De kunst en het vermogen om duidelijk en correct onderscheid te kunnen maken, is cruciaal in deze tijden van verwarring en schermpjes vol oncontroleerbare info. Wat is echt en wat is fake? Wat is waar en wat is leugen? Wat is juist en wat is fout? Wat is goed en wat is slecht? Het is tegenwoordig niet makkelijk om eerlijke waarheid te onderscheiden van propaganda en misleiding. Maar naast de verwarring op politiek en sociaal vlak is er nog een ander (en veel belangrijker) gebied om onderscheid te leren maken: het spirituele niveau. Want elke zoeker komt op een bepaald moment tot enkele belangrijke inzichten waarbij juist onderscheid maken belangrijk is. Namelijk: wat komt van jou en wat behoort bij iemand of iets anders? En nog een andere belangrijke levensvraag: wat is het kwade, en waarom bestaat het?
Psychologische inwijding in 3 stappen
Tijdens een eerste fase leert men onderscheid maken tussen het
'bewuste' zelf en het 'reactieve' zelf. Veel mensen op het
zelfhulp pad kennen ondertussen dit onderscheid en het is ook algemene
basiskennis uit de psychologie. Er zijn verschillende benamingen voor de 2
zelven naargelang de traditie. Eckhart Tolle spreekt over het
'pijnlichaam'
of het ego als het reactieve zelf en over 'presence' of aanwezigheid
als het bewuste zelf. Zoals het woord zegt is het reactieve zelf een soort
automatische functie die reageert op impulsen en gebeurtenissen. Er is een
trigger (mentaal, emotioneel, fysiek) en daarop volgt dan een (automatische)
reactie. De oorzaak is vaak omdat het 'kleine' zelf in feite onwetend is ofwel getraumatiseerd en gekwetst en communiceert vanuit een beperkend gezichtsveld. Het bewuste zelf daarentegen is geheeld, alert en bewust van wat er gebeurt en gebruikt de
vrije wil om een bepaalde actie zelf te kiezen.
De spirituele leraar Gurdjief had het over mensen die 'slapen' of in slaap
vallen en zich moeten 'scholen' via tal van oefeningen om 'wakker' te worden.
Zie hier:
de vierde weg. Om dus zelfbewust te worden en zich Zelf te 'herinneren'. Dit kan door
nauwkeurige observatie (mindfulness) van de innerlijke belevingswereld. De
gebeurtenissen, ontmoetingen en ervaringen in de buitenwereld triggeren dan
geen automatische reacties meer die geprogrammeerd zitten in het onderbewuste.
Wat iemand zegt of doet, brengt je niet uit evenwicht en lokt geen
willekeurige reactie uit die soms emotioneel gestuurd wordt (die dus komt uit
angst, schuld, schaamte, verdriet, woede,...).
Je blijft gecenterd
en observeert jezelf en ageert vanuit zelfbewustzijn, niet vanuit trauma en
'schadelijke' patronen, zoals het wild verspreide narcisme tegenwoordig. Dit
leren onderscheid maken, is iets wat in de oude mysteriescholen werd
aangeleerd, maar tegenwoordig staat het in de meeste zelfhulpboeken uitgelegd.
Personen die elkaars schaduwkanten triggeren en reageren vanuit het gekwetste
zelf, zijn als dieren die elkaar verscheuren en (onnodig) pijnigen. Volgens
Eckhart Tolle krijgt het pijnlichaam of ego daardoor ook telkens energie
waardoor het verder gevoed wordt en telkens de aandacht eist. De eerste stap
op het spirituele pad is dus onderscheid leren maken tussen het bewuste en
onbewuste zelf door middel van zelfanalyse, zelfobservatie, zelfherinnering en
mindfulness.
Het tweede en derde stadium (of inwijding) is eerder voor de gevorderden op
het pad. Het is bedoeld voor de mensen die psychologisch redelijk 'stabiel'
zijn en het vraagt ook wat studie van metafysica en esoterie. De
tweede fase is leren onderscheid maken tussen enerzijds het bewuste
denken, voelen en willen die van het echte zelf komen en anderzijds de
impulsen en 'verleidingen' die afkomstig zijn van externe (spirituele) wezens
met een bepaalde agenda. De derde fase is dan het ontdekken van de
essentiële aard van het wezen wat probeert het interne zielenleven te
infiltreren, beïnvloeden, manipuleren.
Voor labiele mensen kan het
inzicht dat hun interne leven niet bewust door henzelf gegenereerd wordt,
destabiliserend werken. Vandaar dat het pad van inwijding niet voor iedereen
is. In het eerste stadium zijn het de reactieve (en onbewuste) denkpatronen
die het waakleven bepalen. Zo'n 95% van de gedachten die iemand denkt zijn
dezelfde als de dag voordien en worden geprogrammeerd door of getriggerd uit
het onderbewuste of door externe (media)bronnen. Op het volgende niveau wordt
de zoeker bewust dat er een belangrijke invloed is van externe wezens die
gedachten, gevoelens en handelingen 'influisteren' of uitlokken. Men spreekt soms over archonten in dat verband. Wie geen
stabiel psychologisch inzicht in zichzelf heeft, kan dan wellicht uit balans
raken, en geloven dat hij 'bezeten' is, wat in sommige gevallen ook daadwerkelijk zo is (maar geen reden tot angst hoeft te zijn).
Om te kunnen onderscheiden wat uit het echte zelf komt en wat van buitenaf
invloed uitoefent, zijn meditatie en mindfulness de aangewezen methoden.
Verschillende soorten wezens kunnen de mind beïnvloeden, zowel betrouwbare
gidsen als onbetrouwbare 'parasieten'. Simpel gezegd: er zit een engel op de ene schouder en
een duivel op de andere, en de vraag is naar wie je luistert. Of de Indiaanse
variant over de 2 wolven in ieder mens (zie verder). Daarom wordt in
religieuze en spirituele werken, waaronder het Nieuwe Testament, gezegd
dat men 'de geesten moet testen'. Want niet elk geestelijk wezen heeft
noodzakelijkerwijs een heilzame of alleswetende invloed. Sommige wezens komen
met een agenda en ze 'willen' iets, het is dus goed om te leren onderscheid
maken.
Er is in feite een drievoudige differentiatie nodig om spirituele wezens te
leren onderscheiden en die werd nog aangeleerd in de oude mysteriescholen.
Maar dit werd in de loop der tijd vereenvoudigd tot een tweevoudige
onderscheiding: er zijn goede en welwillende wezens en er zijn slechte en
kwaadwillende wezens. Er is licht en duister. Maar zo eenvoudig ligt het niet
en deze aanpak is niet voldoende om echt onderscheid te maken. Want in het
licht zit het duister, en in het duistere zit licht, zoals het yin/yang
symbool ook duidelijk laat zien. Beide zijn nodig in de wereld der dualiteit/polariteit waarin we leven.
Mensen worden benaderd door wezens die een krachtig licht uitdragen, maar
dat betekent daarom nog niet automatisch dat ze 100% 'goed' zijn. Er is
minimaal een drievoudige differentiatie nodig om onderscheid te maken, want
niets is uitsluitend goed of volledig slecht. Het is altijd een mengeling en
de kunst is om de 'middenweg' te nemen. Dat tonen ook de oude tradities. Bij
de kabbala gaat de middelste pilaar op de levensboom van helemaal onderaan (Malkuth) tot
helemaal naar de top (Kether), terwijl de 2 zijpaden rechts (goed) en links
(slecht) dat niet doen. De 2 polariteiten (linkerpad en rechterpad) komen dus
in evenwicht op het pad van het midden. Dit middenpad vindt men ook terug bij
het Tibetaans boeddhisme.
Er zijn wezens die een sterk licht verspreiden, maar hun licht is verblindend
en het vervormt. Het leidt tot vormen van spirituele illusie en vertroebelt de
correcte waarneming van spirituele realiteiten. Lucifer, letterlijk de
lichtdrager, is zo'n wezen. Er zijn ook wezens die actief zijn aan de donkere
zijde en proberen om het geestelijke te ontkennen, die pogen om een
materialistische visie op te dringen. Ze gebruiken spirituele kennis voor
'zwarte magie' en ze manipuleren spirituele krachten om anderen te misleiden
voor hun eigen plezier en verrijking. Deze 2 polariteiten worden symbolisch
getoond bij de kruisiging van Jezus door de 2 dieven aan weerszijden van het
kruis. De goede zondaar die opgenomen wordt in het Koninkrijk en de slechte
zondaar die buitengesloten wordt en Jezus als de gouden middenweg tussen hen
in.
Onder meer Rudolf Steiner schreef uitgebreid over deze polariteiten, de luciferische krachten die de mens in het (valse) spirituele gebied lokken en
de ahrimanische krachten die een materialistische invloed op het bewustzijn
hebben. Beide krachten zijn voortdurend actief op het wereldtoneel en
verbinden zich met de mens door en via beïnvloeding van het bewustzijn. Het
valse licht van Lucifer waardoor de mens gaat 'zweven' en niet langer geaard
en gegrond is op 3D Aarde en dus gebrekkig functioneert en zich allerlei
illusies maakt. En het zware, kille materialisme van Ahriman wat wegleidt van
échte spiritualiteit en waarbij de mens in aanbidding valt voor materie, bezit
en het manipuleren van anderen om de eigen egoverlangens te bevredigen.
Beide invloeden pompen het ego op waardoor de mogelijkheid om tot
correct en waar inzicht te komen, vertroebeld worden. De Lucifer wezens
vertellen dat je God bent, een machtig spiritueel wezen. De Ahriman wezens
laten je geloven dat enkel de zintuigelijke wereld echt is en bestaat. Het
middenpad is dat van Christus (of Boeddha) waar de twee tegengestelde krachten
worden herkend en in evenwicht komen. Dit pad kunnen we herkennen door de
drievoudige differentiatie. Eerst door onderscheid te leren maken tussen het
bewuste en reactieve zelf. Dan door de externe (zowel gunstige als ongunstige)
invloeden te onderkennen die inspelen op het bewustzijn. En tenslotte door de
entiteiten te herkennen die de mens bespelen (luciferische, ahrimanische of asoerische krachten). Het is verder belangrijk om te weten dat de 3 'kwade'
krachten voortdurend 'trekken' aan de mens en hem 'verleiden' en begoochelen,
maar dat de Christuskracht (liefde/wijsheid) dit niet doet. Daar dient ieder
mens zelf voor te kiezen en in zichzelf te ont-wikkelen.
De 2 wolven
De Kwade Tegenkrachten
Er verscheen reeds een artikel over de spirituele tegenkrachten (het
zogenaamde 'kwade') en hun handlangers op Aarde, zie hier:
Tegenkrachten. Want het is tenslotte één van de grote basisvragen der mensheid: wat is
het kwade en waarom is het in de wereld? Heeft het kwade een functie binnen
de mensheidsontwikkeling? Waarom heeft het Aardse bestaan en de mens (ook)
een duistere kant? De benaming 'tegenkrachten' is een technische term voor
het kwaad die verwijst naar het feit dat er geestelijke krachten en impulsen
zijn die de natuurlijke, goede en voorspoedige evolutie lijken tegen te
werken en/of te vertragen dan wel te versnellen, waardoor disharmonie ontstaat. Volgens Steiner zijn er 4
wereldkrachten actief betrokken bij de ontwikkeling van mens en planeet.
Drie 'kwade' tegenkrachten en 1 meervoudig goede, gekend als het Christus
(of Boeddha) bewustzijn.
De tegenkrachten veroorzaken een sterke
evolutionaire weerstand, een soort wrijving waar mens en mensheid mee
worstelen en waar ze moeten leren mee omgaan, waardoor vooruitgang en
(spirituele) groei mogelijk worden. Een eenvoudige analogie: door de
weerstand die de weg uitoefent op een rijdende auto ontstaat de mogelijkheid
tot tractie die dan overwonnen moet worden, waardoor de auto in staat is om
vooruit te komen. Een andere analogie: in een videogame dien je 'monsters'
te verslaan en moeilijke opdrachten te vervullen om naar een hoger level te
kunnen. En net zo is het kwade onderkennen en weerstaan en het middenpad
volgen één van die moeilijke opdrachten op Aarde die de mens naar een hoger
level kunnen brengen. Het gaat dus niet om het kwade te negeren (kop in het zand zoals sommige new age groepen doen), noch om het kwade zomaar toe te staan (apathie en nietsdoen), maar wel om het kwade te herkennen in zichzelf (integratie) en het aan de kaak te stellen in de wereld (transformeren en overwinnen).
Binnen de Antroposofische geesteswetenschap onderscheidt men drie
verschillende categorieën of stromingen van tegenwerkende krachten en hun
respectieve leiders: luciferisch (Lucifer), ahrimanisch (Satan) en asoerisch
(Sorat). Men kan de tegenkrachten kwalificeren als 'elementaire
onevenwichtigheden', ze ontstaan wanneer bepaalde elementen en etherische
vormkrachten te dominant worden tegenover het normale 'gezonde' evenwicht.
De strijd tussen de tegengestelde geestelijke entiteiten is bekend in de
geschiedenis als
'de oorlog in de hemel', of 'de gevallen engelen', of het
beeld van 'Michaël en de draak',... Zoals bekend gaat de Christuskracht
(gepersonaliseerd als Jezus) de confrontatie aan met Lucifer en
Ahriman, zoals tijdens de verzoeking in de woestijn (Lukas 4).
De mens (en het bewustzijn van de mens) zijn het strijdtoneel tussen
enerzijds de natuurlijke en evenwichtige geestelijke hiërarchieën en
evolutionaire impulsen (het goede) en anderzijds de invloeden van de
abnormale of 'tegengestelde' geestelijke hiërarchieën (het kwade). Het is
een vraag die vaak gesteld wordt:
als God liefde en goedheid is, waarom bestaat het kwade dan? Het
antwoord is dat het kwaad bestaat (en zelfs noodzakelijk is) in de lagere
werelden (de fysieke wereld en de astrale wereld), maar niet in de hogere
werelden (devachan of hemelwerelden). Het kwade dient om de ontwikkeling van
de mens te versterken en vooruit te brengen.
'Waarom bestaat het kwaad?' vroeg men ooit aan mysticus en spiritueel
leider Ramakrishna. Zijn antwoord was: 'to thicken the plot' (om het
goddelijk plan te verdiepen, om het kosmische spel boeiender te maken). En
het is ook de prijs die betaald moet worden voor vrijheid. Want zonder
keuzevrijheid (tussen goed en kwaad), is er ook geen echte vrije wil en zou
de mens niets meer zijn dan een geprogrammeerde robot. Want mocht God al het kwaad en het lijden wegnemen van de Aarde en enkel het goede behouden, dan zou er ook geen vrije wil meer bestaan. Niettemin komt iedere
keuze wel met een resultaat (de wet van oorzaak en gevolg of de wet van
karma genoemd in het Oosten). Er zijn consequenties verbonden aan de
handelingen en gedachten die men kiest. Zonder inzicht in karma, reïncarnatie en de kosmologie van de
mensheidsontwikkeling kan de functie van het kwade niet echt begrepen
worden.
De taak van het kwaad is het bevorderen van de opgang van de 'ware Mens'. De
tegenkrachten zijn machtige geestelijke impulsen die niet kunnen genegeerd
worden. Ze zijn nodig om de mens te laten groeien en evolueren als
geestelijk wezen. Bovendien brengen ze ook positieve impulsen in de
evolutie, zoals kunst, wetenschap en technologie. De tegenkrachten
zijn niet tegen de ontwikkeling van de mensheid, maar ze willen wel
dat alles volgens hun eigen agenda en plannen verloopt. Het ontstaan van het kwade en hoe het precies werkt doorheen de lange
evolutionaire tijdsfasen van de menselijke ontwikkeling is een heel
uitgebreid thema, te lang voor dit bericht. Rudolf Steiner heeft er tal van
voordrachten aan gewijd. Hier is een korte bepaling (gebaseerd op het werk
van Steiner) om te helpen onderscheid maken tussen de drie tegenkrachten en
ze te herkennen in het eigen zielenleven.
1. Lucifer - (letterlijk Lichtdrager, de duivel, Behemoth, Diabolos)
Lucifer verleidt Eva om de 'verboden' appel te eten van de boom
van kennis van goed en kwaad en belooft haar dat ze dan 'gelijk aan God' zal
worden. Het gevolg is dat Adam en Eva het paradijs verlaten en terechtkomen
op de Aarde om kennis over zichzelf te verwerven (bewust worden). Lucifer is
dus de grote verleider, hij brengt de mensen vrijheid en vrije keuze, maar
verstrikt hen ook in illusies waardoor de neiging ontstaat om het Aardse
leven te verwaarlozen en ervan te vervreemden. Door te geloven in allerlei
illusies en onrealistische plannen blijft een deel van de wilskracht
ongebruikt en wordt dan een voedselbron voor de luciferische wezens. Het
gevolg is ook dat men de levensopdracht vergeet en blind wordt voor de Aardse lessen die op het pad komen.
Lucifer kunnen we bestrijden/integreren door moraliteit, dus door oprecht
en eerlijk naar onszelf en de wereld te kijken, door naastenliefde (als
wapen tegen egoïsme) en door realistische doelen te kiezen.
Positieve impulsen: vrijheid, taal, kennis, inzicht, wijsheid, kunst,
schoonheid, creativiteit, de kracht om boven zichzelf uit te
stijgen, idealisme, mystiek.
Negatieve impulsen: hoogmoed,
arrogantie, verwaandheid, ijdelheid, dweperigheid, geloven in illusies,
denken dat men god is, religieuze fantasieën, spiritueel escapisme,
spirituele sekten, egoïsme, zweverigheid, drugs, verslavingen,
oppervlakkigheid, wereldvreemd gedrag, het voortijdig brengen van vrijheid
die men niet aankan, zich beter voelen dan anderen.
2. Ahriman
- (Satan, Leviathan, de tegenstander)
Ahriman is de grote
manipulator, hij wil de mens ertoe brengen de wereld van de geest te
vergeten en te ontkennen. Hij wil dat de mens het geestelijke verloochent en
afwijst en alleen de Aardse wereld serieus neemt (de materie als oorzaak van
alles en een planeet waar het verstand regeert). Het bestaan is mechanisch
en zonder zin en de mens is een machteloze speelbal van het lot. Zo'n
overtuiging brengt een koude kilheid in het bewustzijn, het gevoel
ontbreekt. Lucifer werkt meer via het gevoelsleven, Ahriman in het denken en
Sorat via het ik. Ahriman kan bestreden/geïntegreerd worden door inzicht en
geesteswetenschappelijke studie.
Positieve impulsen: wetenschap, technologie, aandacht voor de Aarde,
rationeel denken.
Negatieve impulsen: atheïsme,
nihilisme, materialisme, egoïsme, machtswellust, hebzucht, geldsystemen,
onverschilligheid, ontkenning van het geestelijke, louter rationeel denken,
starre ideeën, gewoontedenken, alles is toeval.
3. Sorat - (de Antichrist, het beest uit de Apocalyps)
Sorat is de
grote verdeler, hij zet iedereen tegen elkaar op en aast op strijd en ruzie.
Hij brengt vooroordelen in de geest en drijft mensen en groepen uit elkaar.
Sorat kan bestreden/geïntegreerd worden door liefde, mededogen en
rechtvaardigheid.
Positieve impulsen: asoerische wezens werken aan het herstel van het
fysieke en etherische lichaam gedurende de slaap.
Negatieve impulsen:
onbeheersbare hartstochten, ontspoorde seksualiteit, zielloze pornografie,
pure vernietigingsdrang, destructieve verslavingen, racisme, misbruik van
wetenschap en techniek (transhumanisme), de mens valt terug op instincten en
hartstochten die lager zijn dan het dierlijke, bezitsdrang, controle, zwarte
magie.
De drie tegenstrevende krachten zitten in ieder mens, en het
strijdtoneel
is onze eigen ziel. Men kan hen niet zomaar negeren (ontkenning) want het
zijn machtige wezens met een krachtige (en noodzakelijke) invloed op de
evolutie. Het is de taak van de mens om te leren omgaan met deze krachten,
om er wakkerheid, inzicht en (hoger) bewustzijn aan te ontlenen. Om hun
inspiraties en impulsen te doorzien en ze om te zetten in positieve daden
die ten goede komen aan alles en allen, aan het grote geheel. Om daden en
gedachten te kiezen die een christelijke ontwikkeling nastreven in plaats
van een ahrimanische of luciferische wereld tevoorschijn brengen. Op het moment dat we collectief harmonie, vrede en wijsheid in de ziel
ontwikkeld hebben, zullen Ahriman, Lucifer en Sorat van hun taak ontheven
worden.
De wereld die de luciferische krachten willen ontwikkelen,
is die van het valse licht waar religieus fanatisme, streng
fundamentalisme of zweverig new age gedoe de mensen wegleiden van de
gulden middenweg. De menselijke vrijheid wordt dan beperkt door het zich
gelukzalig en blind overgeven aan de geestelijke werelden en het ontkennen
van de ontwikkelingskansen die de mensheid samen met en op de fysieke
Aarde nog kunnen verwezenlijken. De wereld die de
ahrimanische krachten willen ontwikkelen, is die van een
technologisch en economisch gecontroleerd big brother systeem waar niemand
iets tekort heeft (you will own nothing and be happy). De
menselijke vrijheid wordt dan beperkt tot slechts datgene wat vanuit
materie en techniek opgedrongen wordt (smart technocratie). De
technologisch vastgezette mens ontkent dan het geestelijke en ware
spirituele aspect in zichzelf wat als een rode draad de hele schepping in
eenheid verbindt. De asoerische krachten willen de natuurlijke
wereld en de organische mensheid simpelweg vernietigen. De mens wordt
ontdaan van zijn menselijkheid (posthumanisme) en gedegradeerd tot een
cyborg zonder ziel. De natuurlijke wereld wordt hervormd tot een kil,
virtueel en machinaal metaverse waar de mens in opgesloten wordt.
4. Christus - (het
Licht van de wereld, de verlosser)
De goede kracht is de Christusimpuls. Het woord Christus heeft
trouwens niets te maken met georganiseerde religies of met een bepaalde persoon of met het Vaticaan. Integendeel zelfs, het Vaticaan is ingepalmd door de kwade tegenkrachten. De
Christusimpuls is het (hogere) bewustzijn waarin liefde en wijsheid in
dienstbaarheid samenwerken voor en aan het 'grote geheel'. Het is de bewuste keuze
van de mens om zelf beter en liefdevoller te worden. Dit vraagt alvast een
goed ontwikkeld onderscheidingsvermogen, want dat kan helpen om het juiste
inzicht in zichzelf te verwerven en het goede te zien en het goede ook te
doen (handelen vanuit naastenliefde). Persoonlijke ontwikkeling houdt onder
meer in dat de mens zich bewust wordt van de 'kwade' en destructieve
neigingen in zichzelf. Deze bewustwording zal al een deel van hun kracht en
invloed wegnemen. Daarna kan men het kwade integreren door het ten goede te
keren. Dit 'werken aan zichzelf' noemt men soms ook 'schaduwwerk'. De
Christusimpuls laat de mens volledig vrij, in tegenstelling tot de drie
tegenstrevende krachten die verleiden, bekoren en zich opdringen. De mens
dient zelf te kiezen voor het goede en wordt geroepen om 'volwassen' te
worden, om verantwoordelijkheid te nemen voor zijn daden en gedachten, om
meesterschap te bereiken over ego en bewustzijn, om liefde en wijsheid tot
richtsnoer en hoofddoel te maken.
Epiloog
Tot slot kunnen we nog even samenvatten. Het vermogen om juist
onderscheid te kunnen maken is een krachtig attribuut voor ieder mens op het
pad naar vervolmaking. Een eerste onderscheid is het verschil tussen
de slavenmens en de vrije mens. De slavenmens is slaaf van zijn eigen
kleine en angstige ego. Hij reageert als een automaat, als een papegaai die
slechts herhaalt wat jarenlang geprogrammeerd werd in zijn onderbewuste door
propaganda en externe autoriteiten. Hij bevindt zich in de 'kindfase' van
zijn ontwikkeling (leren door nabootsing). Daar is niets mis mee en daar kan
geen oordeel over zijn, iedereen doorloopt alle stadia. De
vrije mens daarentegen heeft de programma's doorzien en losgelaten.
Hij verlaat de kindfase en is op weg naar 'volwassenheid'. Hij herinnert
zichZelf en ageert vanuit eigen denken, voelen en willen. Hij is zijn eigen autoriteit en goeroe. Dit vraagt het
nodige schaduwwerk en inzicht (mindfulness).
Het tweede onderscheid is begrijpen dat er naast de dagelijkse
propaganda en programma's afkomstig van media, opvoeding, autoriteiten,
kerkelijke religies,... ook nog rechtstreekse invloeden zijn afkomstig van geestelijke,
niet-zintuigelijk waarneembare wezens. Deze krachten spelen een belangrijke
rol in het scheppingsproces wat bezig is en ze zijn werkzaam in ieder mens.
Daarnaast is er ook een goede kracht actief waar we kunnen mee
samenwerken.
Het derde onderscheid is die 4 krachten leren kennen en leren
observeren in zichzelf. De 3 tegenkrachten hebben velen namen naargelang de
traditie en cultuur. We kunnen simpelweg spreken van demonen of boze
geesten, maar we gebruiken hier de Antroposofische terminologie:
luciferisch, ahrimanisch en asoerisch. De goede kracht wordt de
Christusimpuls genoemd. Deze 4 krachten zijn de 'motor' die de
mensheidsevolutie voortstuwen. De evolutie vereist het kwaad als noodzakelijk
tegengewicht voor het goede, want enkel door beiden in evenwicht te brengen
kan het doel van deze scheppingsronde worden bereikt. Daartoe moeten bepaalde
geestelijke wezens het 'offer' brengen van een achterstand in hun eigen
ontwikkeling voor het heil van de totale ontwikkeling (dit offer is de
zogenaamde val der Engelen beschreven in de bijbel). Daardoor worden zij
tegenkrachten, maar net door hun 'verzet' bevorderen zij de ontwikkeling als
geheel. Want echte vrijheid kan enkel bereikt worden door de mens de vrije keuze
te geven tussen kwaad en goed. Daarnaast is er als tegenpool ook de
Christusimpuls die ieder mens de kans biedt om liefde, wijsheid en vrede in
de wereld te brengen via en door zichzelf.
Een bewuste mens is
dus alert op de gedachten, gevoelens, ideeën en inspiraties die voortdurend
opkomen in de geest (mind). Door zichzelf innerlijk te observeren (mindfulness) en
het onderscheidingsvermogen te gebruiken, kan hij de verschillende invloeden
en impulsen leren onderkennen en dan de juiste keuzes maken. Men spreekt
soms over 'het geweten', het morele en innerlijke besef van goed en
kwaad. En zoals het woord zelf zegt: het is iets wat een bewuste mens
vanzelf 'weet'. Iemand die daarentegen 'gewetenloos' is, heeft geen besef
van goed en kwaad en leeft in 'zonde' (letterlijk tekort schieten of
het doel missen in het Hebreeuws).
We merken dat het kwade in onze tijd heel duidelijk en expliciet aanwezig is. Althans, het wordt heel zichtbaar, kenbaar en openbaar dankzij internet en de 'ontwaking' der mensheid. Dit biedt een unieke kans. Door bewust te worden van dit kwade in mens en maatschappij kan het (h)erkend, geheeld en bestreden worden en kan een 'evolutiesprong' plaatsvinden naar een meer volwassen mensheid.
Bonus
° Christendom: het kwade en het lijden komen door (de verleiding van) Satan, ongehoorzaamheid aan de wil van God, de afscheiding van God (verdrijving uit het paradijs, tuin van Eden), de imperfectie van de schepping, het egoïsme van de mens.
° Islam: Satan (Shaitan), ongehoorzaamheid aan Allah, egoïsme (zichzelf op de eerste plaats zetten).
° Judaïsme: Satan, ontrouw aan de wil van God, egoïsme, verering van valse goden.
° Taoïsme: gebrek aan harmonie tussen yin en yang.
° Boeddhisme: onbevredigde verlangens, egocentrisme.
° Hindoeïsme: onwetendheid, onbevredigde verlangens, karma.
° Confucianisme: het gebrek aan deugdzaamheid in mens en samenleving.
° Humanisme (atheïsme): er bestaat geen God, noch hogere wezens die het bestaan beïnvloeden of begeleiden, de mens is de oorzaak van het kwaad en is ook zelf volledig verantwoordelijk.
° Gnostici: de Demiurg (Jaldabaoth), een kwaadaardige god, creëert een lagere, materiële wereld met tal van gebreken, waar we als zielen in gevangen zitten door middel van een fysieke avatar (van vlees en bloed). In die wereld draait alles rond 'voedsel' en het kwade genereert voortdurend energetisch voedsel (verdriet, woede, angst) via het veroorzaken van lijden, pijn en geweld waar archonten en andere wezens levenskracht (voedsel) uit halen.
° Native Americans: goed en kwaad zijn essentiële aspecten van de schepping, er kan geen oordeel over zijn, want het ene kan niet bestaan zonder het andere, het gaat om het vinden van balans tussen beide. Dualiteit is essentieel voor harmonie en evenwicht, wat betekent dat het kwaad ook essentieel is voor het leven.
Enkele namen voor het kwade.
° Christendom en Jodendom: Duivel, Demon, Satan, Lucifer, Belial, Beëlzebub, Diabolos, Gevallen Engelen.
° Islam: Shaitan, Djinn.
° Gnostiek: Demiurg, Jaldabaoth, Archonten.
° Oud Soemerië: Anunnaki.
° Natuurvolkeren: Slangengoden, Chitauri, Wachters, Vliegers, Sterrenmensen, Predatoren, Wetico.
° Matrix onderzoekers: buitenaardse rassen zoals Reptilianen, Grijzen, negatieve Aliens.
De 7 grote geheimen (of mysteries) van het leven.
° Het geheim van de Leegte.
° Het geheim der Getallen.
° Het geheim van Alchemie.
° Het geheim van Geboorte en Sterven.
° Het geheim van het Kwaad.
° Het geheim van het Woord (Logos).
° Het geheim van Goddelijkheid.
° Follow your bliss
° Feeling good
° De innerlijke gids
° Verhoog je vibratie
° De vierde weg
° Wetico
° Neti Neti
° Het pad naar Zelfrealisatie
° Meditatie
° Stemmen in je hoofd
° Gnostiek in de Matrix
° Tegenkrachten
° De 3 overtuigingen van het ego
Meer lezen over Antroposofie (Engels)
°
Anthroposophy
°
AntroWiki
Geen opmerkingen
Een reactie posten