05/07/2023

Simulatie theorie 2: Tom Campbell

 The next big scientific and cultural paradigm is virtual reality.
(Thomas Campbell)

Volgens wetenschapper en natuurkundige Tom Campbell leven we in een virtuele simulatie. Hij schreef er een uitgebreid en gedetailleerd boek over (My Big TOE) waarin hij alle aspecten van zijn simulatiemodel uit de doeken doet. Begin jaren '70 begon Tom onderzoek te doen naar veranderde bewustzijnstoestanden, onder meer via gecontroleerde OBE's (uittredingen) samen met Robert Monroe van het Monroe Instituut, een laboratorium voor de studie van bewustzijn. Robert Monroe schreef zelf drie interessante werken over zijn bevindingen tijdens zijn astrale reizen (Journeys Out Of The Body, Far Journeys, en The Ultimate Journey). Dit jarenlange metafysisch onderzoek van bewustzijn en andere werkelijkheden, die gebaseerd zijn op ervaringen uit eerste hand, leidde uiteindelijk tot het basiswerk van Tom (My Big Theory Of Everything of MBT). Campbell's MBT bouwt voort op 40 jaar onderzoek en beschrijft een model van de werkelijkheid wat de objectieve en subjectieve werelden van geest en materie, fysica en metafysica, normaal en paranormaal, seculier en religieus met elkaar verenigt. Geen eenvoudige opdracht, veel (materialistisch ingestelde) wetenschappers breken er hun tanden op.

Volgens het algemeen aanvaarde materialistische model is de wereld een objectieve fysieke werkelijkheid waarin materie fundamenteel is en bewustzijn een gevolg van die materie (namelijk een 'toevallige' bijwerking van de neuronenwerking in het brein). Om de wereld te kunnen begrijpen, is er dus ook geen behoefte om te zoeken naar verklaringen die buiten die materiële werkelijkheid liggen. Het gevolg is dat heel wat vragen onbeantwoord blijven vanuit een strikt materialistische benadering. Volgens Campbell's theorie (en die van anderen) zijn tal van vragen wél te beantwoorden wanneer het huidige realiteitsmodel uitgebreid wordt tot buiten de fysiek waarneembare realiteit en wanneer bewustzijn als hoofdparameter wordt beschouwd.

Ik beschouw bewustzijn als fundamenteel.
Ik beschouw materie als een afgeleide van bewustzijn.
Alles waar we over praten, alles wat we als bestaand beschouwen,
postuleert bewustzijn.

    (Max Planck – uitvinder van de kwantumfysica - 1931)

Een bekende theorie van de virtuele simulatie onderzoekers stelt dat de basis van de werkelijkheid steunt op (digitale) informatie waarmee een zintuiglijk ervaarbare wereld gesimuleerd wordt. Professor Edward Fredkin spreekt over de Ultieme Computer als bron van die informatie en data en dus van de simulatie. Die 'computer' (niet vergelijkbaar met onze computer apparatuur, het is een metafoor) zou zich dan buiten het universum bevinden (net zoals de speelconsole zich niet in het videogame bevindt). Ook natuurkundige John Wheeler, definieert de werkelijkheid als digitaal en is gekend door de uitdrukking 'It from Bit'. Kort gezegd: alle fysieke dingen zijn  informatie-theoretisch van oorsprong en het universum is 'participerend', dus de waarnemer bepaalt mee de realiteit. Digitale eenheden (bit) zijn de basis voor fysieke dingen (it). Tom Campbell gaat nog een stap verder en zegt dat bewustzijn de bron is van de simulatie, wat betekent dat de werkelijkheid wordt gegenereerd door het bewustzijn. Het is bewustzijn die als het ware een virtuele simulatie tevoorschijn brengt als een soort 'trainingsomgeving' voor geïndividualiseerde fragmenten van Bron (God of  AUM zoals Campbell het noemt).

De avatars en de spelers

De parallel met computerspelletjes ligt voor de hand. Dat is ook de metafoor (of beeldspraak) die Campbell gebruikt om zijn theorie te verduidelijken. Indien de vergelijking met een videogame klopt, dan zou dat betekenen dat zowel onze fysieke lichamen (de avatars) als de waargenomen werkelijkheid (de Aarde en het universum) in feite virtueel zijn, in de zin van: niet écht maar gesimuleerd en gecodeerd als data. Maar wie en waar zijn dan de eigenlijke spelers? Aangezien de avatars bestaan in deze fysieke realiteit, is de logische implicatie dat de speler en de game-server buiten de fysieke realiteit bestaan, want dat is de manier waarop een virtuele realiteit werkt. Net als bij een videogame, de virtuele avatar is zichtbaar op het scherm als het speelpoppetje maar de speler en de console/computer bevinden zich niet in het spel. Dus als de spelers en de server niet fysiek zijn en niet in het spel, wat en waar zijn ze dan?

Campbell suggereert dat zowel de spelers als de server bewustzijn zijn. Andere woorden voor bewustzijn zijn Spirit, Ziel, Zelf, Atman, Monade. Dat zou betekenen dat het bewustzijn van een mens verbonden is en ingelogd zit met een datastroom die ergens vandaan komt. Die datastroom definieert het lichaam (de avatar) en de werkelijkheid via de zintuigen. We ontvangen en interpreteren (decoderen) informatie via het zien, horen, ruiken, proeven en aanraken. Bijgevolg ervaren wij, als bewustzijn, dat we een lichaam hebben en een werkelijkheid waarnemen. Net als in een nachtelijke droom waar we een droomwerkelijkheid ervaren in de geest. Net zo verschijnt de avatar en de wereld in het/ons bewustzijn. Vanuit dit standpunt is het virtuele brein niet de 'speler' maar een deel van de avatar. En het is bewustzijn (Spirit) die beslissingen neemt. Deze zienswijze biedt een antwoord op het 'harde probleem' in de biologie en neurologie, namelijk waarom de hersenen geen bewustzijn lijken te produceren. De hersenen zijn namelijk deel van de interface, een soort decodeer computer voor data afkomstig van bewustzijn, wat primair is.

Realiteit als informatie

Experimenten in de kwantumfysica suggereren dat zowel wij als de werkelijkheid net zo digitaal zijn als de moderne computertechnologie. De wereld is een verzameling informatie in een bepaalde relatie tot elkaar en bestaat alleen in bewustzijn via de interface van de geest (mind). Hoe werkt het? We ontvangen informatie via de zintuigen die we dan interpreteren/decoderen volgens de mogelijkheden/instrumenten die de avatar bezit. Een insect decodeert de datastroom anders dan een mens en ervaart dus een andere werkelijkheid omdat de insectenavatar anders uitgerust is. Zo krijgen we de indruk/ervaring dat we in een fysieke wereld leven. Maar eigenlijk betekent het dat de fysieke werkelijkheid gewoon een illusie is, zoals Einstein bijna honderd jaar geleden al zei. Het is een datastroom (informatie) die omgezet wordt in een zintuigelijk ervaarbare werkelijkheid.

Een virtuele werkelijkheid wordt gecreëerd door digitale informatie, net zoals bij een videogame. Dat zou dan inhouden dat het bewustzijn bestaat uit en gebruik maakt van digitale informatie en fungeert als het onderliggende systeem wat een bepaalde werkelijkheid genereert. In ons geval de 3D Aarde matrix en wanneer de avatar 'sterft' stopt de omzetting/decodering van de datastroom via het body/mind complex en genereert bewustzijn één de vele andere virtuele realiteiten die Monroe beschrijft in zijn boeken (zie bij bonus onderaan). Het model van Campbell beschrijft de wereld als een bewust, sociaal en beperkt informatiesysteem waar we als individuele eenheden in voortdurende interactie met elkaar zijn. Een informatiesysteem ontwikkelt zich door informatie te creëren. De wereld die we ervaren, is dan informatie in evolutie.

Maar waarom? Wat is het doel? Volgens Campbell heeft het te maken met de groei van bewustzijn, door het verlagen van de entropie (wanorde). Hij vertrekt dus van een positieve insteek, deze virtuele realiteit is een soort trainingsomgeving voor zielen in ontwikkeling. De werkelijkheid lijkt te zijn ontworpen als een spel met allerlei uitdagende ervaringen die de spelers triggeren om keuzes te maken. De gevolgen van die keuzes helpen de spelers dan evolueren. In gamertaal: bij de juiste keuzes gaat de speler naar een hoger level. In het Aardespel zijn er 2 basiskeuzes, meestal benoemd als liefde of angst. Keuzes die meer eenheid, zorgzaamheid en samenwerking creëren, laten het bewustzijn 'groeien' (expansie, verruiming) en zorgen voor een positieve evolutie richting meer liefde. Egoïstische, onderdrukkende en op angst gebaseerde keuzes veroorzaken niet alleen een puinhoop binnen de collectieve virtuele realiteitservaring, maar belemmeren ook de groei van het bewustzijn.

Acroniemen en terminologie

Dit zijn enkele acroniemen die Campbell gebruikt in zijn boek. Oudere beschavingen hadden een andere terminologie om dezelfde fenomenen te beschrijven, zoals God, hemel, hel, Indra's net, ziel, maya, bardo, droomtijd, ...

AUMAbsolute Unbounded Manifold - Absoluut Onbegrensde Manifestatie - de Godheid die manifest wordt in ontelbare vormen, en zelfbewust is.
AUOAbsolute Unbounded Oneness - Absoluut Onbegrensde Eenheid - de ongemanifesteerde Godheid.
FWAUFree Will Awareness Unit - een Vrije Wil Kennis Eenheid - een voelende PMR entiteit, bijvoorbeeld een mens.
IUoC - Individuated Unit of Consciousness - een Geïndividualiseerde Eenheid van Bewustzijn - een hoger Zelf of overziel, een grotere NPMR versie van een voelend wezen.
LCS - Larger Consciousness System - Ruimer Bewustzijn Systeem - een andere naam voor AUM (of God in religieuze kringen).
MBT - My Big TOE (Theory of Everything) - de Theorie van Alles volgens Tom Campbell.
NPMR - Non-Physical Matter Reality - de Niet-Fysieke Materie Realiteit - de metafysische dimensies en astrale werelden.
PMR - Physical Matter Reality - de Fysieke Materie Realiteit - het universum waar wij nu in leven (maar er zijn nog meer universa).
QoCQuality of Consciousness - Kwaliteit van Bewustzijn - een georganiseerde, heldere en gefocuste intentie genereert een lage entropie (wanorde).
TBCThe Big Computer - De Grote Computer - die de infrastructuur der realiteit berekent en runt.
VR
Virtual Reality - Virtuele Realiteit - alle realiteiten zijn mentale constructies, ze zijn niet echt noch fysiek.

My Big TOE (MBT)

Het MBT boek is een trilogie van 800 pagina's en eigenlijk meer een werk over metafysica maar dan opgevat als een wetenschappelijke studie. MBT is gebaseerd op het inzicht dat de realiteit zoals we die ervaren gebaseerd is op Bewustzijn en propageert het bestaan van meerdere virtuele realiteiten waarbinnen we tegelijkertijd bestaan. Het benadrukt dat onze werkelijkheid (PMR) niet meer is dan een reeks begrenzingen gedefinieerd door natuurkundige regels die de informatie beperken die we ontvangen en die we dan interpreteren/decoderen als 'fysiek' en echt. Deze Theorie van Alles (MBT) beschrijft ook een model van het Grotere Bewustzijnssysteem (LCS) waarbinnen alles bestaat en wat de fundamentele basis is van onze werkelijkheid. In wezen verklaart dit nieuwe paradigma die concepten en ervaringen die momenteel als paranormaal of psi beschouwd worden. Dit omvat ervaringen als het placebo-effect, kwantumverstrengeling, voorkennis, buitenlichamelijke ervaringen (OBE), bijna-doodervaringen (BDE), communicatie na de dood (ADC) en zelfs aspecten van dromen, met name lucide dromen.

The greatest untold story is the evolution of God.
    (George Gurdjieff)

Het zou te ver voeren om het hele boek samen te vatten. Bovendien staan er honderden video's op YouTube waar Tom alles op een eenvoudige manier en tot in detail uitlegt. In één zin gezegd: we zijn in wezen fragmenten van Bewustzijn (IOuC) die gebruik maken van vrije wil avatars (FWAU) om in te loggen op een gesimuleerde virtuele 'trainingsomgeving' (de Aarde en het Universum) waar we evolueren door de entropie (chaos) te verlagen richting meer liefde en empathie. En dit evolutieproces laat op zijn beurt ook het 'grote geheel' verder evolueren of devolueren (het LCS of God) afhankelijk van onze keuzes (liefde of angst).
Het model van Campbell beroept zich dus op twee eenvoudige Constanten of parameters (Bewustzijn en Evolutie). De eerste Constante is het bestaan van het Oerbewustzijn, het primaire materiaal van de Werkelijkheid, AUO (Absolute Onbegrensde Eenheid) genaamd (God). In zijn primordiale staat heeft AUO een vaag en ongeorganiseerd bewustzijn. AUO wordt niet opgevat als Oneindig (en is dus misschien niet het Ultieme Wezen). Merk op dat AUO niet alwetend of almachtig is, maar simpelweg Al-Wat-Is. Het is dus niet inherent perfect. Dit kan een verrassing zijn voor religieuze en spirituele zoekers, die normaal gesproken de Godheid opvatten als oneindig en volmaakt. Maar het biedt wel een antwoord voor een bekend probleem van de mysticus. Namelijk: als we allemaal deel uitmaken van het Ene Bewustzijn, waarom bestaan we dan op een fysieke Aarde, waarom evolueert het Leven en waarom hebben we die drang om onszelf te verbeteren? Hoe kan perfectie zichzelf verbeteren? En waarom zou het Leven dat van ons verwachten? De suggestie dat de AUO evolueert, net als wij, biedt een antwoord op dit raadsel. Door en via onze evolutie en ervaring herkent en ontdekt God Zichzelf. Dit vereist ook de introductie van de tweede Constante: het Fundamentele Proces, of met andere woorden: de drang om te evolueren. Voor bewustzijn betekent evolutie het verminderen van entropie (wanorde) waardoor bewustzijn ruimer, helderder en meer georganiseerd wordt. Een kwalitatief hoger bewustzijn wordt herkend en ervaren als gelukkiger, liefdevoller en minder door het ego gedomineerd, dus minder angstig.

Bouwstenen van het LCS

Het Larger Consciousness System (LCS) is een fundamenteel concept van het Tom Campbell model. Een andere benaming is Absolute Unbounded Manifold (AUM). Het is de totaliteit van het bestaan, het Ene Bewustzijn, of God in religieuze termen. Hoewel het LCS grotendeels een mysterie blijft, toch kunnen enkele fundamentele eigenschappen benoemd worden.

Vergeet niet dat het virtuele realiteit model (VR) van Tom Campbell een metafoor is. Men kan het niet letterlijk nemen (de Grote Computer is geen échte computer zoals wij die kennen), het is een beeldspraak om aan te geven dat er een overeenkomst is. Het VR model komt het dichtst in de buurt van een beschrijving van deze realiteit, meer nog dan het Holografisch Universum en andere theorieën. De wereld werkt op een binaire manier (deeltjes en golven), de manier waarop realiteiten zich ontvouwen als fractalen en hoe wij deelnemen aan deze verschillende realiteiten is zeer verwant aan virtuele realiteiten. Eenvoudig gezegd definieert Campbell zijn VR model als een vrije wil realiteit die vertrekt van een primair bewustzijn, die berekend is, die gebaseerd is op informatie, die een set regels volgt en waar tijd (en dus evolutie) een cruciaal element is (want zonder tijd kan geen evolutie plaatsvinden). Vrije wil veronderstelt het kunnen maken van keuzes en een keuze maken kan enkel als er een tijdsverloop is (voor en na de keuze) en het verstrijken van tijd betekent automatisch verandering (evolutie/devolutie).

° Bewustzijn is fundamenteel en primair.
° Alles wat bestaat, maakt deel uit van het LCS.
° Alles is data en informatie, namelijk gegevens die verwerkt en gecodeerd worden.
° De fysieke wereld die we ervaren is een digitale simulatie gemaakt door het LCS. Deze simulatie is ontworpen om een omgeving te bieden waarin we kunnen leren en groeien. De simulatie is voortdurend in ontwikkeling en het LCS probeert onze leerervaringen te optimaliseren.
° Het LCS is een intelligent systeem wat zelf evolueert en groeit, en dat doet het door de keuzes die bewuste wezens zoals wijzelf maken.
° De lichtsnelheid is een constante.
° In deze virtuele realiteit zijn tijd en ruimte niet absoluut, maar maken deel uit van de simulatie. Dit betekent dat verleden, heden en toekomst gelijktijdig bestaan en dat gebeurtenissen buiten de volgorde kunnen plaatsvinden of gelijktijdig lijken te gebeuren.
° Er is vrije wil in het LCS, vrije wil is essentieel voor bewustzijn.
° Binnen het LCS zijn er kleinere bewustzijnseenheden, Campbell noemt hen Individuated Unit of Consciousness (IUC). Dit is wat in spirituele kringen het Hoger Zelf wordt genoemd. Het IUC is zelfbewust en heeft een vrije wil. Het is een geïndividualiseerd bewustzijn wat onlosmakelijk verbonden is met het LCS. Als fysieke wezens op Aarde zijn we een projectie van een fragment van dit IUC. Die incarnatie als mens van vlees en bloed wordt een FWAU genoemd, een bewuste entiteit met een vrije wil (het kleine zelf of ego).
° Het individueel bewustzijn van ieder mens is een 'vrije wil eenheid' die keuzes kan maken binnen het systeem. Deze keuzes helpen onze realiteit vorm te geven en dragen bij tot de evolutie van het LCS als geheel. Het doel in het leven is om te evolueren en spiritueel te groeien en de keuzes die we maken in deze virtuele realiteit dragen bij aan onze groei.
° Chaos, hoge entropie, en ongestructureerde gegevens betekenen devolutie.
° Orde, lage entropie en gestructureerde gegevens duiden op evolutie.
° Intentie is de belangrijkste drijfveer. Gedachten en acties zijn secundair.
° De intentie om samen te werken met elkaar leidt tot een lage entropie, en dit is (of het lijkt althans) het doel van het systeem te zijn. Een ander woord voor samenwerking is liefde, of StO (Service to Others).
° Een IUC wat niet samenwerkt, draagt bij aan een hogere entropie, een devolutie of chaos. Een ander woord voor niet samenwerken is vijandigheid of angst, of StS (Service to Self).
° Onze werkelijkheid is een ondergroep, een deelverzameling (subset) van het grotere bewustzijnssysteem (LCS).
° Als IUC staan we buiten deze op materie gebaseerde realiteit.
° Deze realiteit kan ook gezien worden als een virtuele realiteit hoewel dit slechts een metafoor is (een beeldspraak, een vergelijking).
° Wij ervaren ruimte en tijd, in de LCS is dat niet het geval.
° We kunnen in meerdere (virtuele) realiteiten tegelijk zijn, want vanuit het LCS perspectief bestaat er niet zoiets als tijd en ruimte.
° Deze virtuele realiteit heeft logica, een set van regels en beperkingen. Sommige van deze regels staan bekend als 'natuurwetten' zoals zwaartekracht, constante lichtsnelheid,...


Bonus: Robert Monroe Focus Levels

Een Focus Level is een staat van bewustzijn en gezien bewustzijn virtuele realiteiten kan genereren/bezoeken, zou men een Focus Level ook als een ervaringsgebied kunnen beschouwen (een astrale projectie en bijhorende wereld). Zowel Tom Campbell als Robert Monroe (en vele anderen) bezochten en bezoeken deze bewustzijnsstaten (regio's of territoria) onder gecontroleerde en gedocumenteerde omstandigheden. Er zijn meer dan 69 Focus Levels (volgens Monroe), hier is een selectie.

Focus 1: Het normale, alledaagse waakbewustzijn. Is volledig in fase met de Aardse, fysieke, materiële realiteit. Ook wel 'C1-bewustzijn' genoemd.
Focus 3: Beide hersenhelften synchroniseren zich.
Focus 10: Het fysieke lichaam is in een diepe ontspanning terwijl de geest bewust, wakker en alert blijft. 'Geest wakker, lichaam in slaap.' Het is de eerste stap in het losmaken van het menselijke rationele bewustzijn uit de realiteit van de stoffelijke materie. De voorbereidende fase om een uittreding te ervaren. In deze staat kunnen technieken en hulpmiddelen ingezet worden (zoals klank, geleide meditaties) om angsten en spanning te verminderen of om heling te bespoedigen of om antwoorden uit het onderbewuste te krijgen.
Focus 11: Het Toegangskanaal. Het ultieme communicatiekanaal naar alle niveaus van bewustzijn - mentaal, fysiek en emotioneel.
Focus 12: Een staat van verruimd bewustzijn terwijl het lichaam diep ontspannen blijft en slaapt. Kan opgewekt worden via geluidspatronen.
Focus 15: Een tijdloze toestand. Een bewustzijnsniveau wat nieuwe perspectieven opent in de geest en veel mogelijkheden biedt voor zelfonderzoek voorbij de grenzen van tijd en ruimte. Lineaire tijd is niet langer relevant voor ervaring. Soms ook de Leegte of Zuiver Potentieel genoemd.

Focus 21: Aan de rand van de waarneming van het tijd/ruimte continuüm. Stemt overeen met de diepe slaaptoestand (delta bewustzijn), maar de geest blijft volledig bewust en actief en stuurt de activiteit. De brug naar andere werkelijkheden. Dit niveau biedt de mogelijkheid om andere realiteiten en energiesystemen te verkennen voorbij wat we fysieke materie/ruimte/tijd noemen.
Focus 22: Op de grens tussen tijd/ruimte en de niet-fysieke staat van zijn. Hier vinden we fysiek levende mensen die in een staat van gedeeltelijk bewustzijn of bewusteloosheid verkeren. Ze kunnen lijden aan delirium, chemische afhankelijkheid, drugs, alcoholisme of dementie. Ze kunnen onder narcose of comateus zijn. Mensen lijken hier gestoord, verdwaald of verward. Ervaringen op dit niveau herinnert men als een droom of hallucinatie.
Focus 23: De toestand waarin een individu zich kan bevinden onmiddellijk na de fysieke dood. Het territorium van de 'nieuwkomers'. Een niveau dat bewoond wordt door degenen die onlangs hun fysieke lichaam hebben verlaten, maar die hun dood nog niet hebben kunnen (h)erkennen en accepteren. Hier vinden we mensen uit alle perioden van de geschiedenis. Ze zijn bijna altijd geïsoleerd en alleen. Vaak hebben de omstandigheden van hun dood hen gedesoriënteerd achtergelaten op de plaats waar ze zijn. Vaak beseffen ze niet dat ze gestorven zijn. Ze proberen contact te houden met de fysieke wereld door in de buurt van bekende mensen of plaatsen te blijven. Dit zijn de zogenaamde geesten en spoken.

Focus 24/25/26: Dit zijn de Gebieden van het Overtuigingssysteem of de Territoria van de Geloofsstelsels. Het zijn omgevingen die corresponderen met bepaalde gedachten en overtuigingen. Dit zijn territoria voor geloofssystemen, religies en filosofieën. Hier vinden we degenen die niet langer fysiek in leven zijn en wier 'kader' overeenkomt met de (religieuze en spirituele) overtuigingen die ze in hun Aardse leven hadden. Sommige plaatsen lijken op de hemel, andere op de onderwereld. In zekere zin zitten ze gevangen zoals degenen in focus 23, behalve dat ze niet geïsoleerd zijn. Ze kunnen communiceren met anderen die hun overtuigingen delen, maar de communicatie met iemand die een andere overtuiging heeft, is heel beperkt.
Focus 24: Een geloofsterritorium gegenereerd door eenvoudige of primitieve religieuze of culturele overtuigingen. Het is, net als focus 25 en 26, een consensus realiteit (een virtuele realiteit gegenereerd door een collectief bewustzijn van een groep overzielen).
Focus 25: De uitdrukking als geloofsterritorium van de belangrijkste georganiseerde religieuze overtuigingen. Zo hebben de vele christelijke subgroepen elk hun eigen 'hemelgebied' die enkel bestaat omdat ze hem samen gecreëerd hebben en in stand houden. Zo ook voor de volgelingen en gelovigen van de andere grote wereldgodsdiensten die hun eigen virtuele realiteit hebben gecreëerd.
Focus 26: Hier worden bepaalde gebieden geïdentificeerd, weinig in aantal, die de structuren en kennis bevatten van verschillende zeer individuele religieuze en andere overtuigingen gebaseerd op directe ervaring van het Zelf (mystici).

Focus 27: De rand van het menselijk denkvermogen. De plaats van een virtueel tussenstation (geen eindpunt) om uit te rusten en te herstellen van het trauma van de fysieke dood, om levensgebeurtenissen te herbekijken en om de volgende levensfase te plannen. Deze omgeving wordt soms 'het park' genoemd: een plek gecreëerd door de menselijke geest, waar zielen hulp bieden aan nieuwkomers. Dit gebied lijkt op verschillende Aardse omgevingen om nieuwkomers niet te desoriënteren.
Focus 28: Dit niveau ligt niet alleen voorbij tijd/ruimte/materie, maar ook voorbij het menselijke denken. Een verblijf in 28 en daar voorbij beperkt de mogelijkheden tot terugkeer in een fysiek menselijk lichaam.
Focus 34/35: Het gebied van de Samenkomst. Wezens van vele andere locaties in het fysieke universum zijn hier verzameld om getuige te zijn van de komende Aardeveranderingen. Voor het eerst genoemd in het tweede boek van Robert Monroe, Verre Reizen.
Focus 42: Ik-daar clusterbewustzijn.
Focus 49: Zee van ik-daar clusters.

Anastha Aurora

° My Big TOE - Officiele website
° My Big TOE Wiki
° My Big TOE - Thomas Campbell - Free Online Book (3 delen, 820p)
° My Big TOE - YouTube Playlist



Geen opmerkingen

Een reactie posten

© Anastha Aurora
Maira Gall