strijd om jouw aandacht tot rust brengen. En als de inwendige strijd stopt, dan kun je de stem van innerlijke wijsheid horen. Die zal je leiden bij het kiezen van het juiste pad in elke omstandigheid. Vrede, mijn zoon, is waar we allemaal naar dienen te streven in het leven. Wie vrede in zich heeft, heeft alles. Maar hij die een storm in zijn hart en ziel herbergt, heeft niets. Hoe je omgaat met de tegengestelde krachten in jezelf, zal uiteindelijk jouw leven bepalen. Je kan één van hen uithongeren of je kunt ze allebei leiden".

De Kwade Tegenkrachten

Er verscheen reeds een artikel over de spirituele tegenkrachten (het zogenaamde 'kwade') en hun handlangers op Aarde, zie hier: Tegenkrachten. Want het is tenslotte één van de grote basisvragen der mensheid: wat is het kwade en waarom is het in de wereld? Heeft het kwade een functie binnen de mensheidsontwikkeling? Waarom heeft het Aardse bestaan en de mens (ook) een duistere kant? De benaming 'tegenkrachten' is een technische term voor het kwaad die verwijst naar het feit dat er geestelijke krachten en impulsen zijn die de natuurlijke, goede en voorspoedige evolutie lijken tegen te werken en/of te vertragen dan wel te versnellen, waardoor disharmonie ontstaat. Volgens Steiner zijn er 4 wereldkrachten actief betrokken bij de ontwikkeling van mens en planeet. Drie 'kwade' tegenkrachten en 1 meervoudig goede, gekend als het Christus (of Boeddha) bewustzijn.

De tegenkrachten veroorzaken een sterke evolutionaire weerstand, een soort wrijving waar mens en mensheid mee worstelen en waar ze moeten leren mee omgaan, waardoor vooruitgang en (spirituele) groei mogelijk worden. Een eenvoudige analogie: door de weerstand die de weg uitoefent op een rijdende auto ontstaat de mogelijkheid tot tractie die dan overwonnen moet worden, waardoor de auto in staat is om vooruit te komen. Een andere analogie: in een videogame dien je 'monsters' te verslaan en moeilijke opdrachten te vervullen om naar een hoger level te kunnen. En net zo is het kwade onderkennen en weerstaan en het middenpad volgen één van die moeilijke opdrachten op Aarde die de mens naar een hoger level kunnen brengen. Het gaat dus niet om het kwade te negeren (kop in het zand zoals sommige new age groepen doen), noch om het kwade zomaar toe te staan (apathie en nietsdoen), maar wel om het kwade te herkennen in zichzelf (integratie) en het aan de kaak te stellen in de wereld (transformeren en overwinnen).  

Binnen de Antroposofische geesteswetenschap onderscheidt men drie verschillende categorieën of stromingen van tegenwerkende krachten en hun respectieve leiders: luciferisch (Lucifer), ahrimanisch (Satan) en asoerisch (Sorat). Men kan de tegenkrachten kwalificeren als 'elementaire onevenwichtigheden', ze ontstaan wanneer bepaalde elementen en etherische vormkrachten te dominant worden tegenover het normale 'gezonde' evenwicht. De strijd tussen de tegengestelde geestelijke entiteiten is bekend in de geschiedenis als  'de oorlog in de hemel', of 'de gevallen engelen', of het beeld van 'Michaël en de draak',... Zoals bekend gaat de Christuskracht (gepersonaliseerd als Jezus) de confrontatie aan met Lucifer en Ahriman, zoals tijdens de verzoeking in de woestijn (Lukas 4).

De mens (en het bewustzijn van de mens) zijn het strijdtoneel tussen enerzijds de natuurlijke en evenwichtige geestelijke hiërarchieën en evolutionaire impulsen (het goede) en anderzijds de invloeden van de abnormale of 'tegengestelde' geestelijke hiërarchieën (het kwade). Het is een vraag die vaak gesteld wordt: als God liefde en goedheid is, waarom bestaat het kwade dan? Het antwoord is dat het kwaad bestaat (en zelfs noodzakelijk is) in de lagere werelden (de fysieke wereld en de astrale wereld), maar niet in de hogere werelden (devachan of hemelwerelden). Het kwade dient om de ontwikkeling van de mens te versterken en vooruit te brengen. 'Waarom bestaat het kwaad?' vroeg men ooit aan mysticus en spiritueel leider Ramakrishna. Zijn antwoord was: 'to thicken the plot' (om het goddelijk plan te verdiepen, om het kosmische spel boeiender te maken). En het is ook de prijs die betaald moet worden voor vrijheid. Want zonder keuzevrijheid (tussen goed en kwaad), is er ook geen echte vrije wil en zou de mens niets meer zijn dan een geprogrammeerde robot. Want mocht God al het kwaad en het lijden wegnemen van de Aarde en enkel het goede behouden, dan zou er ook geen vrije wil meer bestaan. Niettemin komt iedere keuze wel met een resultaat (de wet van oorzaak en gevolg of de wet van karma genoemd in het Oosten). Er zijn consequenties verbonden aan de handelingen en gedachten die men kiest. Zonder inzicht in karma, reïncarnatie en de kosmologie van de mensheidsontwikkeling kan de functie van het kwade niet echt begrepen worden.

De taak van het kwaad is het bevorderen van de opgang van de 'ware Mens'. De tegenkrachten zijn machtige geestelijke impulsen die niet kunnen genegeerd worden. Ze zijn nodig om de mens te laten groeien en evolueren als geestelijk wezen. Bovendien brengen ze ook positieve impulsen in de evolutie, zoals kunst, wetenschap en technologie. De tegenkrachten zijn niet tegen de ontwikkeling van de mensheid, maar ze willen wel dat alles volgens hun eigen agenda en plannen verloopt. Het ontstaan van het kwade en hoe het precies werkt doorheen de lange evolutionaire tijdsfasen van de menselijke ontwikkeling is een heel uitgebreid thema, te lang voor dit bericht. Rudolf Steiner heeft er tal van voordrachten aan gewijd. Hier is een korte bepaling (gebaseerd op het werk van Steiner) om te helpen onderscheid maken tussen de drie tegenkrachten en ze te herkennen in het eigen zielenleven.

1. Lucifer - (letterlijk Lichtdrager, de duivel, Behemoth, Diabolos)

Lucifer verleidt Eva om de 'verboden' appel te eten van de boom van kennis van goed en kwaad en belooft haar dat ze dan 'gelijk aan God' zal worden. Het gevolg is dat Adam en Eva het paradijs verlaten en terechtkomen op de Aarde om kennis over zichzelf te verwerven (bewust worden). Lucifer is dus de grote verleider, hij brengt de mensen vrijheid en vrije keuze, maar verstrikt hen ook in illusies waardoor de neiging ontstaat om het Aardse leven te verwaarlozen en ervan te vervreemden. Door te geloven in allerlei illusies en onrealistische plannen blijft een deel van de wilskracht ongebruikt en wordt dan een voedselbron voor de luciferische wezens. Het gevolg is ook dat men de levensopdracht vergeet en blind wordt voor de Aardse lessen die op het pad komen. Lucifer kunnen we bestrijden/integreren door moraliteit, dus door oprecht en eerlijk naar onszelf en de wereld te kijken, door naastenliefde (als wapen tegen egoïsme) en door realistische doelen te kiezen.

Positieve impulsen: vrijheid, taal, kennis, inzicht, wijsheid, kunst, schoonheid, creativiteit, de kracht om boven zichzelf uit te stijgen, idealisme, mystiek.
Negatieve impulsen: hoogmoed, arrogantie, verwaandheid, ijdelheid, dweperigheid, geloven in illusies, denken dat men god is, religieuze fantasieën, spiritueel escapisme, spirituele sekten, egoïsme, zweverigheid, drugs, verslavingen, oppervlakkigheid, wereldvreemd gedrag, het voortijdig brengen van vrijheid die men niet aankan, zich beter voelen dan anderen.

2. Ahriman - (Satan, Leviathan, de tegenstander)

Ahriman
is de grote manipulator, hij wil de mens ertoe brengen de wereld van de geest te vergeten en te ontkennen. Hij wil dat de mens het geestelijke verloochent en afwijst en alleen de Aardse wereld serieus neemt (de materie als oorzaak van alles en een planeet waar het verstand regeert). Het bestaan is mechanisch en zonder zin en de mens is een machteloze speelbal van het lot. Zo'n overtuiging brengt een koude kilheid in het bewustzijn, het gevoel ontbreekt. Lucifer werkt meer via het gevoelsleven, Ahriman in het denken en Sorat via het ik. Ahriman kan bestreden/geïntegreerd worden door inzicht en geesteswetenschappelijke studie.

Positieve impulsen: wetenschap, technologie, aandacht voor de Aarde, rationeel denken. 
Negatieve impulsen: atheïsme, nihilisme, materialisme, egoïsme, machtswellust, hebzucht, geldsystemen, onverschilligheid, ontkenning van het geestelijke, louter rationeel denken, starre ideeën, gewoontedenken, alles is toeval.

3. Sorat
- (de Antichrist, het beest uit de Apocalyps)

Sorat is de grote verdeler, hij zet iedereen tegen elkaar op en aast op strijd en ruzie. Hij brengt vooroordelen in de geest en drijft mensen en groepen uit elkaar. Sorat kan bestreden/geïntegreerd worden door liefde, mededogen en rechtvaardigheid.

Positieve impulsen: asoerische wezens werken aan het herstel van het fysieke en etherische lichaam gedurende de slaap.
Negatieve impulsen: onbeheersbare hartstochten, ontspoorde seksualiteit, zielloze pornografie, pure vernietigingsdrang, destructieve verslavingen, racisme, misbruik van wetenschap en techniek (transhumanisme), de mens valt terug op instincten en hartstochten die lager zijn dan het dierlijke, bezitsdrang, controle, zwarte magie. 

De drie tegenstrevende krachten zitten in ieder mens, en het strijdtoneel is onze eigen ziel. Men kan hen niet zomaar negeren (ontkenning) want het zijn machtige wezens met een krachtige (en noodzakelijke) invloed op de evolutie. Het is de taak van de mens om te leren omgaan met deze krachten, om er wakkerheid, inzicht en (hoger) bewustzijn aan te ontlenen. Om hun inspiraties en impulsen te doorzien en ze om te zetten in positieve daden die ten goede komen aan alles en allen, aan het grote geheel. Om daden en gedachten te kiezen die een christelijke ontwikkeling nastreven in plaats van een ahrimanische of luciferische wereld tevoorschijn brengen. Op het moment dat we collectief harmonie, vrede en wijsheid in de ziel ontwikkeld hebben, zullen Ahriman, Lucifer en Sorat van hun taak ontheven worden.

De  wereld die de luciferische krachten willen ontwikkelen, is die van het valse licht waar religieus fanatisme, streng fundamentalisme of zweverig new age gedoe de mensen wegleiden van de gulden middenweg. De menselijke vrijheid wordt dan beperkt door het zich gelukzalig en blind overgeven aan de geestelijke werelden en het ontkennen van de ontwikkelingskansen die de mensheid samen met en op de fysieke Aarde nog kunnen verwezenlijken. De wereld die de ahrimanische krachten willen ontwikkelen, is die van een technologisch en economisch gecontroleerd big brother systeem waar niemand iets tekort heeft (you will own nothing and be happy). De menselijke vrijheid wordt dan beperkt tot slechts datgene wat vanuit materie en techniek opgedrongen wordt (smart technocratie). De technologisch vastgezette mens ontkent dan het geestelijke en ware spirituele aspect in zichzelf wat als een rode draad de hele schepping in eenheid verbindt. De asoerische krachten willen de natuurlijke wereld en de organische mensheid simpelweg vernietigen. De mens wordt ontdaan van zijn menselijkheid (posthumanisme) en gedegradeerd tot een cyborg zonder ziel. De natuurlijke wereld wordt hervormd tot een kil, virtueel en machinaal metaverse waar de mens in opgesloten wordt.

4. Christus - (het Licht van de wereld, de verlosser)

De goede kracht is de Christusimpuls. Het woord Christus heeft trouwens niets te maken met georganiseerde religies of met een bepaalde persoon of met het Vaticaan. Integendeel zelfs, het Vaticaan is ingepalmd door de kwade tegenkrachten. De Christusimpuls is het (hogere) bewustzijn waarin liefde en wijsheid in dienstbaarheid samenwerken voor en aan het 'grote geheel'. Het is de bewuste keuze van de mens om zelf beter en liefdevoller te worden. Dit vraagt alvast een goed ontwikkeld onderscheidingsvermogen, want dat kan helpen om het juiste inzicht in zichzelf te verwerven en het goede te zien en het goede ook te doen (handelen vanuit naastenliefde). Persoonlijke ontwikkeling houdt onder meer in dat de mens zich bewust wordt van de 'kwade' en destructieve neigingen in zichzelf. Deze bewustwording zal al een deel van hun kracht en invloed wegnemen. Daarna kan men het kwade integreren door het ten goede te keren. Dit 'werken aan zichzelf' noemt men soms ook 'schaduwwerk'. De Christusimpuls laat de mens volledig vrij, in tegenstelling tot de drie tegenstrevende krachten die verleiden, bekoren en zich opdringen. De mens dient zelf te kiezen voor het goede en wordt geroepen om 'volwassen' te worden, om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn daden en gedachten, om meesterschap te bereiken over ego en bewustzijn, om liefde en wijsheid tot richtsnoer en hoofddoel te maken.

Epiloog

Tot slot kunnen we nog even samenvatten. Het vermogen om juist onderscheid te kunnen maken is een krachtig attribuut voor ieder mens op het pad naar vervolmaking. Een eerste onderscheid is het verschil tussen de slavenmens en de vrije mens. De slavenmens is slaaf van zijn eigen kleine en angstige ego. Hij reageert als een automaat, als een papegaai die slechts herhaalt wat jarenlang geprogrammeerd werd in zijn onderbewuste door propaganda en externe autoriteiten. Hij bevindt zich in de 'kindfase' van zijn ontwikkeling (leren door nabootsing). Daar is niets mis mee en daar kan geen oordeel over zijn, iedereen doorloopt alle stadia. De vrije mens daarentegen heeft de programma's doorzien en losgelaten. Hij verlaat de kindfase en is op weg naar 'volwassenheid'. Hij herinnert zichZelf en ageert vanuit eigen denken, voelen en willen. Hij is zijn eigen autoriteit en goeroe. Dit vraagt het nodige schaduwwerk en inzicht (mindfulness).

Het tweede onderscheid is begrijpen dat er naast de dagelijkse propaganda en programma's afkomstig van media, opvoeding, autoriteiten, kerkelijke religies,... ook nog rechtstreekse invloeden zijn afkomstig van geestelijke, niet-zintuigelijk waarneembare wezens. Deze krachten spelen een belangrijke rol in het scheppingsproces wat bezig is en ze zijn werkzaam in ieder mens. Daarnaast is er ook een goede kracht actief waar we kunnen mee samenwerken.

Het derde onderscheid is die 4 krachten leren kennen en leren observeren in zichzelf. De 3 tegenkrachten hebben velen namen naargelang de traditie en cultuur. We kunnen simpelweg spreken van demonen of boze geesten, maar we gebruiken hier de Antroposofische terminologie: luciferisch, ahrimanisch en asoerisch. De goede kracht wordt de Christusimpuls genoemd. Deze 4 krachten zijn de 'motor' die de mensheidsevolutie voortstuwen. De evolutie vereist het kwaad als noodzakelijk tegengewicht voor het goede, want enkel door beiden in evenwicht te brengen kan het doel van deze scheppingsronde worden bereikt. Daartoe moeten bepaalde geestelijke wezens het 'offer' brengen van een achterstand in hun eigen ontwikkeling voor het heil van de totale ontwikkeling (dit offer is de zogenaamde val der Engelen beschreven in de bijbel). Daardoor worden zij tegenkrachten, maar net door hun 'verzet' bevorderen zij de ontwikkeling als geheel. Want echte vrijheid kan enkel bereikt worden door de mens de vrije keuze te geven tussen kwaad en goed. Daarnaast is er als tegenpool ook de Christusimpuls die ieder mens de kans biedt om liefde, wijsheid en vrede in de wereld te brengen via en door zichzelf.

Een bewuste mens is dus alert op de gedachten, gevoelens, ideeën en inspiraties die voortdurend opkomen in de geest (mind). Door zichzelf innerlijk te observeren (mindfulness) en het onderscheidingsvermogen te gebruiken, kan hij de verschillende invloeden en impulsen leren onderkennen en dan de juiste keuzes maken. Men spreekt soms over 'het geweten', het morele en innerlijke besef van goed en kwaad. En zoals het woord zelf zegt: het is iets wat een bewuste mens vanzelf 'weet'. Iemand die daarentegen 'gewetenloos' is, heeft geen besef van goed en kwaad en leeft in 'zonde' (letterlijk tekort schieten of het doel missen in het Hebreeuws).

We merken dat het kwade in onze tijd heel duidelijk en expliciet aanwezig is. Althans, het wordt heel zichtbaar, kenbaar en openbaar dankzij internet en de 'ontwaking' der mensheid. Dit biedt een unieke kans. Door bewust te worden van dit kwade in mens en maatschappij kan het (h)erkend, geheeld en bestreden worden en kan een 'evolutiesprong' plaatsvinden naar een meer volwassen mensheid.


Bonus

Er wordt soms onderscheid gemaakt tussen moreel kwaad (veroorzaakt door mensen) en 'natuurlijk' kwaad (veroorzaakt door fenomenen zoals natuurrampen, ziekteplagen, hongersnoden). Wat is de oorzaak van het kwade (en het lijden) volgens de religies.

° Christendom: het kwade en het lijden komen door (de verleiding van) Satan, ongehoorzaamheid aan de wil van God, de afscheiding van God (verdrijving uit het paradijs, tuin van Eden), de imperfectie van de schepping, het egoïsme van de mens.
° Islam: Satan (Shaitan), ongehoorzaamheid aan Allah, egoïsme (zichzelf op de eerste plaats zetten).
° Judaïsme: Satan, ontrouw aan de wil van God, egoïsme, verering van valse goden.
° Taoïsme: gebrek aan harmonie tussen yin en yang.
° Boeddhisme: onbevredigde verlangens, egocentrisme.
° Hindoeïsme: onwetendheid, onbevredigde verlangens, karma.
° Confucianisme: het gebrek aan deugdzaamheid in mens en samenleving.
° Humanisme (atheïsme): er bestaat geen God, noch hogere wezens die het bestaan beïnvloeden of begeleiden, de mens is de oorzaak van het kwaad en is ook zelf volledig verantwoordelijk.
° Gnostici: de Demiurg (Jaldabaoth), een kwaadaardige god, creëert een lagere, materiële wereld met tal van gebreken, waar we als zielen in gevangen zitten door middel van een fysieke avatar (van vlees en bloed). In die wereld draait alles rond 'voedsel' en het kwade genereert voortdurend energetisch voedsel (verdriet, woede, angst) via het veroorzaken van lijden, pijn en geweld waar archonten en andere wezens levenskracht (voedsel) uit halen.
° Native Americans: goed en kwaad zijn essentiële aspecten van de schepping, er kan geen oordeel over zijn, want het ene kan niet bestaan zonder het andere, het gaat om het vinden van balans tussen beide. Dualiteit is essentieel voor harmonie en evenwicht, wat betekent dat het kwaad ook essentieel is voor het leven.

Enkele namen voor het kwade.

° Christendom en Jodendom: Duivel, Demon, Satan, Lucifer, Belial, Beëlzebub, Diabolos, Gevallen Engelen.
° Islam: Shaitan, Djinn.
° Gnostiek: Demiurg, Jaldabaoth, Archonten.
° Oud Soemerië: Anunnaki.
° Natuurvolkeren: Slangengoden, Chitauri, Wachters, Vliegers, Sterrenmensen, Predatoren, Wetico.
° Matrix onderzoekers: buitenaardse rassen zoals Reptilianen, Grijzen, negatieve Aliens.

De 7 grote geheimen (of mysteries) van het leven.

° Het geheim van de Leegte.
° Het geheim der Getallen.
° Het geheim van Alchemie.
° Het geheim van Geboorte en Sterven.
° Het geheim van het Kwaad.
° Het geheim van het Woord (Logos).
° Het geheim van Goddelijkheid.

Geen opmerkingen

Een reactie posten

© Anastha Aurora
Maira Gall