De iPad kids: zijn het verloren generaties of technologische tovenaars?
De iPad kids is een benaming voor 2 demografische generaties kinderen en jongeren die
opgroeien in een wereld vol schermen, apps en digitale technologie. Het gaat
om generatie Z (geboren tussen 2001-2015) en generatie Alpha (geboren tussen
2016-2030). De iPad kids hadden en hebben (vaak onbeperkte) toegang tot
schermtijd en beschikken over een eigen smartphone, tablet, laptop of tv.
Het beperken of wegnemen van hun schermtijd wordt door hen ervaren als een
regelrechte aanval en mishandeling. De schermverslaving vernietigt evenwel
een groot deel van hun menselijke vermogens en talenten zonder dat ze er
veel erg in hebben. Nicholas Kardaras gebruikt de term
'glow kids'
in zijn boek 'How screen addiction is hijacking our kids', verwijzend
naar het flikkerend, stralend en hypnotiserend licht van de schermen. Hij pleit voor het
beperken van de schermtijd bij kinderen en jongeren en het zo vroeg mogelijk
aanleren van een gezonde relatie met technologie.
Auteur Richard Louv bedacht de term 'Nature-Deficit Disorder' in zijn
artikel:
'Last Child in the Woods: Saving Our Children from Nature-Deficit
Disorder'. Men spreekt inderdaad over een aandoening. Het schrijnend tekort aan
natuur en beweging zorgt bij de westerse jongeren voor tal van
psychosomatische
klachten
waaronder slapeloosheid, hyperactiviteit (ADD), depressie, angsten,
overgewicht, stress, vitamine D tekort, gebrek aan focus en aandacht,... De
kinderen groeien op in een omgeving die hen minder levend maakt. En
wanneer levende natuur en echte mensen worden vervangen door dode
technologie en virtuele deepfakes dan creëert men omstandigheden
waarin de ziel inderdaad zal wegkwijnen en haar oorsprong en doel zal vergeten.
Daar bovenop komt de situatie dat de ouders hun rol als primaire
zorgverleners en opvoeders uit handen geven aan kindercrèches,
schoolinstituten, schermen, AI algoritmen en virtuele assistenten (Siri,
Alexa, Bixby,...). Vaak uit 'noodzaak' vanwege hun fulltime jobs en burn-out
problemen waardoor tijd en energie ontbreken voor een persoonlijk toezicht op de
educatie van hun kroost. De schermen zijn dan een welgekomen 'babysit' die
de kinderen en jongeren entertainen terwijl de ouders zich kwijten van hun
drukke bestaan. Maar de schermen programmeren en modelleren de kinderen (en
kleuters) tot slaven van big tech en tot de toekomstige consumenten van
Amazon en Alibaba pulp. Kinderen groeien op met de overtuiging dat ze
afhankelijk zijn van smartphone, tablet en AI om goed te kunnen functioneren
en participeren aan de maatschappij. Niets is minder waar.
Ondertussen stapelen de onderzoeken zich op die de negatieve lange termijn
gevolgen van overmatig schermgebruik bij kinderen in kaart brengen. En die
zijn niet min, want een mens is nu eenmaal niet gemaakt om uren op een
scherm te kijken.
° Geheugenstoornissen en verkorte aandachtsspanne.
° Verminderde emotionele controle.
° Verhoogde niveaus van apathie en
angst.
° Meer kans op depressie en gevoelens van eenzaamheid.
°
Minder tot geen empathie (inlevingsvermogen).
° Vertragingen in de
spraak en taal ontwikkeling.
° Gebrekkige communicatievaardigheden.
° Allerlei fysieke klachten (vaak gerelateerd aan EM straling).
° Tot zelfs crimineel gedrag.
° Het risico om een slachtoffer te
worden van seksuele predatoren en cyberpesten.
Psychologe
Jean Twenge
is auteur van het boek
iGen
(2017) waarin ze stelt dat generatie Z (geboren 2001-2015) een zware mentale
en fysieke gezondheidscrisis doormaakt als gevolg van het overdadig
smartphone gebruik. Het is een generatie die kampt met depressies,
eenzaamheid, isolement en zelfmoordgedachten, een generatie die totaal niet
voorbereid is op een leven als een goed geaarde en evenwichtige volwassene.
En wat dan te denken van generatie Alpha (geboren 2016-2030) en de komende
generatie Beta (geboren 2031-2045). Op vlak van menselijke, sociale en
cognitieve vermogens wordt de toekomst rampzalig. De 2 volgende generaties
zullen niet enkel dommer zijn maar ook nog ongezonder en dikker door te
weinig beweging en te veel junkfood, zwakker door het stilzitten en te
weinig testosteron, depressiever door de verslaving aan endorfine kicks op
social media, verwarder door het vele fake news en de woke agenda's en
oppervlakkiger door de invloed van de plastiek Instagram wereld op hun
iPhones. Obesitas (en gerelateerde ziekten zoals diabetes) door verkeerde
voeding en langdurig schermgebruik zijn nu al een immens probleem in de VS.
De vele mentale en fysieke problemen van de komende generaties zullen een
vernietigende invloed hebben op de sociale weefsels en maatschappelijke
structuren van de samenleving. Het vermogen om geluk, vreugde en zingeving
te vinden is niet langer een innerlijke zoektocht in het eigen bewustzijn,
maar wordt nu gezocht in de virtuele werelden op de schermen en later in de
metaverse universa, de VR omgevingen en de augmented brein interface
mogelijkheden (bij de Beta generatie).
De meeste kinderen beschikken nu over een smartphone vanaf 7 jaar of jonger
en zitten soms urenlang te scrollen en te gamen. Studies wijzen uit dat dit
een nadelige invloed heeft op het geestelijk welzijn van het kind, waaronder
problemen zoals droefheid, weinig zelfvertrouwen, allerlei angsten, zelfverminking en twijfels
over het lichaam en de gender identiteit. Vooral Instagram is
gekend als een stroom van negatieve oppervlakkigheid, seksueel expliciete
content en gedegenereerde
influencers
met het IQ van een pindanoot die hun nutteloosheid verbergen achter coole filters,
Lamborghini's en fake verhalen in de hoop zoveel mogelijk views en clicks
binnen te halen. Instagram, TikTok en andere social media kanalen kunnen ook
gelinkt worden aan ondergrondse netwerken van predatoren op zoek naar
makkelijke slachtoffers.
Big Tech is daarvan op de hoogte en
zorgt wel voor selectie criteria, het verwijderen van gevaarlijke accounts en
systemen voor beveiliging (zoals ALLE internetgebruikers verplicht laten
inloggen met een digitale ID), maar de mazen van het net zijn groot en
'sextortion'
(chantage via naaktbeelden van minderjarigen) en nog vele andere cyber
misdaden tieren welig rond. Het eerste wat sneuvelt bij de iPad en iPhone
kids is hun onschuld en zelfvertrouwen. Die worden vervangen door gevoelens
van onzekerheid en
'fear of missing out' (bang dat ze iets leuks zullen missen online en offline).
En naast de voortdurende reclameboodschappen, de mentale beïnvloeding en de
debiele dumbing down inhoud van veel animatiereeksen en TikTok
shorts, worden de kinderen ook (veel te vroeg) geconfronteerd met seksueel
getinte inhoud, alcohol, drugs, misdaad, geweld, woke indoctrinatie en op de
loer liggende pedofielen. Veel ouders weten zelfs niet waar hun kinderen
naar kijken en wat hun brein allemaal registreert.
Onderzoek stelt een toename vast van kinderen met
TikTok Tourette. Het syndroom van Gilles de la Tourette is een neurologische
ontwikkelingsstoornis die wordt gekenmerkt door meerdere motorische en vocale tics. De jonge kijkers nemen vaak de tics en het gedrag over van de
influencers die ze bekijken op TikTok en andere mediabronnen. Die TikTok
tics verschillen wel van degene die typische Tourette patiënten vertonen.
Niettemin zijn ze een voorbeeld van massahysterie waarbij men emoties
en omstandigheden gaat na-apen. Maar het gaat nog veel verder. Het zou
wel eens kunnen dat de generaties Alpha en Beta zo getransformeerd zullen
worden door social media dat ze hun vermogen zullen verliezen om empathie te
voelen, om menselijke emoties te tonen, om gevoelens te uiten, om sociale
contacten te onderhouden, om creatieve oplossingen te vinden voor de
uitdagingen van het leven, om tevreden te zijn met eenvoudige dingen,
enzovoort. In plaats daarvan worden ze asociaal, narcistisch, manipulatief,
agressief, hebzuchtig en kil, de typische gedragssymptomen van een
psychopaat.
Uiteraard wordt niet elk kind wat 5 uur per dag op de smartphone surft of dagenlang zit te gamen een
psychopaat. Maar er is wel een directe link tussen het gebruik van social
media en divers antisociaal gedrag. Hoe meer schermtijd een kind krijgt
tijdens de jeugd, hoe groter blijkbaar zijn disfunctionaliteit wordt als volwassene.
De sociale skills zijn er niet, en het geduld ontbreekt om iets waardevols
in het leven te bereiken, want men zoekt naar instant bevrediging en snel
geld. Vandaar de opmars van de 'only fans' websites en de AI
gestuurde YouTube kanalen die de hoofden der kinderen volproppen met lege
boodschappen en debiele content.
Daarnaast wordt de psyche der kinderen ook
nog gevuld met een resem andere dingen, zoals gevaarlijke ideologieën,
subliminale boodschappen, materialistische denkbeelden, vrouwonvriendelijke
en zelfs satanische 'muziek'video's, pornografische beelden en gender
verwarrende propaganda. En bovenop dit alles zijn er de vele nieuwe software
programma's die een AI surrogaat bieden voor de creativiteit en
kunstzinnigheid van de jongeren (ChatGPT, Midjourney, Socratic, Dream, en
vele andere). Deze
generatieve AI apps
nemen nu de cognitieve, creatieve en intuïtieve vermogens van de mensen over
(schrijven, poëzie, tekenen, animatie, video's maken, film editing,
componeren, muziek spelen,...). En vermogens die niet gebruikt worden,
verkommeren. De komende generatie zal een diepe armoede kennen, niet zozeer
financieel, maar qua menselijke vermogens en creativiteit.
De gevangen ziel en het flikkerende licht
De grote technologische omwentelingen zorgen altijd voor grote veranderingen in mens en maatschappij. Denk aan de uitvinding van de boekdrukkunst, elektriciteit, de opeenvolgende industriële revoluties (machines, voertuigen en automatisering) of de digitalisering (computers, internet, informatieverspreiding, nano tech). Dat hoeft geen drama te zijn, de mens past zich aan en evolueert. Maar er is wel degelijk een groot verschil met de vorige revoluties waar de innovaties eerder passief en extern waren en zijn. Want voor het eerst wordt de mens en de geest nu daadwerkelijk aangepast, gemonitord en gecontroleerd van binnenuit (of gehackt zoals Harari zegt). De AI revolutie gaat niet over de introductie van nieuwe en handige technologische hulpmiddelen, maar draait om het veroveren van het bewustzijn en het streven naar totale controle. De (r)evolutie naar een smart world gaat gepaard met het upgraden van de mens (transhumanisme), het manipuleren van genen en DNA en het samensmelten met AI (singulariteit). De mens wordt smart gemaakt (via wearables en implantables) waardoor de organische vermogens verdwijnen en een artificieel bewustzijn in de plaats komt. Welke vermogens lopen gevaar omdat ze negatief beïnvloed of zelfs vervangen worden door AI? Hier zijn er enkele...
° Cognitieve en mentale vermogens zoals denken, analyseren, leren, onderzoeken, taalgebruik en taalkennis, communicatie vaardigheden, informatie verwerken, verstandelijke ontwikkeling, geheugen training, oriëntatie, zelfvertrouwen,....
° Emotionele vermogens zoals empathie, optimisme, inlevingsvermogen, realisme, flexibiliteit, sociale vaardigheden bij de omgang met elkaar, het begrijpen van gevoelens en emoties, zelfevaluatie, motivatie,...
° Lichamelijke vermogens waaronder zintuigelijke waarneming en fysieke capaciteiten, bijvoorbeeld het proeven van echte voeding (die vervangen wordt door geprint vlees en fake chemie), of huid-op-huid aanraking en direct oogcontact (wordt vervangen door zoom en skype calls).
° Creatieve vermogens zoals schrijven, poëzie, tekenen, animatie, ontwerpen, video productie, film editing, componeren, muziek spelen, alle uitingen van kunstzinnigheid, handwerk en ambachten,... (wordt overgenomen door de generatieve AI apps).
° Spirituele vermogens (of siddhi's) waaronder telepathie, gedachten overdracht en zesde zintuig (vervangen door de smartphone apps), oriëntatie vermogen (vervangen door de GPS), creatieve visualisatie en wetenschap der verbeelding (vervangen door TV en internet), een 100% werkend menselijk brein (vervangen door AI en computers), connectie in real life en samenwerken (vervangen door social media), en nog veel meer...
Demografische generaties.
Opgelet: soms worden ook andere tijdsfases gebruikt, en soms wordt 20 jaar per generatie geteld in plaats van 15, dus de jaartallen kunnen elkaar overlappen. Het effect op mens en maatschappij wordt pas ten volle ervaren wanneer de generaties volwassen zijn. Bijvoorbeeld: de babyboomers werden geboren tijdens en na de oorlog en zijn volwassen in de jaren 1960 tot 1975, hun effect was toen vernieuwing, vrijheid, hippie idealen, rock/pop muziek, zelfontplooiing, vrije moraal, vrouwenemancipatie,...
° 1926-1940: de stille generatie - economische recessie en depressie
° 1941-1955: de babyboomers - economische hoogconjunctuur
° 1956-1970: generatie X - start van TV uitzendingen
° 1971-1985: pragmatische generatie - start van micro-processoren
° 1986-2000: generatie Y (Millennials) - start van computers, internet en gsm
° 2001-2015: generatie Z (Zoomers) - start van iPads, smartphones en social media
° 2016-2030: generatie Alpha - start van AGI en generatieve AI
° 2031-2045: generatie Beta - start van VR smart world, transhumanisme en robotica
° 2045: singulariteit - world reset - posthumanisme
Geen opmerkingen
Een reactie posten