08/08/2022

Gnostiek in de Matrix


Dit bericht belicht enkele gnostische thema's die verweven zitten in de Matrix filmtrilogie. Wat is gnostiek? Het is een oude, spirituele traditie die populair was in de eerste eeuwen na Christus. Gnosis is een Griekse term en betekent 'diepe, geheime kennis over het levensmysterie' en is kort gezegd: 'het verwerven van inzicht in de oorsprong, de huidige situatie en de bestemming van de mens'. Het belangrijkste kenmerk van de gnostische visie is de overtuiging dat de (ongeboren en onsterfelijke) wezenskern van de mens oorspronkelijk afkomstig is uit een goddelijke wereld van liefde en daar ook uiteindelijk zal naar terugkeren, maar dat de mens op allerlei manieren wordt vastgehouden in een lagere, materiële wereld waarin hij verstrikt is geraakt. Kennis over de herkomst, de huidige situatie en de bestemming van de mens is het begin van bevrijding uit de omklemming van het materiële bestaan en markeert de terugkeer naar de goddelijke wereld. Deze kennis of dit weten is echter niet het gevolg van een rationele redenering, maar van een innerlijke verlichting, een geestelijke openbaring vanuit de goddelijke werelden die gnosis wordt genoemd.

Gnosis is
de kennis wie wij waren
en wat wij geworden zijn,
waar wij waren
en waarin wij geworpen zijn,
waarheen wij ons spoeden
en waarvan wij verlost worden,
wat de geboorte is
en wat de wedergeboorte.


Het verhaal van het portaal is een oeroud thema en het wordt in alle tijdperken opnieuw verteld met andere woorden en onder nieuwe omstandigheden. Het begint altijd met een held of heldin die gevangen zit in een saai en gewoon leven. Maar op een dag vindt de held een doorgang naar een andere wereld. Het kan een konijnenhol zijn (Alice), of een tornado (Dorothy), of een simpele kleerkast (Narnia) of zelfs een magische ingang in een treinstation (Harry Potter). Maar wat het ook is, via het portaal begint een moeilijke reis vol uitdagingen en de held dient een aantal testen te doorstaan die hem volledig zal veranderen. Dank zij het avontuur verwerft de held nieuwe inzichten waardoor hij transformeert en hij brengt deze lessen ook terug mee naar de 'gewone' wereld. Dit thema wordt uitvoerig beschreven in het basis meesterwerk 'De Held met de Duizend Gezichten' van Joseph Campbell waarin de held altijd 12 fases doorloopt voor hij een hoger niveau op de evolutiespiraal van bewustzijn kan bereiken. Vrijwel alle avonturen films en romans gebruiken dit scenario als grondslag.

Ook de bekende Matrix filmtrilogie gebruikt het portaal thema om de mensheid te waarschuwen voor een dystopische toekomst waar digitale surveillance alomtegenwoordig is en de mens opgesloten en ingeplugd zit in een virtuele simulatie ontworpen door de 'architect' en bedoeld als een energieboerderij. De held is Thomas Anderson, overdag een computerprogrammeur, maar 's nachts een hacker die bekend staat als Neo (anagram van One, de Ene). Neo voelt intuïtief dat er iets helemaal mis is met de wereld. Hij kan niet beschrijven wat het is, maar hij weet dat de dingen niet zijn wat ze lijken. Hij ontmoet een mysterieuze man genaamd Morpheus die hem de keuze geeft tussen twee pillen. Een rode pil die de waarheid over de Matrix en de aard van de werkelijkheid onthult. En een blauwe pil die hem alles laat vergeten waardoor hij zijn normale leven kan verder zetten en geloven wat hij wil. Deze keuze is cruciaal. Neo neemt de rode pil en dit wordt zijn portaal. Maar in een vreemde omkering van het gebruikelijke verhaal, vindt Neo geen poort naar een fantasierijk zoals bij Alice (in Wonderland) of Dorothy (in The Wizard of Oz). In plaats daarvan is het een portaal wat de waarheid onthult. Namelijk de waarheid dat de wereld een illusie is, dat alles wat verteld wordt valse leugens zijn, en dat we allemaal op één of andere manier gevangen zitten.  

Hoewel de Matrix trilogie één van de meest revolutionaire sciencefiction films is uit de jaren negentig, toch is het niet echt een nieuw idee, maar een moderne hervertelling van een zeer oude filosofie. Namelijk van een verzameling overtuigingen die vaak gnosticisme of gnostiek worden genoemd. Er is geen algemeen aanvaarde definitie van gnostiek, maar er zijn wel enkele gemeenschappelijke thema's. Eén van de centrale ideeën in de gnostische filosofie is dat we allemaal goddelijke vonken zijn. Ieder van ons heeft in zijn diepste kern een stukje van het goddelijke in zich. En die eeuwige godsvonk of 'Monade' is onze ware aard en essentie. Maar zodra we met een lichaam en in de materiële wereld geboren worden, vergeten we dit volledig. We vervallen dan in een collectieve droom, die we steeds opnieuw herbeleven, als marionetten in een kosmisch toneelstuk vol drama, tragiek, humor en verwondering. Waarom gebeurt dit? Volgens de gnostiek komt dit omdat de wereld van de materie zelf een illusie is. Voor de zintuigen lijkt de wereld heel echt en solide, maar toch is deze wereld een illusie (maya), net als een droom waarvan we denken dat hij echt is wanneer we er middenin zitten.

En het is deze illusie, dit bedrog wat ons gevangen houdt in de wereld. Het idee van 'in slaap zijn' is een terugkerend thema in sprookjes (Doornroosje, Sneeuwwitje) en in gnostische teksten. Die teksten beschrijven de wereld als een verdorven en gevallen plaats, een slechte droom waaruit we niet kunnen ontwaken. En dat is ook wat de Matrix film toont. Er is een scène waarin Morpheus tegen Neo zegt dat hij accepteert wat hij ziet (de illusie) omdat hij verwacht wakker te worden. De mensheid leeft in een droomwereld, geknecht in een computer gegenereerde simulatie die dient als een gevangenis voor de geest en als een systeem voor ultieme controle. In de Griekse mythologie was Morpheus de god van de slaap en de dromen. Hij had de gave om in de wereld van dromen te verschijnen en een menselijke gedaante aan te nemen. Het is dus niet meer dan logisch dat hij de gids van Neo is in de Matrix droomwereld. Dit idee gaat minstens zo ver terug als Plato's bekende allegorie van de grot, wat een analogie is voor de gevangenschap van de mens in de illusie van de materiële wereld.  


Maar als de wereld een illusie en gevangenis is, als dit Aardse tranendal een lagere en gevallen wereld is, hoe kunnen we dan ontsnappen? Volgens de gnostici is onwetendheid datgene wat ons gevangen houdt in de wereld van illusie. De enige manier om zich te bevrijden van de slavernij is het verkrijgen van directe kennis van het goddelijke. Dit weten noemt men gnosis (wat Grieks is voor kennis, weten). Dit weten is niet hetzelfde als informatie hebben over het goddelijke. Gnosis is niet iets wat kan uitgelegd worden waarna bevrijding volgt, het kan enkel direct ervaren worden. En de waarheid kan aan niemand worden opgedrongen. Een zoeker dient er vrijwillig voor te kiezen én er ontvankelijk voor te zijn. Dat is ook precies wat Morpheus tegen Neo zegt. Ook al is de Matrix overal om ons heen, men kan niemand vertellen wat het precies is. Je moet het zelf ervaren. Dit principe is niet uniek voor de gnostische traditie, eigen ervaring is essentieel bij elke vorm van mystiek. In tegenstelling tot religies, die vertellen dat verlossing afhangt van het geloof in een aantal doctrines, is voor gnostici geloof niet genoeg. Om te weten en dus om gnosis te hebben, is er een directe ervaring met het goddelijke nodig. Het verwerven van gnosis lijkt veel op het bereiken van 'verlichting' in oosterse systemen zoals het boeddhisme en vedanta.  

Het is ook terug te vinden in het werk van de Zwitserse psycholoog Carl Jung. Hij dacht dat de meeste problemen in het leven voortkomen uit een soort onwetendheid die hij het 'onbewuste' noemt. Volgens Jung worden de meeste daden en handelingen gemotiveerd vanuit het onbewuste. En de sleutel tot genezing, groei en persoonlijke ontwikkeling is om bewust te worden (van de programma's die lopen in het onbewuste). Met andere woorden, de sleutel is om gnosis te krijgen en te verbinden met het hogere Zelf (Monade). Jung bestudeerde tijdens zijn leven de gnostiek en de mystiek, maar hield dit verborgen voor de buitenwereld. In plaats daarvan kwam hij naar voren als een academicus wiens psychologie gebaseerd was op wetenschap en observatie. En toch is de invloed van het gnosticisme zeer duidelijk in zijn werk, zoals in het 'Rode Boek' waarin hij zijn eigen innerlijke psychologische confrontaties met het onbewuste documenteert. Een beroemde uitspraak van Jung luidt: 'Wie naar buiten kijkt, droomt. Wie naar binnen kijkt, ontwaakt'. Deze spreuk vormt niet alleen de basis voor zijn benadering van de psychologie, het is ook de essentie van het gnostische denken. De enige manier om echt te ontwaken, is diep in zichzelf kijken, te verbinden met de goddelijke natuur en de goddelijke vonk te ervaren.  

Dat is geen makkelijke taak, omdat de maatschappij de mensen zo conditioneert dat ze geloven dat al hun problemen en oplossingen in de buitenwereld gevonden kunnen worden. En dat we pas gelukkig zullen zijn wanneer we de perfecte baan, de perfecte partner, of het perfecte huis hebben. Toch zijn alle materiële dingen van nature vergankelijk; ze zijn tijdelijk. Wie zijn geluk of identiteit laat afhangen van materiële dingen is erg kwetsbaar want die kunnen verdwijnen en verloren gaan. Die dingen houden de mens gevangen in de illusoire wereld van materie. Het fundamentele inzicht van alle spirituele tradities is de directe ervaring dat je niet je baan bent, je bent niet de dingen die je bezit, en je bent niet de rollen die je in de maatschappij speelt. Je bent een goddelijke essentie en het is dit besef wat tot bevrijding leidt. De Matrix film is een metafoor voor dit soort spiritueel ontwaken.


In veel gnostische scheppingsverhalen staat het idee centraal dat het universum en wij allen voortkomen uit een opperste goddelijke bron, de Ene. Uit de Ene ontstaan lagere goddelijke wezens, Aeonen genaamd. Eén van die Aeonen heet Sophia. En per 'ongeluk' baart Sofia een wezen wat bekend staat als de Demiurg (YHWH/Yahweh uit het oude testament). De Demiurg is de schepper van het fysieke universum waarin wij leven. De Demiurg probeert de wereld van het goddelijke te herscheppen, maar faalt. De Demiurg creëert een onvolmaakte kopie, een soort virtuele simulatie, en door dit scheppingsproces wordt de mensheid geboren, door elementen van het goddelijke te vangen in lichamen van materie. Nadien schept de Demiurg ook een groep medespelers, Archonten genaamd, om over het stoffelijke rijk te heersen. Maar in tegenstelling tot mensen hebben de Archonten geen goddelijkheid in zich. Ze zijn zuiver fysiek en ontberen de godsvonk. Daarom houden ze mensen in slavernij, zodat ze zich aan de mens kunnen voeden. Als parasieten proberen ze onze spirituele essentie te ontnemen, ze misbruiken de mens als een soort energetische voedselbron en ze runnen de Aarde als een boerderij voor slaven.  

De Matrix trilogie heeft vele parallellen met het gnostische scheppingsverhaal. Het personage 'de Architect' uit de Matrixfilm is in feite de Demiurg van de machines. Demiurg is Grieks voor 'bekwame bouwer' of 'ambachtsman'. En op vrijwel dezelfde manier probeert de Architect de echte wereld te herscheppen door een valse computersimulatie te bouwen, met logica en wiskundige precisie als zijn gereedschap. Maar hij faalt keer op keer. We leren dat de eerste versie van de Matrix bedoeld was als een volmaakt menselijk paradijs, waar geen lijden was en waar iedereen gelukkig zou zijn. En toch was het een ramp. Niemand accepteerde het programma. De Architect realiseert zich later dat de meeste mensen die in de Matrix zitten ingeplugd hun bestaan zouden aanvaarden, zolang ze maar de illusie van keuze krijgen. Maar zelfs met al deze veranderingen bleef de Matrix een onvolmaakte kopie. Er zullen altijd een aantal mensen zijn die zich ertegen verzetten. Die intuïtief aanvoelen dat er iets niet klopt en dat de virtuele simulatie niet de 'echte' realiteit is. We ontdekken ook dat de gnostische Sophia (Grieks voor wijsheid) in de Matrix wordt voorgesteld als het Orakel. De Architect vertelt de kijker dat als hij de vader van de Matrix is, het Orakel zonder twijfel de moeder ervan is. In tegenstelling tot de Architect, gaat het Orakel verder dan logica en rationaliteit. Ze is intuïtief. Ze begrijpt het belang van emoties, keuze en zelfkennis.


In haar eerste ontmoeting met Neo, wijst het Orakel op een teken boven haar deur: 'ken uzelf'. Ze legt uit dat zelfkennis net zoiets is als verliefd zijn. Niemand kan je vertellen wie je bent, net zoals niemand je kan vertellen dat je verliefd bent. Je weet het gewoon. En net als Sophia in de gnostische traditie, die de oorspronkelijke fout van de materiële wereld wil corrigeren (namelijk dat de mensheid tot slaaf is gemaakt), handelt het Orakel om Neo en de andere mensen vrij te maken van het controlesysteem dat de Matrix is. We zien dit aan het eind van Matrix Revolutions (deel 3 uit de trilogie), waar het Orakel met de Architect onderhandelt over de vrijlating van de mensen (die uit de Matrix bevrijd willen worden). Hij antwoordt dat ze natuurlijk bevrijd zullen worden. Het Orakel en de vrouwen in de Matrix films waaronder Trinity spelen een belangrijke rol in het verhaal. Ook de gnostische tradities gaan uit van het idee dat het herstel van het goddelijke vrouwelijke cruciaal is voor de redding of bevrijding van de mensheid.

De agenten uit de Matrix films staan symbool voor de Archonten. Zij houden de mensheid in slavernij zodat ze gebruikt kunnen worden als batterijen om de machinewereld van energie te voorzien. De gnostici benadrukken dat hoewel Archonten erg machtig lijken, zij in feite heel beperkt zijn in wat ze kunnen doen. Het is een grote vergissing te geloven dat ze macht over ons hebben. Hun enige middel tot controle is misleiding. De enige manier waarop ze de mens in slavernij kunnen houden, is door ons te overtuigen dat we machteloos zijn, dat we geen goddelijke natuur hebben, of dat het goddelijke niet bestaat (materialisme). De enige manier waarop ze kunnen winnen, is wanneer wij vrijwillig onze macht aan hen overgeven. Ze hebben geen controle over diegenen die zich reeds van hun spirituele essentie bewust zijn. Want het zaad van de goddelijke essentie in ieder mens is krachtiger dan alles in de fysieke wereld. In gnostische tradities is de fundamentele fout van de Archonten niet zozeer dat ze slecht zijn, maar dat ze onwetend zijn. Ze zijn gevoelloos, onnadenkend en robotachtig in hun handelingen. Ook in de wereld van de Matrix films zijn de agenten robotachtig en emotieloos. Het zijn computerprogramma's en omdat ze heersen over de computer gegenereerde wereld van de Matrix kunnen ze de virtuele lichamen overnemen van iedereen die nog is aangesloten. Maar de lichamen van degenen die de waarheid weten, kunnen ze niet overnemen.  

Een ander belangrijk element in veel gnostische tradities is de verlosser die naar de Aarde komt om de mensheid te redden en het oorspronkelijke levensveld te herstellen. Want volgens de gnostische visie is de mens in slaap gevallen in de fysieke wereld waardoor de verbinding met zijn godsvonk niet langer actief en bewust is. Het vinden van verlossing of verlichting gebeurt niet door het volgen van een aantal strikte en morele regels of door het geloven in een aantal doctrines zoals veel religies propageren. Het kan enkel door bewust te worden (van het goddelijke Zelf), eventueel via een directe mystieke ervaring met het goddelijke of via Zelfrealisatie. De gnostici geloofden dat een verlosser de mensheid zou komen helpen bij het proces van ontwaken voor de spirituele essentie die in ons allen aanwezig is. De rol van de verlosser is om de oorspronkelijke fout te herstellen, zodat de mensheid kan ontsnappen aan de tirannie van de Archonten. In de Matrix films vervult Neo de rol van verlosser. Hij is de profeet die de regels van de simulatie kan buigen en breken, deze naar eigen inzicht kan reconstrueren en de mensheid kan bevrijden van de machines. Om dit te doen brengt hij het ultieme offer.

Carl Jung benadert het gnosticisme vanuit een psychologisch gezichtspunt. Hij spreekt over het ego dat bewust is en het Zelf dat grotendeels onbewust is. Een groot deel van wat ons maakt tot wie we zijn, zit in het onderbewustzijn. Eén van de grootste uitdagingen is tot het besef komen dat de mens veel meer is dan het ego, dat hij in feite het Zelf is. Dit proces van Zelfrealisatie is wat Jung individuatie noemt, een levenslang proces waarin we alle elementen binnen de psyche samenbrengen. 

In de Matrix film vertelt Morpheus aan Neo dat zijn zelfbeeld niet echt is. In de echte wereld is zijn hoofd kaal geschoren en heeft hij een mechanische ingangspoort achter in zijn nek. Maar in de virtuele wereld van de Matrix zijn deze poorten verdwenen en heeft hij haar op het hoofd. Morpheus noemt dit het 'residuele zelfbeeld', een mentale projectie van een digitaal zelf. Het beeld van onszelf dat we in de Matrix zien, is niet echt. Dit digitale zelf is een metafoor voor het valse ego. We zien dit in de manier waarop Thomas Anderson in de loop van het verhaal verandert in Neo. Hij verandert van een ongelukkige computerprogrammeur die werkt, belastingen betaalt en een doelloos leven leidt, in Neo, zijn ware Zelf. Interessant is dat agent Smith zich op alle fronten verzet tegen Neo's transformatie. Agent Smith staat erop Neo 'Mister Anderson' te noemen. Natuurlijk is Mr Anderson niet echt. Zijn hele leven is een fake identiteit die is opgebouwd binnen de Matrix. Smith wil dat Neo vasthoudt aan deze valse identiteit en de decennialange sociale conditionering die hem vertelt dat hij niets meer is dan zijn baan, zijn sociale rol en de materiële dingen die hij bezit. In een daad van rebellie reageert hij door te zeggen: 'Mijn naam is Neo'. Door dit te doen breekt hij vrij, hij wordt wie hij altijd al had moeten zijn.  

Maar niet iedereen breekt vrij. Het personage Cypher volgt de tegenovergestelde weg. Cypher wil niet ontsnappen aan de Matrix, hij kiest ervoor de gevangene ervan te blijven. Hij wil de waarheid vergeten, hij wil iemand worden die rijk en belangrijk is in de valse wereld van de simulatie. Dit is het tegenargument voor de gnostische visie, het idee dat onwetendheid zaligmakend is (ignorance is bliss). Maar is die bewering waar? Naarmate het verhaal zich ontvouwt, leren we dat Cypher diep ongelukkig is. Hij gelooft dat zijn ellende voortkomt uit de wetenschap dat de wereld een illusie is. Vanuit Cypher's oogpunt heeft het kennen van de waarheid over de wereld hem alleen maar pijn en lijden gebracht. En dus wil hij zich weer aansluiten op de Matrix. Hij verkiest de illusies die hem een vals gevoel van zekerheid en troost geven. Hij is liever onwetend en een slaaf, dan verlicht en vrij. De Covid crisis heeft trouwens bij velen een zelfde zienswijze laten zien. In plaats van de waarheid rond de Covid hoax te onderzoeken en te zien, kiezen velen nog steeds om onwetend te blijven en te geloven in de leugens van de controllers (via de overheid en experten). Wie heeft er echt baat bij deze denkwijze? De controllers willen dat iedereen denkt als Cypher. Want ze hebben alles te winnen bij hun agenda tot wereldwijde slavernij. En net als de agenten in de Matrix willen de Archonten uit de gnostische traditie dat de mens zich machteloos voelt, want een makke mensheid is makkelijker te overheersen en controleren. 

Er is een scène waarin Neo een jongetje ontmoet dat lepels buigt met de kracht van zijn geest. De jongen vertelt dat Neo niet moet proberen de lepel te buigen, want dat is onmogelijk. Men moet zich enkel de waarheid realiseren: dat er geen lepel is, en dat het niet de lepel is die buigt, maar alleen jijzelf. Pas dan ontdekt Neo dat hij de lepel kan buigen. Dit is de centrale les in de gnostische visie. De echte poort is de deur die in jezelf opengaat. De deur die je van het onbewuste naar het bewuste brengt. En hoe graag we de materiële wereld ook zouden willen veranderen, het blijft een kooi, een matrix. We kunnen de kooi niet veranderen, maar we kunnen wel onszelf veranderen. De wereld kan een cocon zijn waarin we, net als een vlinder, getransformeerd worden om naar de vrijheid te vliegen. Die verandering begint bij het individu, bij het helen van de schaduwen en het gaan van een innerlijk pad.

The Demiurge created a Loosh garden (to collect Energy) and indoctrinated the Humans that he, the Demiurge is the one god. The divine spark inside Humans know (Gnosis) that this is not the truth. The internal struggle of the divine spark captured inside this confused physical body/mind avatar is the cause and the creation of much Loosh energy.

Reconnecting to the Source makes one impervious to this lower dimension realm (the garden of eating). That is why the Earth is referred to as 'The Celestial Error'. It will not last forever because we are already in the time of the correction. The revealing (Apocalypse)) is showing humans the hidden workings behind the curtain.

Stay strong.
Connect with the creating force of the Universe and enjoy the ride.
Peace.

  Anastha Aurora

 
 
Bonus: Exegesis - Philip K. Dick

De Tien Belangrijkste Principes van de Gnostische Openbaring

De gnostieke christenen uit de tweede eeuw A.D. waren van mening dat alleen een bijzondere openbaring van kennis iemand bevrijding en redding kon brengen. De tien belangrijkste principes van deze gnostieke openbaring waren voor de gnostici zo waardevol dat ze geheim werden gehouden. Dit zijn ze.
 
01. De schepper van deze wereld is dement en knettergek (men noemt hem/haar/het de Demiurg). 
02. De wereld is niet zoals zij aan ons verschijnt. Er ligt een bedrieglijke sluier over de wereld om het kwade te verbergen en om de gestoorde godheid te verduisteren. 
03. Er bestaat een andere en betere wereld, het rijk van de ware God (de Ene). Al onze inspanningen moeten gericht zijn op (1) het terugkeren naar de wereld van God en (2) de wereld van God hier op Aarde te brengen.
04. Het leven van de mens en van ieder individu gaat duizenden jaren terug in de tijd. En het is mogelijk voor ieder mens om zich zijn kosmische oorsprong te herinneren. 
05. De mens is in slaap gevallen en in handen van een gevaarlijke en gestoorde tovenaar vermomd als een goede god. De somberheid, het kwaad en de pijn in deze wereld, en het feit dat het een deterministische gevangenis is die door een demente god wordt bestuurd, zorgt ervoor dat we al vroeg in het leven de echte realiteit vergeten, en als het ware vrijwillig in slaap vallen in de waan. Maar ieder mens heeft een goddelijke tegenhanger die niet gevallen is, en ons kan helpen ontwaken. Deze 'tegenhanger' is het authentieke, ware en wakende Zelf.
06. Het is mogelijk om vanuit de gevangeniswereld over te gaan in het Koninkrijk van Vrede door de genade van de Ene, waardoor je de werkelijkheid door Zijn ogen ziet. 
07. Jezus de Christus bracht openbaring, hij leerde zijn volgelingen hoe zij het Koninkrijk konden binnengaan terwijl ze nog leefden op Aarde. Andere mysterie godsdiensten brengen slechts amnesia of vergetelheid, namelijk kennis van het Koninkrijk maar geen ervaring. Christus, als de levende instantie van de Ene, brengt de ervaring van het Koninkrijk. 
08. Waarschijnlijk bestaat de échte christelijke kerk nog steeds in het geheim (verborgen en ondergronds), met het levende Corpus Christi als hoofd, waarin de leden in opgenomen zijn. Door deelname aan de levende Christus beschikken zij over schijnbaar magische krachten. 
09. De verdeling in 'twee tijden en twee rijken' (goed en kwaad) zal abrupt eindigen met de overwinning van het goede. Op dat moment zal het thans onzichtbare Koninkrijk van Vrede zichtbaar worden. Niemand kent de exacte datum waarop dit zal plaatsvinden.
10. Ieder mens wordt beoordeeld naargelang de macht waar hij of zij trouw aan is, ofwel aan de gestoorde scheppende demiurg van deze wereld ofwel aan de Ene en Zijn Koninkrijk, die gekend kan worden door Christus.

Morpheus: The Matrix is everywhere. It is all around us. Even now, in this very room. You can see it when you look out your window or when you turn on your television. You can feel it when you go to work... when you go to church... when you pay your taxes. It is the world that has been pulled over your eyes to blind you from the truth.
Neo: What truth?
Morpheus: That you are a slave, Neo. Like everyone else you were born into bondage. Into a prison that you cannot taste or see or touch. A prison for your mind.

 
 
Zie ook: Matrix Serie

4 opmerkingen

  1. wederom een supergoed artikel!!
    ik zou willen toevoegen--alhoewel je dat wel kort benoemt--dat morpheus tegen neo zegt op een gegeven moment dat de meeste mensen helemaal de waarheid niet willen weten, ze blijven liever in de matrix, in een droom geloven. dit is zo wezenlijk, je komt het zo veel tegen, en het is de kern van het probleem toch wel, mensen geloven graag in een leugen, of anders gezegd ze geloven het verhaal dat ze als waarheid gepresenteerd krijgen--zie The Trumanshow.
    Punt is zo wordt je opgevoed, en je moet wel luisteren want als peuter, kleuter, kind, tiener kan je niets, je bent compleet afhankelijk. We zijn dus gewend te luisteren naar autoriteit. En juist van dat gegeven maakt de elite die niet zou mogen heersen gebruik/ misbruik.
    Het grootste sprookje in dit verband is nog wel het idee dat de ruimte bestaat en dat we op een grote magische blauwe draaiende waterbal die door de ruimte vliegt leven. Complete onzin, maar we geloven het.

    Een aardig detail tot slot is dat Cypher ook 0 betekent, en Cypher de tegenhanger is van Neo, the One, 1, en de Matrix is opgebouwd uit 0 en 1.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap beschreven. Bij mij was de vergelijking met het gnostiek tot nu toe zo nog niet opgekomen. 'verlossing' en hulp van een hogere macht buiten ons zelf zijn typische kenmerken van religie en aanverwanten. Dit zijn wat mij betreft afleidingen die ons maar blijven afleiden en hopen ... Het komt van binnenuit! Voorts : Gans deze beschrijvingen blijven van toepassing op de 'moderne wereld', inclusief het verweven begrip van christus energie edm. 'primaire' culturen hadden daar geen kennis of nood aan ... Het wordt dan lastig om te beweren dat zij iets misten en of nog onderontwikkeld waren. Niettemin behoort dat zo goed als volledig tot het verleden -nu-. Knap geschreven Glenn!

    BeantwoordenVerwijderen

© Anastha Aurora
Maira Gall