Hoewel culturele gewoonten en tradities kunnen variëren, toch is de
onontkoombare waarheid dat alle baby's worden geboren met exact dezelfde
behoeften. En die is makkelijk samen te vatten:
onvoorwaardelijke liefde en positieve aandacht is wat ze nodig
hebben.
Het verhaal van antropologe Jean Liedloff is bij velen bekend. Ze kwam in
contact met een primitieve Indianen stam uit de jungle van Venezuela
waar de baby's, kinderen en ouders een hoge graad van geluk, voldoening
en harmonie vertonen.
Ze verblijft vele jaren bij hen en ontdekt dat de belangrijkste reden
waarom de Yeguana Indianen zo harmonieus samenleven te danken is aan hun
manier van opvoeden. Ze schreef daarover de klassieke bestseller: ‘The
Continuum Concept', vertaald in het Nederlands als 'Op zoek naar het
verloren geluk’, een basisboek
bij mensen die kiezen voor natuurlijk ouderschap. Volgens haar komen alle kinderen met een bepaald innerlijk 'weten'
ter wereld. Er is vanaf de geboorte een doorgaande lijn, een continuüm. En
de kunst is om die lijn voort te zetten wat resulteert in gezonde en
gelukkige kinderen en een harmonieuze samenleving.
Jean Liedloff ontdekte dat een baby na het verblijf in de baarmoeder (waar alle verzorging en voeding constant aanwezig zijn) een aangeboren verwachting heeft over hoe de omgeving met hem zal omgaan. Deze continuïteit en dit besef van verzorging is tot in het celgeheugen aanwezig op grond van miljoenen jaren evolutie van de menselijke soort. Bijvoorbeeld in de armen van de moeder liggen, is de logische plaats die aan de verwachtingen van de baby voldoet. Gebeurt dit niet, dan klopt het niet voor hem, dan worden de basisbehoeften niet onderkend en stagneert de natuurlijke ontwikkeling. Na de geboorte geeft het kind voortdurend signalen af over wat het nodig heeft overeenkomstig de eigen behoeften en welke dingen daarbij als vanzelfsprekend en continu ter beschikking dienen te zijn. Dit vraagt van de omgeving de nodige gevoeligheid voor de noden zodat het kind de juiste respons krijgt. Lukt dit niet, dan haalt men de baby uit de natuurlijke stroom van het leven weg en onthoudt men hem bepaalde essentiële ervaringen om gezond te kunnen opgroeien. Hier zijn enkele voorbeelden waarbij tegen het natuurlijke instinct wordt ingegaan en de vitale verbindingslijn tussen moeder en kind wordt doorbroken: de baby overdag of 's nachts weghouden van de moeder, apart in een wieg te slapen leggen, in een kinderwagen stoppen, in een box plaatsen,... Het kind snapt een dergelijke benadering niet, maar in plaats van te denken dat de ouders verkeerd doen, gaat het aan zichzelf twijfelen (ik ben verkeerd, ik ben niet waardevol,...) en wordt het kind onvoldoende verzekerd in de basisbehoeften.
°° Er is voortdurend fysiek contact met de moeder vanaf de
geboorte (of met een andere vertrouwde verzorger indien nodig).
°° Baby's slapen in het bed van de ouders in voortdurend fysiek
contact, totdat het kind uit eigen beweging aangeeft apart te willen
slapen. Dit heet bedding-in, en op
deze pagina
vind je tal van tips om veilig samen te slapen met je baby. Sommige
ouders durven en willen dit niet, zij kiezen voor rooming-in, dan
slaapt de baby in dezelfde kamer maar in zijn eigen bedje vlak naast het
ouderlijke bed.
°° Er is borstvoeding volgens de wens en
behoefte van de baby en in reactie op de signalen van zijn lichaam.
°°
De baby wordt voortdurend gedragen (in een draagdoek) of is op
een andere wijze altijd in fysiek contact met een mens. De baby
observeert zo de dagelijkse bezigheden der volwassenen, tot het kind op
eigen impuls begint te kruipen (meestal tussen zes en acht maanden).
Deze voortdurende nabijheid wekt vertrouwen bij het kind, en de ouder
kan dadelijk reageren op de primaire behoeften (eten, verschoning,
troost). Nochtans betekent dit niet dat het kind centraal staat in het
dagelijks leven, het is gewoon aanwezig bij alles.
°° De ouders of
verzorgers reageren dadelijk en zonder oordeel of ongenoegen op
de signalen van de baby (kronkelen, huilen,...), maar zien er ook op toe
dat ze niet te overbezorgd zijn noch dat ze het kind voortdurend in het
middelpunt van de belangstelling plaatsen.
°° Er is geen onnodige angst-inductie.
Yeguana-kinderen krijgen nooit te horen: pas op!, mag niet!,
kijk uit! of iets in die trant. Volgens Liedloff wordt de kans
op een ongeluk kleiner als het kind meer vertrouwen krijgt van
ouders en omgeving.
°° Kinderen worden als
gelijkwaardig aan de volwassenen beschouwd en behandeld.
Bij de Yeguana is er geen sprake van
belonen en straffen, noch hebben ze verwachtingen of gaan ze
oordelen. De kinderen helpen actief in het huishouden en de
dagelijkse taken, zo kan het leergierige kind oefenen met
volwassen bezigheden.
°° Een baby voelt (en vervult) de
verwachtingen der ouders: namelijk dat hij een sociaal en
coöperatief wezen is en
de baby voelt ook dat hij volledig welkom is en de moeite
waard.
Daartegenover ervaart een Westerse baby die blootgesteld wordt aan een moderne bevalling en kinderopvang vaak:
°° Een traumatische scheiding van zijn moeder bij de geboorte, ruwe
medische ingrepen, plaatsing in onnatuurlijke kraamafdelingen, fysieke
isolatie (tussen het geluid van andere huilende baby's), onnodige en
pijnlijke genitale verminkingen (besnijdenis).
°° De baby slaapt
thuis alleen en geïsoleerd, soms 'huilt hij zichzelf in slaap'.
°°
De baby wordt gevoed volgens bepaalde schema's die zijn natuurlijke
impulsen negeren.
°° De baby wordt uitgesloten en gescheiden van de
normale activiteiten der volwassenen, verbannen naar de crèche, wieg of
box waar hij onvoldoende wordt gestimuleerd door het plastieken
speelgoed en andere levenloze voorwerpen.
°° Een huilende baby
wordt door de ouders en verzorgers genegeerd, ontmoedigd, gekleineerd of
zelfs bestraft, ofwel wordt er overdreven en overbezorgd gereageerd.
°°
Peuters en kinderen worden opgezadeld met de angsten, onverwerkte
trauma's, bezorgdheden en overbescherming van ouders en
opvoeders.
°° Kinderen worden niet als gelijkwaardig beschouwd, en
dienen vaak te voldoen aan de verwachtingen van ouders en opvoeders en
krijgen tal van oordelen te verwerken.
°°
Een baby voelt (en vervult) de verwachtingen der ouders: namelijk
dat hij niet in staat is tot zelfbehoud en dat
hij correct gedrag niet kan leren zonder strenge controles,
bedreigingen en een verscheidenheid aan manipulatieve 'ouderschap
technieken'.
De evolutie heeft de menselijke baby niet op dit soort ervaringen
voorbereid. Hij kan niet begrijpen waarom zijn wanhopige kreten voor de
vervulling van zijn aangeboren verwachtingen onbeantwoord blijven, en
hij ontwikkelt een gevoel van slechtheid en schaamte over zichzelf en
zijn verlangens. Indien echter wél wordt voldaan aan zijn
continuüm verwachtingen, dan zal hij een natuurlijke staat van
zelfbewustzijn, welzijn en vreugde vertonen. Pasgeborenen van wie de
continuüm behoeften vervuld worden, groeien op tot evenwichtige mensen
met een grotere eigenwaarde en onafhankelijkheid dan de baby's waarvan
de kreten onbeantwoord blijven uit angst voor 'verwennerij'. Uiteraard
is er een wezenlijk verschil tussen het leven in stamverband binnen een
hechte gemeenschap zoals de Yeguana en de hectische ratrace in een
moderne stad waar velen hun eigen buren niet echt kennen of ruzie hebben
met de familie of vereenzamen wegens een te individualistische mindset.
Toch kan iedereen kiezen voor een langzamer leven met aandacht en tijd
voor verbinding en essentie.
Dr. Charlotte Peterson reisde 40 jaar de wereld rond om de opvoedingsmethoden
te observeren in vreedzame culturen. Op Bali worden baby's gezien als een
zegen. Wanneer ze drie maanden oud zijn (105 dagen om exact te zijn), is er
een
ceremonie
die Tiga Bulan of 'drie manen' heet (video hierboven). Pas na de viering van
deze ceremonie raken de voeten van een pasgeboren baby voor het eerst de aarde
aan. Pas dan wordt de baby deel van het menselijk ras. Tot op dat moment wordt
de baby beschouwd als 'van de hemel' en behorend tot God en wordt hij altijd
in iemands armen gehouden. De tijd voorafgaand aan de ceremonie wordt
beschouwd als een tijd van beproeving voor de familie en de gemeenschap.
Zullen zij waardig worden bevonden om dit zuivere nieuwe wezen te ontvangen?
Niemand denkt er nog maar aan om zijn stem te verheffen in onenigheid of
negativiteit wanneer er een nieuwe baby in de familie is. Een gemeenschap in
strijd zou de baby in gevaar kunnen brengen. Na de ceremonie wordt de baby
beschouwd als 'van de aarde'. Hij is dan als het ware neergedaald uit de hemel
naar de Aarde. Stel je voor dat ieder kind zijn leven begon met evenveel
respect voor moeder Aarde? Wat een geweldige wereld zouden we dan hebben!
Hoewel een baby na de 105 dagen 'uit de armen' kan worden gelegd, heeft dr.
Peterson zelden een Balinese zuigeling of peuter gezien die niet voortdurend
werd gedragen of vastgehouden. Volgens haar is isolatie dodelijk voor mensen
en erg traumatisch voor baby's.
In de dierentuin van Dublin wordt een jong van een gorilla geboren. Zes weken lang blijft het geslacht van de baby gorilla een mysterie. Waarom? Omdat de moeder haar jong instinctief 24/7 dicht tegen haar borst houdt. En de opzichters om haar heen respecteren dat. Helen Clarke-Bennett, teamleider van de dierentuin van Dublin: 'Kafi doet het tot nu toe fantastisch als moeder die haar baby voor het eerst fysiek dicht bij zich houdt in deze cruciale vroege stadia. Bangui blijkt een oplettende vader te zijn en slaapt 's nachts dicht bij Kafi en de baby'. Maar niet enkel primaten en andere zoogdieren zijn dragende soorten, ook bij de mens is het dragen en koesteren van een baby heel natuurlijk én noodzakelijk.
En zo zijn er nog wel meer onderzoeken die de bevindingen van Jean Liedloff
bevestigen. Het is normaal en noodzakelijk om je baby te knuffelen, vast te
houden, te kussen en te verzorgen (dag en nacht). Het is normaal dat een baby
niet wil gescheiden worden van de moeder, de overlevingsinstincten zijn sterk.
Zo'n baby is niet aan het manipuleren, maar aan het communiceren. De baby
gelooft dat jij en hij één zijn, niet twee. En op een onderbewust niveau, weet
jij dat misschien ook. Het betekent dat je een band hebt met jouw baby op een
diep emotioneel en fysiologisch niveau. Door jouw liefdevolle interacties
begrijpt de baby dat de wereld een veilige plek is, waardoor hij anderen kan
vertrouwen en het vermogen ontwikkelt om later gezonde relaties aan te
gaan.
Geen opmerkingen
Een reactie posten