Anastasia nederzettingen (familiedomein dorpen) zijn geweldige plaatsen voor
het hele gezin, maar vooral voor de kinderen. In dergelijke nederzettingen
ontwikkelen kinderen zich sneller en evenwichtiger dan in de steden, en daar zijn
verschillende redenen voor. Het is een vraag die ouders (in spe) zich wel
vaker stellen. Hoe zit het met de educatie en het 'boven'wijs aanbod in de
familiedomein dorpen? Kunnen de kinderen zich wel voldoende ontwikkelen? Het
antwoord is natuurlijk JA! De kinderen wonen en leven tussen mensen die
mooie dromen realiseren, nuttige ambachten kennen, kunstzinnig actief zijn en die samen bouwen aan een betere wereld. Ze leren van hun
ouders, van de buren, van de andere kinderen en van de natuur. Hun
ontwikkeling omvat 5 hoofdaspecten: gezondheid, geestelijke kwaliteiten,
communicatieve vaardigheden, creativiteit en intelligentie. Dit alles ingebed in een omgeving waar wilde natuur en ongedwongen vrijheid aanwezig zijn.
1. Gezondheid
Elke ouder stelt de gezondheid van zijn kind
voorop. De ecodorpen en familiedomeinen bestaan uit voedselbossen,
bio moestuinen, wilde natuur en allerlei groene biotopen en waterpartijen. Zo
ademen de kinderen frisse lucht in, ze zijn voortdurend buiten bij elk
weertype, ze wandelen, fietsen en zwemmen veel en eten gezond en biologisch
voedsel. Er is geen doorgaand verkeer en alle dorpen hebben speelplaatsen en
organiseren regelmatig sportwedstrijden. Kortom: beweging, natuur, vriendjes
en levend voedsel zorgen dat de kinderen gezond en gelukkig opgroeien. Er zijn ook veel minder stralingsmasten en EMF hotspots waardoor de natuurlijke frequentie van de bossen en de natuur hun helende werk kunnen doen. Wetenschappelijk onderzoek stelt trouwens vast dat 'bosbaden' (Shinrin-yoku) een weldadige invloed heeft op de mens, zowel fysiek, mentaal als emotioneel. En aan bossen is op het familiedorp alvast geen gebrek. Verder kiezen de meeste bewoners ervoor om hun kinderen niet te vaccineren. Zo blijft het immuunsysteem prima werken en wordt het lichaam niet verzwakt noch vergiftigd.
2. Spirituele kwaliteiten
De familiedomein dorpen laten
zich inspireren door de Anastasia boekenreeks waarin bepaalde menselijke
waarden en deugden als belangrijk worden beschouwd. Het gaat om dingen als
eerlijkheid, rechtvaardigheid, vriendelijkheid, barmhartigheid, empathie,
geweldloosheid (ook naar dieren toe), ontvankelijkheid, samenwerking, vreugde, liefde en het vermogen om
schoonheid te zien en te appreciëren. Het dagelijkse leven in de
nederzetting is bevorderlijk voor de ontwikkeling van deze kwaliteiten. De
bewoners en buren zijn hulpvaardige vrienden die elkaar helpen en steunen waar nodig en
de kinderen leren door de volwassenen te observeren. Zo krijgen de kinderen
een goede en sterke basis wat hen later van pas zal komen om te navigeren in
een woelige wereld.
3. Communicatieve vaardigheden
In alle Anastasia dorpen wonen heel veel kinderen en de meeste krijgen
educatie thuis, in het schooltje op het dorp of buiten in de natuur. Op de dorpen wonen meerdere generaties samen, van kleinkinderen tot overgrootouders. Door de
vele interacties ontwikkelen de kinderen communicatievaardigheden,
leiderskwaliteiten en het vermogen om te onderhandelen. Kinderen spelen vaak
met elkaar, en leren om zelfstandig hun meningsverschillen op te lossen. De
jongeren leren omgaan met de ouderen, en de ouderen leren omgaan met de
jongeren. Kinderen gaan vaak bij elkaar op bezoek, ook zonder hun ouders. Ze
krijgen de kans om verschillende modellen van familierelaties van binnenuit
te bekijken. Er zijn regelmatig feesten en vieringen waar het hele dorp aan
mee werkt.
4. Creativiteit
Creativiteit is het vermogen om schoonheid te zien en mooie dingen te maken
uit verschillende materialen of om meesterschap te bereiken in kunstzinnige
expressievormen (dans, muziek, toneel, schilderen, beeldhouwen, schrijven,
keramiek, handwerk, juwelen maken, enzovoort). In de familiedomein dorpen
wonen heel creatieve mensen. Meestal bouwen ze ook zelf hun huis, ze kennen een
ambacht en leggen tal van tuinen aan. Er is wetenschappelijk
aangetoond dat een week in het bos vertoeven de creativiteit met 20%
verhoogt. En een familiedomein bestaat uit 1/3 bosgebied, dus leven de
bewoners het hele jaar door omringd door bossen. Volwassenen die zich
creatief ontwikkelen, geven deze passie door aan hun kinderen. Het mooiste
geschenk aan de kinderen is wellicht dat ze leren om voor
zichzelf te zorgen. Het familiedomein is zelfvoorzienend en van jongs af aan
kunnen de kinderen zien hoe het moet: bouwen, renoveren, knutselen, klussen, groenten telen,
koken, plantenkennis, kruidengeneeskunde, dieren verzorgen,... en alles wat komt kijken bij een offgrid leven.
Zoals gezegd krijgen de kinderen thuiseducatie of ze gaan naar het
plaatselijke dorpschooltje waar ze holistisch bovenwijs krijgen of genieten
van andere alternatieve educatievormen. Elk kind is uniek en krijgt dan ook
een flexibele en persoonlijke begeleiding. De educatie verloopt veel
natuurlijker en minder stressvol dan op de klassieke 'onder'wijs instituten.
De kinderen ontwikkelen niet enkel de cognitieve intelligentie (IQ) maar ook
emotionele en spirituele intelligentie (EQ en SQ). Voor de volledige
ontwikkeling van kinderen maakt het in principe niet echt uit waar ze zijn.
Het belangrijkste is dat de ouders bereid zijn om er aandacht aan te besteden,
om er tijd en moeite in te steken. En in de familiedomein nederzettingen hebben
de ouders meer tijd voor de ontwikkeling van hun kinderen (ze zijn constant samen), er heerst een
harmonieuze en vriendelijke sfeer en de kinderen zijn gelukkig. De bekende en correcte uitspraak van de Native Americans (it takes a whole village to raise a child) wordt in de praktijk gebracht.
6. Vrijheid
De familiedomein bewoners maken een bewuste keuze om het maatschappelijk systeem te verlaten. Ze streven ernaar om zoveel mogelijk autonoom te zijn en veel minder afhankelijk te worden van de structuren, reglementen en voorzieningen die de matrix (van schaarste en beperking) aanbiedt. Hoewel de verzorgingsstaat heel wat gemak, comfort en ook financiële voordelen biedt, toch zit er ook een nadeel aan vast. Door te participeren aan die matrix, die momenteel trouwens volledig geautomatiseerd en gedigitaliseerd wordt, zit men er ook aan vast. Men geeft als het ware zijn vrijheid en soevereiniteit weg en in ruil kan men genieten van een soort veredelde gevangenis waar steeds minder mag en steeds meer moet en waar de controle rigoureus is en de privacy verdwenen.
De familiedorp bewoners kiezen ervoor om een parallelle samenleving uit te bouwen met minder regels en meer vrijheid. Dit nieuwe model steunt op (1) zelfvoorziening wat betreft de basisbehoeften, (2) werken voor zichzelf/het gezin en van thuis uit, (3) huiseducatie voor kinderen en jongeren, (4) het familieboek als informatieve en objectieve database en (5) een reconnectie met de natuur en de kosmische wetten. Deze aanpak brengt een enorme vrijheid die door de kinderen zal opgepikt en meegedragen worden. En die kinderen groeien dan op tot de volwassenen die de toekomst zullen helpen vormgeven.
De bewoners (en de kinderen!) van de smart cities en de digitale technocratie die nu uitgerold worden 'as we speak' (de nieuwe wereld orde) worden ontmenselijkt en gerobotiseerd, ze worden slaven van een kleine elite en zullen amper overleven in de kille metaverse surrogaatwereld. Deze mensen geven hun macht, kracht en vrijheid weg aan externe autoriteiten. De kinderen uit de organische familiedorpen daarentegen ontwikkelen hun inherente en hogere vermogens en blijven vrije mensen van vlees en bloed. Ze luisteren naar hun eigen autoriteit en zijn de pioniers van een hartbeschaving die zal steunen op overvloed, vrijheid, samenwerking en liefde.
Mikhail Schetinin is een Russische leerkracht en pedagoog die een school startte in Gelendzhik, de zogenaamde Tekos school, die verwantschap toont met sommige ideeën uit de Anastasia boeken. In deze 2 video's maken we kennis met de school en de leerlingen.
Geen opmerkingen
Een reactie posten