13/03/2022

Pippi Langkous


Pippi Langkous is een negenjarig Zweeds meisje met rode vlechtjes en sproeten, wier moeder stierf toen ze een baby was en wier vader is verdwenen op zee. Pippi verhuist naar Villa Villekula met haar aapje, Mr. Nisson, en haar paard Kleine Witje. Ze ontmoet Annika en Tommy en probeert zich aan te passen aan de wereld van alledag. 

Schrijfster Astrid Lindgren bedacht het personage in 1941 toen haar zevenjarig dochtertje ziek in bed lag en vroeg om een verhaaltje te vertellen. Het eerste boek uit de succesvolle serie verscheen in 1944. Het werd eerst afgewezen door de uitgever maar gedurende de daaropvolgende jaren werden de kinderboeken erg populair, niettegenstaande (of wellicht dankzij) de kritiek op Pippi's levensstijl die niet voldoet aan het keurige, damesachtige, gehoorzame en leergierige rolmodel voor jonge meisjes. Pippi is niet echt een Disney prinses en dat is maar goed ook. In de daaropvolgende jaren ontving Astrid Lindgren vele prijzen voor haar werk, waaronder de Lewis Carroll Shelf Award, de Hans Christian Andersen Award en de International Book Award van UNESCO. Er verschenen uiteindelijk 3 lange romans, vele kortverhalen, toneelstukken, stripverhalen, films en tv series over Pippi's avonturen. De boeken zijn vertaald in 70 talen en Pippi Langkous is het 3e meest vertaalde kinderboek ooit!


Pippi (of voluit Pippilotta Victualia Rolgordijna Kruizemunta Efraïmsdochter) Langkous is een vrijgevochten meisje. Ze is immens rijk en betaalt altijd met goudstukken. Haar schat trekt behoorlijk wat dubieuze figuren aan, die Pippi echter altijd weet af te slaan, want ze is beresterk. Pippi's moeder woont in de hemel en haar vader is piraten hoofdman en koning van het eiland Taka-Tukaland. Ook hij is schatrijk en bijna even sterk als zijn dochter.

Pippi is heel onafhankelijk en zelfvoorzienend en leeft volgens haar eigen regels. Ze doet haar zin ongeacht wat iemand zegt. Ze kookt zelf en houdt het huis netjes. Ze gaat niet naar school (tot ze op een dag besluit dat het niet eerlijk is dat zij geen vakantie krijgt zoals andere kinderen). Haar eigenzinnige aanpak werpt vruchten af.  Ze is gezonder, intelligenter, gelukkiger, creatiever en innovatiever dan de meeste kinderen. Ze is authentiek en spontaan en volgt haar eigen waarden. Ze vindt vreugde en zin in alles wat haar overkomt.

Pippi is geen gewoon meisje, of misschien juist wel omdat ze zo uniek is en alle kinderen eigenlijk unieke wezens zijn. Pippi geeft kracht aan kinderen omdat haar personage sterk en speels is, met een wilde verbeelding en zin in avontuur. Ze heeft de moed om zichzelf te zijn en staat in het leven met een houding van 'ik doe wat ik wil en hoe ik het wil'.

 Pippi's levenslessen

°° Ze laat kinderen zien hoe ze van zichzelf kunnen houden en zichzelf aanvaarden:
'Nee, ik heb geen last van sproeten. Ik hou ervan.'

°° Ze leert zelfvertrouwen:
'Maak je geen zorgen over mij. Ik kom er altijd bovenop.'

°° Ze laat zien dat zowel jongens als meisjes sterk kunnen zijn:
'Hij is de sterkste man ter wereld.' 
'Man, ja,' zei Pippi, 'maar ik ben het sterkste meisje ter wereld, onthoud dat.'


°° Ze leert iedereen om nieuwe dingen te proberen en te experimenteren:
'Ik heb dat nog nooit geprobeerd, dus ik denk dat ik dat zeker moet kunnen.'

°° Ze leert dat ervaring een vorm van opvoeding is:
'Pippi kon goed knopen leggen, dat kon ze inderdaad. Dat had ze op zee geleerd.'

°° Ze leert om geen tijd te verspillen en nieuwsgierig te zijn:
'Ik kan niet blijven liggen en lui zijn. Ik ben een Ding-Vinder, en als je een Ding-Vinder bent, dan heb je geen minuut te verliezen.'

°° Ze leert verantwoordelijk te zijn:
'Ik vertel mezelf wanneer ik naar bed moet. Eerst zeg ik het mezelf op een aardige vriendelijke manier; dan nog eens wat strenger, en dan krijg ik een pak slaag.'

°° Ze is positief en vriendelijk en houdt van het leven:
'Wacht niet tot mensen naar je glimlachen. Laat ze zien hoe het moet!'

°° Ze neemt haar leven in eigen handen:
'Ik zal de wereld maken zoals ik hem wil.'

°° Naast de vele drukke activiteiten zorgt ze ook voor voldoende pauzes:
'Luieren is heerlijk!'

°° Ze geniet van de kleine dingen en de mooie momenten:
'Wat is het toch fijn om te leven.'


Pippi's quotes

°° Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.

°° Richt de wereld in naar je eigen zin.

°° Als je nooit bang bent, kun je ook niet dapper zijn.

°° Het mooiste wat je kunt worden, is jezelf.

°° Er is hier een veel vruchtbaarder klimaat, dus zeven keer zeven wordt hier veel meer.

°° Als je het niet meer trekt, moet je duwen.

°° Als je hart maar warm is en klopt zoals het hoort, dan lijd je geen kou.

°° Alle geweldige dingen die ooit in deze wereld zijn gebeurd, gebeurden eerst in iemands verbeelding.

°° Ik let er niet zo op dat het precies gaat zoals het hoort.

°° Loop maar door, ergens kom je toch.

°° Ik weet een school waar ze de hele dag pretles hebben.


°° Don't grow up.

°° When it rains, look for rainbows; when it's dark, look for stars.

°° If you are very strong, you must also be very kind.

°° Don't worry about me, I'll always come out on top.

°° You are your only limit.

°° Don't let them get you down. Be cheeky. And wild. And wonderful.

°° I am the sea and nobody owns me.



Geen opmerkingen

Een reactie posten

© Anastha Aurora
Maira Gall