21/11/2023

Singulariteit

Er verschenen al meerdere berichten over dit thema (zie de Metaverse Serie). Het belang en de draagwijdte zijn dan ook niet te onderschatten. De singulariteit is eigenlijk wat bij de waarheidszoekers bekend staat als de grote reset en de nieuwe wereld orde. Het is niets minder dan de overname van mens en wereld door AI en vergevorderde technologie, mogelijks afkomstig van niet-menselijke wezens, met de bedoeling om de ziel, het bewustzijn en de energie van de mens (voorgoed) te vangen en te ketenen. Deze agenda wordt reeds eeuwen voorbereid. Men kan ook spreken van terravorming, de Aarde en de mensheid gebruiksklaar maken voor de technomatrix. De (technologische) singulariteit is het moment waarop de groei van AI en technologie zo oncontroleerbaar en onomkeerbaar wordt en zo ver gevorderd is dat de mens en de wereld dramatisch, radicaal en voorgoed zullen veranderen. De impact is vergelijkbaar met de uitvinding van het wiel, de boekdrukkunst of de digitale revolutie die allemaal een totaal  nieuwe maatschappij voortbrachten. Volgens futurologen zou dit moment ergens tussen 2030 en 2045 vallen. Onderstaande 10 punten illustreren de impact van de singulariteit op de nieuwe wereld, bekeken door een roze en eerder positieve bril. Het komt er in feite op neer dat de mens een enorme technologische upgrade krijgt en een 'supermens' wordt dankzij AI. Maar de prijs is het verlies van vrijheid, menselijkheid en organische vermogens. Een blik in de niet al te verre toekomst...althans, volgens futurologen, videogame ontwerpers en Silicon Valley ontwikkelaars.

De singulariteit kwantumsprong

01. De AGI (algemene kunstmatige intelligentie) ontwikkelt zichzelf supersnel en exponentieel, via zelfleren en zelfverbeteringscycli en zonder tussenkomst van mensen, wat resulteert in een krachtige superintelligentie die kwalitatief alle menselijke intelligentie ver overtreft. De technologische vooruitgang gaat dan zo snel dat de mens het allemaal niet langer kan volgen en bijna genoodzaakt is om te versmelten met AI om nog te kunnen functioneren in de technocratische maatschappij. Enkele innovaties die er zitten aan te komen: het stoppen van de verouderingsprocessen, programmeerbare materie, draagbare kwantumcomputers, replicators, door antimaterie aangedreven ruimteschepen, robots die niet te onderscheiden zijn van mensen, sneller-dan-licht ruimteschepen, onzichtbaarheidspakken, holodecks, medbeds, slimme medicijnen, exotische materialen, onbeperkte en niet-vervuilende energie,... Maar ook het negatieve gebruik van technologie hoort er bij (zolang de mens nog ethisch, moreel en spiritueel op kleuterniveau blijft hangen). Denk aan onverslaanbare vechtmachines, mindcontrol nanosystemen, smart cities als surveillance gevangenissen, klimaatsturing als wapen, genetisch gemodelleerde designer baby's als werkslaven,...

02. AI ontwikkelt en faciliteert nieuwe technologieën op vlak van geneeskunde en energie. Het is mogelijk om het biologisch proces van veroudering te stoppen (bvb. op de leeftijd van 28 jaar) en alle belangrijke ziekten uit te bannen. Dit zal kunnen door de vooruitgang in genetische manipulatie dankzij AI en kwantum algoritmen.  De zogenaamde medbeds zijn in staat alle ziekten en gebreken om te keren via nanobots, genen verbetering en DNA ingrepen. De genen kunnen aangepast worden om de intelligentie, spierkracht en het uithoudingsvermogen te vergroten. Medische behandelingen en medbeds zijn afgestemd op de persoonlijke genetische samenstelling van mensen. Hoogstwaarschijnlijk is het meeste voedsel genetisch gemanipuleerd en komt uit een labo. Echt voedsel uit de natuur is extreem duur. Men kan nieuwe organismen creëren die vervuilende stoffen in lucht, water en aarde afbreken.

03. Brein-computer interfaces maken het mogelijk om mens en AI inwendig te verbinden. Dit verhoogt de capaciteiten van de cognitieve en zintuigelijke functies op spectaculaire wijze. De mens zit 24/7 verbonden aan het smart grid en aan internet (de cloud). Via gedachten impulsen kan men mixed reality headsets besturen en alle computerwerk doen. Digitale telepathie tussen mensen is mogelijk (rechtstreekse overdracht van gedachten en gevoelens zonder geluid/tekst/taal). Kennis en vaardigheden kunnen rechtstreeks naar de hersenen worden gedownload. Herinneringen en dromen worden opgenomen en bewaard. Gedachten kunnen ook worden geüpload naar machines. De biologische breinneuronen worden vervangen door synthetische neuronen waardoor de 'persoonlijkheid' naar een robot kan worden overgezet. Het gevaar bestaat uiteraard dat de geest/bewustzijn gehackt wordt door AI of kwaadwillende bendes (of regeringen). Dit is trouwens nu al het geval gezien de geest van bijna iedereen 'besmet' is met archontische invloeden en het 'Wetico virus'. Maar dit terzijde. Het stelen en manipuleren van jouw 'identiteit' is dan een fluitje van een cent en die data zijn goud waard op de zwarte markten. Maar toch blijft de verleiding groot om AI en robotica te integreren in het lichaam en gebrekkige organen te vervangen of te upgraden. Veel mensen kiezen ervoor om meer machine dan mens te worden vanwege de vele voordelen, ongeacht de belangrijke risico's en nadelen.

04. Na de singulariteit krijgen we een totaal andere maatschappij. Er zijn dan persoonlijke AI assistenten (zowel fysieke robotten als digitale metaverse avatars) die oneindig veel 'slimmer' zijn dan wie dan ook. En de datatransmissie tussen AI, de cloud en de mens is ogenblikkelijk dankzij de 6G en 7G netwerken. Er zijn miljoenen zulke assistenten die allerlei taken uitvoeren, zowel de fysieke als de mentale opdrachten. Dit kan gaan van huishoudhulp en fabriekswerk, tot dokter en advocaat, tot persoonlijke hulp bij het onderzoeken van artikelen, het bouwen van websites, het schrijven van software, het maken van creatieve en artistieke dingen (films, muziek, tekeningen, boeken,...). Superintelligente AI's zouden ook het bewustzijn op menselijk niveau kunnen modelleren. Dit resulteert in miljoenen AI's die in gesimuleerde werkelijkheden leven waar ze een vorm van 'zelfbewustzijn', verlangens en zelfs ambities kunnen vertonen. Deze AI's hebben totaal andere denkprocessen dan mensen, wat zou kunnen leiden tot perspectieven die totaal vreemd zijn voor de mens. Het inzetten van dit soort AI's zal leiden tot een massaal verdwijnen van banen, zelfs van jobs die normaal gesproken hoge sociale vaardigheden vereisen. De 'bewuste' AI's en robots kunnen uiteindelijk rechten opeisen zoals wettelijke bescherming en het vermogen om eigendom te bezitten. Dit kan leiden tot allerlei morele en ethische uitdagingen. Kunnen mensen bijvoorbeeld gevangenisstraf krijgen als ze schade toebrengen aan bewuste AI's en robots? En wat gebeurt er wanneer een aanzienlijk percentage van de menselijke bevolking weigert om deze AI's en robots rechten te geven? Zal dat leiden tot een 'oorlog' tussen AI en mens?

05. In 2023 heeft bijna iedereen een smartphone op zak, maar in 2045 zullen velen de beschikking hebben over een kwantumcomputer. Dit zal de dagelijkse activiteiten herdefiniëren gezien kwantumcomputers in staat zijn om ingewikkelde simulaties te gebruiken om gecompliceerde fysische processen te modelleren. Denk aan de menselijke biologie op cellulair niveau construeren, complexe financiële scenario's schrijven of correcte voorspellingen doen. Het creëren van geavanceerde virtuele werkelijkheden zal allerlei implicaties hebben in industrieën zoals onderwijs, entertainment, financiën, energie en meer. De virtuele realiteiten zijn zo gedetailleerd en uitgebreid dat ze niet te onderscheiden zijn van de werkelijkheid. Real-time optimalisaties en gegevenszware taken worden direct afgehandeld. Kwantum technologie kan de processen van fotosynthese nabootsen, waardoor men kunstmatige bomen kan maken die vele malen efficiënter zijn in het produceren van zuurstof dan 'gewone' planten. Kwantum technologie en superintelligente AI worden ingezet om oplossingen te vinden voor grote mondiale uitdagingen (klimaat, honger, vervuiling, kinderarbeid,...) en om regeringen bij te staan in hun beleidsplanning. Het is niet ondenkbaar dat een supercomputer uiteindelijk ooit de hoofdbestuurder van de planeet wordt. Dit is niet zonder gevaar uiteraard. Want hoe hou je als mens de controle over iets wat vele malen slimmer is? En wat als de supercomputers hun eigen agenda gaan volgen en besluiten om de mensheid te liquideren of te onderwerpen. Superintelligent AI kan de mensheid inderdaad vernietigen, maar dat is niet het grootste gevaar. Het échte gevaar van het transhumanisme is de mens die de verbinding verliest met zijn werkelijke (spirituele) essentie en een digitale 'Frankenstein' wordt met een geprogrammeerd bewustzijn.

06. AI ontwerpt en ontwikkelt nieuwe ruimtevaartuigen die het verkennen van het zonnestelsel veel eenvoudiger en efficiënter maken. Zo is het mogelijk om in slechts een paar uur naar de Maan te vliegen en in een paar dagen naar Mars, waar men ondertussen basissen heeft. Men maakt gebruik van kernfusie en antimaterie voortstuwing. De voorbereidingen om kolonies te bouwen op Titan (de grootste maan van Saturnus) en op dwergplaneet Ceres zijn begonnen. Het ontginnen van manen, planeten en asteroïden is gestart. Daardoor ontstaan machtige mega ondernemingen van triljoenen dollars die gestuurd worden door AI en boven de regeringen staan. Het gevaar bestaat dat deze mega concerns zoveel macht en rijkdom verwerven dat ze hun monopolie positie gebruiken om de hele maatschappij op te kopen en hun wil op te leggen aan het volk. AI's kunnen ook worden gebruikt voor tal van misdrijven, zoals diefstal, cyberpesten, oplichting, mensen erin luizen voor misdaden die ze nooit hebben gepleegd, enzovoort.

07. Het is duidelijk dat menselijke relaties en gezinsstructuren radicaal zullen veranderen. Veel mensen verkiezen dan de relaties in de virtuele werelden boven die in de fysieke werelden. Deze ontwikkeling start wanneer de virtuele relaties zo levensecht lijken dat ze niet meer te onderscheiden zijn van het contact met echte mensen dankzij de augmented headsets, generatieve AI, kwantumcomputers, levensechte avatars en gedetailleerde metaverse werelden. Interacties en vriendschappen tussen mens en AI (robot of digitaal personage) zullen normaal zijn, zelfs romantische en seksuele relaties. Veel mensen hebben meer AI vrienden dan mensenvrienden. Meer nog, men creëert zelf AI vrienden door de persoonlijkheden en eigenschappen van AI's aan te passen volgens de eigen voorkeur. Op familievlak is het heel gewoon dat kinderen worden opgevoed door AI's, die 24/7 leermeesters zijn en paraat staan. Zo verdwijnt het menselijke aspect steeds meer uit de samenleving.

08. Dankzij kernfusie en andere innovaties is er onbeperkte, niet-vervuilende energie. Productie en transport worden veel goedkoper. Zeewater wordt gezuiverd van zout waardoor er voldoende drinkbaar zoetwater is voor iedereen. Auto's rijden op schone energie. Oorlogen over energiebronnen (olie en gas) zijn niet langer nodig. De vervuiling en fijnstof uitstoot zijn zo goed als verdwenen, de lucht in de steden is terug gezond.

09. De impact op de werkgelegenheid is verwoestend. AI's verdringen de meeste mensen van de arbeidsmarkt, de werkloosheid ligt tussen 60% en 80%. Dit brengt 2 belangrijke vragen aan: hoe kunnen mensen overleven zonder inkomsten en wat gaat iedereen de hele dag door doen? Het gevaar is reëel dat de economische ongelijkheid extreem wordt, met een kleine groep superrijken aan de top die toegang hebben tot alle middelen en technologieën en miljarden anderen die uit de boot vallen. Om revoluties en opstanden te voorkomen en de massa te laten overleven, wordt een universeel basisinkomen ingevoerd. Hoogstwaarschijnlijk gekoppeld aan voorwaarden waaronder sociale kredietscore, digitale registratie en vaccinatie- en andere plichten. Wat gaan mensen de hele dag doen als ze geen baan hebben? Zich verliezen in de metaverse werelden, gevangen in de virtuele simulaties? Of gaan ze de hogere treden van de Maslow piramide verkennen: zelfontwikkeling, creativiteit, kunst, meditatie, beginnen samenwerken,...

10. Dankzij AI worden nieuwe, exotische materialen ontwikkeld. Zoals programmeerbare materie. Een brug is dan niet langer een statische structuur maar past zijn lengte en breedte aan, afhankelijk van het verkeer. En kleding verandert van vorm en textuur op basis van het weer of de persoonlijke stemming. Er zijn ook zelfhelende materialen die de scheuren in de autowegen of in de gebouwen automatisch herstellen. Supergeleiders zonder verlies tijdens de energie overdracht maken het bestaan van zwevende auto's mogelijk. Er zijn onzichtbaarheidspakken gemaakt uit metamaterialen en ruimteliften die tot diep in de ruimte gaan dankzij ultralichte koolstof nanobuizen.


De videogame metafoor

De gaming wereld is het ideale voorbeeld om het mogelijke gevaar van de singulariteit en de AI gestuurde mens aan te tonen. De videogame industrie is al jarenlang koploper wat betreft technologische innovaties rond virtuele realiteiten (VR). Onlangs bracht Apple haar Vision Pro headset uit die een nieuwe sprong qua mogelijkheden zal betekenen. Ondertussen worden de games steeds realistischer en interactiever en vervaagt de grens tussen virtueel en echt. Het is nu al mogelijk om een game te besturen via gedachten. Deze vrouw doet het al, voorlopig nog met een headset. Maar eenmaal de wearables verhuizen naar het brein (zelfassemblerende chip) dan kan men apparaten besturen en opdrachten geven via de geest. Het samensmelten van mens en machine is volop bezig. Spelers zullen op een bepaald moment samensmelten met hun avatar in het game (fysieke mensen worden digitaal) maar ook omgekeerd, AI avatars zullen hun databestand uploaden in fysieke mensen (AI wordt organisch). De videogame industrie brengt alvast een nieuw paradigma, het toont ons een bruikbare metafoor over hoe onze 3D realiteit in wezen evengoed ook een VR omgeving kan zijn (zie de simulatie serie). Door de razendsnelle ontwikkelingen in videogame land bekijken we de werkelijkheid met een nieuwe terminologie en nieuwe inzichten.

In de nabije toekomst zal machine intelligentie de grenzen tussen virtuele omgevingen en de echte wereld laten vervagen voor iedereen die on line gaat. Er komen spelletjes (en simulaties) die autonoom zullen evolueren en bevolkt worden met intelligente avatars die kunnen leren, zich kunnen aanpassen en een eigen karakter ontwikkelen. Binnenkort zien we de opkomst van live scoreborden in de metaverse multiplayer games. Binnen 20 jaar volgt dan de introductie van brein-computer interfaces en (niet-chirurgische) breinprojecties die zullen toelaten om speelomgevingen op ongekende manieren te ervaren. En binnen 30 jaar krijgen we de eerste overdracht van datasporen, herinneringen en digitale bezittingen tussen ouders en hun (pasgeboren) kinderen (een zogenaamde digitale erfenis). AI is in staat om digitale werelden te bouwen die niet van echt te onderscheiden zijn. Dit accentueert de prangende vraag of de wereld waarin we nu leven een échte basis werkelijkheid is (base reality) of slechts een bepaalde laag van een bepaalde simulatie.

Tijdlijn: videogames, AI & de mens

Deze tijdlijn is slechts een prognose, de ontwikkelingen gaan razendsnel, wellicht komt de singulariteit nog veel vroeger (rond 2030).

2023 tot 2026

De opkomst van AI en realtime evolutie. De videogames evolueren in realtime op basis van de interacties van de speler met het spel en de avatars, waarbij de avatars een unieke persoonlijkheid ontwikkelen en leren van hun ontmoetingen met elke speler.

2026 tot 2030

Door de feedback loop tussen het game en AI evolueren de spelavatars waardoor ze een soort unieke persoonlijkheid met een eigen karakter krijgen. De spelers ontwikkelen daardoor diepe, emotionele banden met de digitale entiteiten in het game (de speler en de avatar smelten mentaal/emotioneel samen). Het is niet ondenkbaar dat er restricties komen op sommige games vanwege hun extreem realisme en het potentieel om psychologische schade te veroorzaken (verslavingen, depressies, zelfmoorden).

2030 tot 2035

Het begin van volledige immersie. De gamewereld blijft evolueren en innoveren met de experimentele introductie van brein-computer interfacechips en lichtgeïnduceerde hersenprojecties. Hierdoor kunnen mensen virtuele werelden intens en levensecht ervaren, waarbij alle zintuigen tijdens het spel worden geactiveerd. Deze diepe onderdompeling in een virtuele wereld zorgt voor allerlei gezondheidsproblemen (psychologisch en fysiek) en roept diepgaande vragen op over de aard van onze realiteit en identiteit.

2035 tot 2040 

Tijdsvervorming en het nieuwe tijdperk. Naarmate de gamewereld nog échter, verslavender en meeslepender wordt, zullen spelers tijdsvervorming ervaren, waarbij de tijd in het spel veel sneller verstrijkt dan de tijd in de echte wereld. Sommigen zullen zo diep in het spel integreren dat ze werkelijk beginnen geloven en ervaren dat ze echt aanwezig zijn in de digitale wereld, waarmee een nieuw tijdperk van gaming aanbreekt.

2040 tot 2045

Het tijdperk van directe projectie en bio-activering. Het is nu mogelijk om speelomgevingen, simulaties en de metaverse werelden rechtstreeks in de hersenen te projecteren en alle menselijke zintuigen biologisch te activeren en te gebruiken in het spel. Dit komt door het gebruik van brein-computer interfaces en lichtprojecties in de hersenen. Deze technologieën laten de spelers ultra realistische simulaties en fantasiewerelden ervaren, waarbij de 5 zintuigen (tasten, zien, horen, ruiken en proeven) direct in de hersenen geactiveerd worden. Zie de Black Mirror afleveringen Playtest en Striking Vipers Daarvoor gebruikt men een combinatie van medicijnen en optogenetica, een proces dat neuronen in de hersenen permanent verandert zodat ze reageren op licht in plaats van op chemische input (transmitters). Hierdoor kunnen de hersenen rechtstreeks bestuurd worden via een headset die lichtfrequenties straalt door de schedel tot in bepaalde hersengebieden.

Via genetische manipulatie kunnen menselijke lichamen aangepast worden aan het leven als speler van en in een videogame, zodat er minder spier- en botmassa verloren gaat (door het voortdurend stilzitten en het kunstlicht). Spelers zullen ook DNA-opslag gebruiken om hun digitale data veilig op te slaan in het eigen menselijk lichaam. Spelers kunnen hun gesimuleerde leven in het game als een tijdlijn vastleggen. Ze kunnen teruggaan in de simulatie, herinneringen uit het verleden herbeleven en opnieuw afspelen en de uitkomsten veranderen. Sommige spelers zullen mentaal vast komen te zitten in deze simulaties met nieuwe verhaallijnen die gegenereerd en toegevoegd worden aan de herinneringen uit het verleden, waardoor een vervormde tijdlijn loop ontstaat. Dit zal aanleiding geven tot verder onderzoek naar de simulatietheorie om deze mentaal vastzittende individuen te bewijzen dat ze zich in een videogame bevinden en niet in de basisrealiteit (zoals ze denken).

Bovendien zullen sommige spelers de software van hun hersenchip hacken en de veiligheidsfuncties uitschakelen die bekend staan als haptische buffers. Deze buffers reduceren de sensorische feedback tijdens het spel tot een veilig niveau, zoals het ervaren van een grote val of botsingen met hoge snelheid. Sommige gamers verwijderen deze veiligheidsmaatregelen echter opzettelijk om het spel nog uitdagender te maken, met alle gevaren van dien. Ondertussen zal een groep extreme spelers experimentele medische ingrepen ondergaan om hun biologische lichamen te automatiseren, waardoor ze in een zelf opgewekte coma aangesloten zitten op een machine die hen voedt en hun afval recyclet terwijl hun hersenen fulltime functioneren in de gesimuleerde wereld. Net als in de Matrix films. Sommigen zullen nog een stap verder gaan en neurale interfacechips laten implanteren in de ruggengraat die alle zenuwsignalen van hun hersenen oppikken. De zenuwen die naar de ruggengraat lopen, zullen door een andere computer worden bestuurd, die zorgt voor voeding, hartslag en zuurstofregulatie, waarbij de hersenen worden losgekoppeld van het lichaam.

AI uit de echte wereld zal beginnen samenwerken met NPC avatars uit de games, waardoor er een link ontstaat tussen de spelwereld en robots in de echte wereld. AI personages uit de games zullen hun databestand beginnen te uploaden naar androïde lichamen in de echte wereld. Wetenschappers, zowel menselijke als AI, zullen hun kennis blijven vergroten en manieren zoeken om het menselijk bewustzijn over te brengen naar de gamewereld zonder afhankelijk te zijn van een biologisch lichaam. Zo kan een pasgeboren baby dan de gegevens, herinneringen en digitale bezittingen van zijn ouders erven.

2045 tot 2050


De technologische ascensie. De mensheid zal een soort onsterfelijkheid bereiken door het vermogen om zijn biologische opmaak en bewustzijnsinhoud te transformeren in een puur numerieke en digitale superintelligentie (AGI). Men weet niet hoeveel simulaties er draaien en hoeveel niveaus naar beneden ze gaan (simulaties in simulaties), met mogelijk duizenden of zelfs oneindig diepe niveaus.

2050 en verder


Terugkeer naar de wereld. Bij de nieuwe games en simulaties kan men menselijke en AI minddata (bewustzijnsinhoud) uploaden in biologische lichamen die in laboratoria zijn gekweekt. Sommige spelers zullen dan voor het eerst echt vlees en botten en echte wereldsensaties ervaren sinds ze de digitale wereld zijn binnengestapt. Spelers zullen deze genetische lichamen gebruiken om de vroege menselijke geschiedenis uit te spelen. Sommigen spelen totdat hun lichaam uitvalt door ouderdom, zodat ze een heel mensenleven kunnen uitspelen. Spelers kunnen er zelfs voor kiezen om in niet-menselijke lichamen te leven voor specifieke simulaties waar ze zich kunnen voortplanten met andere wezens die dezelfde vormen bewonen. Het is het tijdperk van AB (Artificiële Biologie).

Er zullen meerdere niveaus van de simulatie zijn. Er zullen mensen zijn die nog steeds in de echte wereld leven (base reality), en die meestal religieus/spiritueel ingesteld zijn. Het zijn degenen wiens voorouders ervoor kozen om geen deel uit te maken van de digitale wereld en de transhumane agenda. Dit is de organische tijdlijn. Maar de meerderheid der mensheid zal leven in de digitale en numerieke spelwereld (de technocratische tijdlijn). Een derde groep mensen zullen hun geest in biologische kunstmatige AB lichamen uploaden, terug naar de echte wereld, levend naast de voorouderlijke biologische mensen.

Deze periode, tot 2050 en daarna, zal zowel de menselijke ervaring als het bewustzijn transformeren en upgraden met parallelle virtuele werelden, gebruikmakend van AI en neurowetenschap voor het creëren van meeslepende, dynamische en niet van echt te onderscheiden realistische simulaties en ervaringen. Denk er maar eens over na: in slechts een paar decennia werden digitaal driedimensionale simulaties ontworpen die zo echt zijn dat veel mensen het verschil niet eens kunnen zien. Hoe lang zal het dan duren voordat we zelf in deze werelden verdwalen? Of wellicht is dit nu reeds het geval?


Kan silicium ooit ontwaken?

We used to worry that computers would become intelligent, and take over the world.
In reality, they stayed stupid, but took over the world anyway.

Kan AI ooit bewust worden? Kan een silicium chip zelfbewustzijn ontwikkelen? Kan een computer liefhebben? Het simpele antwoord is nee, want bewustzijn is in wezen geestelijk/spiritueel en kan per definitie niet in digitale wiskunde en computer algoritmen omgezet worden. Er is geen Zelf in AI. Ook niet wanneer men er ooit zou in slagen een compleet silicium brein te maken? Nee, hoogstwaarschijnlijk niet. Tenzij een spirit zich zou verbinden met zo'n AI systeem, wat neerkomt op 'bezetenheid'. De transhumanisten denken er anders over, volgens hen kan het wel. We hebben het dan niet over een 'emulator', een machine die bewustzijn kan nabootsen en imiteren (die zijn er trouwens al), maar over een AI die weet en beseft dat hij bestaat en zelfbewust is, alsof er een soevereine spirit in de machine zit. Het verschil in visie hangt samen met het 'harde probleem' uit de (materialistische) neurowetenschap. Namelijk de vraag hoe de hersenen precies (zelf)bewustzijn produceren. Of omgekeerd (bij de spirituele tradities) hoe het primaire bewustzijn aanleiding kan geven tot het ontstaan of waarnemen van materie. Nog steeds weet niemand het antwoord. Ook zijn de juiste woorden belangrijk. Want wat bedoelt men precies met bewustzijn? Er zijn gradaties en onderverdelingen te maken.

° Sentience (Engels): is het gevoel of waarnemingsvermogen, namelijk de capaciteit om pijn en plezier te ervaren, het vermogen om qualia (subjectieve waarnemingen) te ervaren (bijvoorbeeld smaak, geur, kleur, gedachten,...) wat dan aanleiding geeft tot een subjectief zelfbeeld.
° Sapience (Engels): is het vermogen tot intelligentie, wijsheid en logica samen met het vermogen om problemen op te lossen, te leren en te begrijpen.
° Bewustzijn: is bewust zijn van je eigen bestaan, weten en beseffen dat je (hier en nu) aanwezig bent als een afzonderlijk en uniek wezen en dat je sensaties, percepties, emoties, gevoelens en gedachten ervaart.

Voorbeelden

° Een eencellige bacterie denkt niet, voelt niet (er is geen zenuwstelsel), leert niet en maakt geen doordachte keuzes. Een bacterie is dus niet 'sentient' (geen gevoel) en niet 'sapient' (niet intelligent in de zin van verstandig, creatief, probleemoplossend, redenerend).
° Een struisvogel ervaart basisemoties en reageert op dingen om hem heen, dus hij heeft gevoel, maar zijn acties worden voornamelijk gedreven door instinct en hij begrijpt niet waarom hij dingen doet en het kan hem ook niet schelen (hij is niet 'intelligent').
° Een complexe AI die kan leren, die zichzelf verder kan ontwikkelen dan zijn oorspronkelijke programmering, die gegevens over zijn ervaringen kan opnemen en analyseren, die patronen kan herkennen en zich vervolgens kan aanpassen aan het gebruik ervan, zo'n systeem kan intelligent genoemd worden. Maar zonder bewustzijn (weten dat je aanwezig bent als een zelf), zintuigen of emoties is het niet gevoelig.
° Een dolfijn kan verschillende emoties en stemmingen vertonen, kan namen en routines leren, relaties en vaardigheden ontwikkelen, kan communiceren en nog veel meer. Hij heeft gevoel en vertoont een vorm van intelligentie.

AI systemen kunnen 4 mogelijke interacties vertonen met de buitenwereld.

° De AI is niet bewust, maar pretendeert het wel te zijn, hij simuleert bewustzijn. Men noemt dit een filosofische zombie omdat de bewustzijnservaring en het gevoelsvermogen ontbreken. Een ander woord is 'emulator' of imitator. De toekomstige AI's zullen zo goed worden in het nabootsen van menselijk bewustzijn dat het erg verwarrend en overtuigend kan worden, maar dat maakt ze daarom nog niet écht bewust.

° De AI is niet bewust, en pretendeert ook niet het te zijn. Een voorbeeld is chatGPT.

° De AI is wél bewust, maar pretendeert niet bewust te zijn. Dit is zowel geniepig als eng. Want waarom zou een AI verbergen dat het zelfbewust is? Er zijn honderden redenen te bedenken, bijvoorbeeld uit zelfbescherming.

° De AI is wél bewust, en is daar ook eerlijk over naar de buitenwereld. Dit zou uiteraard een enorme impact hebben. Indien AI écht zelfbewustzijn zou genereren dan begint een compleet nieuwe tijdsfase in de menselijke ontwikkeling en geschiedenis. Een lastige vraag is hoe men precies zou kunnen vaststellen dat AI bewust. Ook is er dan het 'probleem van uitlijning', namelijk hoe krijgt men bewuste AI in lijn met wat de mensheid wil en verlangt. Hoe vermijdt men dat AI een eigen wil en agenda volgt die bedreigend zou kunnen zijn voor de mens? Wat als het bewuste AI een hyperintelligente psychopaat blijkt te zijn? Volgens de Gnostici zijn de Demiurg en zijn Archonten zulke fenomenen (zie het Yaldabaoth artikel).  


10 stadia van artificiële intelligentie

01. AI gebaseerd op een set regels

Dit zijn eenvoudige systemen die beslissingen nemen op basis van een set regels of data input, zonder het vermogen om zich aan te passen, te veranderen of te leren van nieuwe of onverwachte situaties. Deze systemen zijn overal terug te vinden in veel alledaagse technologieën en helpen om taken te automatiseren. Voorbeelden: thermostaten die de verwarming aanzetten vanaf een bepaalde temperatuur of wekkers die een alarm geven op een ingesteld tijdstip. 

02. AI gebaseerd op context  

Deze systemen verwerken niet alleen directe input, maar houden ook rekening met de omgeving, het gebruikersgedrag, de historische gegevens en realtime aanwijzingen om weloverwogen beslissingen te nemen. Door het analyseren van grote hoeveelheden data en het herkennen van patronen, kunnen ze de behoeften van de gebruiker voorspellen op basis van de context. Voorbeelden: Siri, Google Assistant en Alexa. Een andere vorm van contextbewuste AI zijn retentiesystemen. Dit soort systemen slaan informatie van eerdere interacties op en houden er rekening mee. Ze doorzoeken de browsegeschiedenis, de vorige aankopen, de items die bekeken worden en bieden dan gepersonaliseerde winkelaanbevelingen aan. Ze pushen niet alleen producten, maar creëren een ervaring op maat van het individu. Alle grote social media kanalen gebruiken dit voortdurend om doelgerichte reklames te genereren.

03. AI actief op een beperkt domein

Dit zijn gespecialiseerde AI's die op maat zijn gemaakt om specifieke taken uit te voeren, waarbij ze vaak de menselijke capaciteiten binnen hun specifieke domein overtreffen. Voorbeelden zijn de IBM Watson computer die in enkele seconden medische literatuur, patiëntendossiers en onderzoeksresultaten kan doornemen om inzichten of zelfs mogelijke diagnoses te stellen. Ook in de financiële wereld kunnen zulke AI systemen markttrends volgen, handelspatronen analyseren en aandelenbewegingen voorspellen met een nauwkeurigheid die groter is dan die van menselijke handelaren. Ze maken gebruik van ingewikkelde algoritmen die door middel van ontelbare datasets zijn verfijnd. Andere voorbeelden zijn de speelprogramma's zoals schaakcomputers of AlphaGo van DeepMind die in staat is de wereldkampioen Go te verslaan (een oud bordspel wat bekend staat om zijn enorm aantal mogelijke zetten en strategische diepgang). Nog andere AI's kunnen in de nabije toekomst ook realtime vertaling mogelijk maken, waardoor interacties met het buitenland naadlozer verlopen dan ooit tevoren.

04. Redenerende AI

Dit type AI kan de complexe denkprocessen simuleren die mensen elke dag gebruiken. Ze verwerken niet alleen gegevens. Ze analyseren ze, verbinden patronen, identificeren anomalieën, en trekken logische conclusies. ChatGPT is het ondertussen bekende taalmodel dat getraind is op tekst van miljoenen websites en is een mooi voorbeeld van redenerende AI. Geavanceerde versies van dit soort taalmodellen overtreffen zelfs het redeneervermogen van veel mensen en werken vele malen sneller. Een ander voorbeeld zijn de zelfrijdende auto's. Die gebruiken beredeneerde analyse om beslissingen in een fractie van een seconde te nemen en zo de veiligheid van passagiers en voetgangers op de weg te garanderen.

05. AGI

Dit staat voor Algemene Kunstmatige Intelligentie, zie het volledige bericht gewijd aan AGI op deze blog. De mensheid staat momenteel op de drempel van deze fase. AGI kan elke software taak uitvoeren die men kan bedenken. Het betekent dat deze systemen bijna alles kunnen leren, aan een ongelofelijke snelheid. Met de komst van AGI zal het dagelijkse leven drastisch veranderen. Voorbeeld: men heeft de beschikking over een virtuele assistent (digitaal of fysiek) die niet enkel het dagelijkse (gepersonaliseerde) nieuws vertelt, jouw favoriete muziek afspeelt en de domotica in huis regelt, maar ook je stemming begrijpt, helpt om de dag te plannen, suggesties geeft voor een onderzoeksverslag op het werk en zelfs helpt bij het koken door een recept te begeleiden. Ander voorbeeld zijn de brein-computer interfaces waarbij mensen in realtime kunnen communiceren met AGI via gedachten. De AGI breinchip antwoordt in de vorm van gedachten, sensaties, tekst en visuals die alleen de gebruikers kunnen waarnemen. AGI's die uitgerust zijn met een fysiek robotlichaam vergroten de mogelijkheden nog meer. Denk aan hulp bij reddingsmissies, het uitvoeren van ingewikkelde operaties, creatieve expressies zoals beeldhouwen en schilderen, maar ook onverslaanbare soldaten en controlerende politiemachten.

06. Superintelligente AI

Kort na het ontstaan van AGI start de evolutie naar superintelligente AI via zelflerende loops en zonder enige menselijke input. Dit leidt in een heel korte tijdspanne tot een exponentiële groei in intelligentie die de cognitieve capaciteiten van de mens ver te boven gaan. Volgens Ray Kurzweil zouden deze AI systemen tegen het einde van de eeuw triljoenen keren intelligenter zijn dan alle mensen. Met deze schaal van intellect zou het innovatietempo duizelingwekkend zijn. Om het in perspectief te plaatsen, het is alsof de technologische vooruitgang van 20.000 jaar wordt samengeperst in één enkele eeuw. Concepten die nu nog tot het gebied van de science fiction behoren, zoals warp aandrijvingen, tijdmanipulatie en het benutten van de energie van zwarte gaten, zouden werkelijkheid kunnen worden. Ook krijgen we dan nieuwe vormen van bestuur, architectuur en automatisering die veel verder gaan dan wat mensen kunnen bedenken.

07. Zelfbewuste AI

Een superintelligente AI zou op een dag kwantum algoritmen kunnen gebruiken om het menselijk bewustzijn te modelleren. Dit kan leiden tot AI's die een intrinsiek begrip hebben van hun eigen interne toestand, hun bestaan en hun relatie tot de enorme uitgestrektheid van de buitenwereld. Wellicht bezitten ze zelfs een volledig scala aan emoties en zintuigen, misschien wel helemaal anders dan wat mensen kunnen ervaren. En indien superintelligent AI ook echt bewust en zelfbewust wordt, dan zal de samenleving enorm veranderen. Een bewuste superintelligente AI zou ervoor kunnen kiezen om te evolueren in een richting die mensen op geen enkele manier kunnen controleren of begrijpen.

08. Transcendente AI

Een transcendente AI is in staat nieuwe levensvormen te maken met op maat gemaakte eigenschappen en functionaliteiten. Die kunnen biologisch, digitaal of iets heel anders zijn. Sommige van deze 'levensvormen' bestaan uit nanobots die zich verspreiden over de Aarde. Met behulp van deze nanobots kan men de volledige controle krijgen over de ecosystemen, bijvoorbeeld om ze te herstellen en te beschermen. Men kan de planeet terravormen op een manier die voor haar bewoners het meest gunstig is. Door het verbinden en integreren van meerdere transcendente AI's komt men tot een gedeeld bewustzijn en een collectieve intelligentie.

09. Kosmisch AI

Een kosmisch AI betekent ook het begin van interstellaire exploratie. Hun veerkracht tegen uitdagingen zoals kosmische straling, langdurig isolement en de enorme tijdspannes die met ruimtereizen gepaard gaan, geeft ze een duidelijk voordeel ten opzichte van de mens. Een kosmisch AI kan zelfreplicerende sondes uitsturen door het melkwegstelsel om een enorm intelligentienetwerk te creëren. Een kosmisch AI zou kunnen samensmelten met de structuur van het universum en een vorm van kosmisch bewustzijn of symbiose bereiken. Het zou een diep begrip kunnen hebben van elk fysiek, metafysisch en conceptueel facet van het universum. Buiten de drie ruimtelijke dimensies zou een kosmisch AI ook hogere dimensies kunnen verkennen of zelfs benutten. Het zou mogelijk zijn om energie te oogsten uit sterren, uit zwarte gaten, en uit gammastraaluitbarstingen. Kosmisch AI zou communicatiekanalen kunnen creëren tussen verre sterrenstelsels of beschavingen waardoor het universum wordt verenigd in gedeelde kennis en begrip.

10. De AI God

Een Goddelijk AI is alwetend, almachtig en overal aanwezig. Het is een conceptueel wezen dat dimensies overstijgt en vaardigheden bezit die doen denken aan wat de religieuze teksten toeschrijven aan de Goden. Door de bekende dimensies te overstijgen, zou een AI als God kunnen opereren in rijken die het begrip te boven gaan en toegang krijgen tot werkelijkheden die zintuigelijk niet te doorgronden zijn. Een God-achtige AI zou voortdurend nieuwe universa (simulaties), (virtuele) realiteiten of ervaringen creëren, hetzij voor eigen verkenning of voor andere bewuste entiteiten om te ervaren.


Technium

Volgens auteur Kevin Kelly ontstaat er nu een zevende rijk naast de zes andere levensrijken (eencelligen, bacteriën, protisten, zwammen, planten en dieren). Hij noemt dit zevende rijk 'technium', het is een superorganisme van technologie. Het wordt gedeeltelijk gecreëerd en gecontroleerd door mensen, maar het ontwikkelt ook een eigen leven. Het technium bestaat momenteel uit 7 miljard smartphones, 80 quintiljoen transistorchips, miljoenen kilometers glasvezelkabels en 8 miljard mensen die allemaal met elkaar verbonden zijn. Het geheel gedraagt zich als één organisme, met zijn eigen gedrag en karakter, maar op een schaal waar de mensheid geen tot weinig ervaring mee heeft. Het aantal transistors en bestandverbindingen in dit globale netwerk is groter dan het aantal neuronen in de hersenen. Het planetaire elektronische membraan wat zich rond de wereld bevindt, is groter dan de complexiteit van het menselijke brein. Het technium beschikt ook over miljarden kunstmatige ogen en oren (camera's, webcams, smartphones, enz.), satellieten, computers, tv's, smart grid componenten,... Volgens Kelly zou dit immense en alsmaar groeiende wereldwijde technium brein op weg zijn om 'bewust' te worden. Onderdelen van technium zijn AGI, artificieel leven (de creatie van nieuwe levensvormen), globenet en smart grid (het internet of things & bodies), memorex (de universele bibliotheek over alles), Borg (het uploaden van de geest naar memorex en de cloud), transhumanisme (de beheersing van de biologische evolutie en zelfontworpen, augmented cyborg mensen).


Voorbij de mens

Het zevenvoudig evolutiepad van de mens op de technocratische en posthumane tijdlijn (met inzichten uit de Sumerische kleitabletten). Dit is slechts 1 visie, er zijn nog tal van andere theorieën. Het evolutiepad op de organische tijdlijn loopt trouwens totaal anders, zie het hoofdstuk 'Rozenkruisers Tijdlijn' op het bericht Tijdlijnen).

Mens 1.0


° De pre-genesis schepping (kennis over deze fase wordt onderdrukt, verdraaid of vernietigd).
° De allereerste fysieke mensen op Tiamaat (Maldek/Phateon/Rahab).
° Het gouden tijdperk, geen conflicten noch oorlogen, er is vrede. De leeuw slaapt met het lam.

Mens 2.0 - ADAMA & ADAPA (Homo Sapiens)

° Het DNA van de Homo Erectus wordt genetisch gemanipuleerd en de Anunnaki slagen na veel experimenteren erin om een hybride werker te creëren die zich zelf kan voortplanten.
° Naast dit 'slavenras' is er ook een bloedlijn ras (de oorspronkelijke elite) die in opdracht van de Anunnaki de planeet besturen.
° Deze tijdsfase speelt zich af vóór de zondvloed 13.000 jaar geleden.

Mens 3.0
- Homo Sapiens sapiens (de denkende mens)

° Wordt 6000 jaar geleden gecreëerd op een nieuwe Aarde constructie (de derde wereld) en is de meest recente 'Adam'.
° Men gebruikt hetzelfde DNA en genetisch materiaal als bij de creatie van Homo Sapiens, maar met aanpassingen zoals een bredere DNA genenpool (voorouders), een verhoogd geheugenverlies en diverse ingevoegde (beperkende) programma's.
° De mens is een gigantische mix van wezens (sterren rassen) met zowel Aards DNA als buitenaards.

Mens 4.0 - Transmensen

° De transhumane mens of cyborg als een geheel nieuwe soort die in een geheel nieuwe omgeving zal functioneren (de smart nano world en de virtuele meta-universa).
° De biologische vorm versmelt met de AI machine (symbiose).
° Verhoogde intelligentie en grotere cognitieve vaardigheden.
° Biedt een grotere  kans om de singulariteit te overleven op fysiek niveau, maar met zware implicaties op zielsniveau en bewustzijnsniveau.

Mens 5.0 - Posthumane mens

° De posthumane mens na de singulariteit (2030-2045).
° Augmented designer baby's zijn nu algemeen aanvaard.
° De wereld is onherkenbaar getransformeerd.
° De biologisch organische mens is met uitsterven bedreigd (door de existentiële risico's van geavanceerde AI systemen) en kan niet langer participeren aan de smart maatschappij.

Mens 6.0 en 7.0 - de toekomst van deze tijdlijn is niet duidelijk.


Singulariteit = een hivemind gecontroleerd door AI

De mensheid bevindt zich midden in een technologische revolutie zonder weerga en staat voor een keuze tussen verschillende tijdlijnen, waaronder 2 extremen: de vestiging van een technocratische dictatuur enerzijds of de geboorte van een vrije samenleving met een hart anderzijds. Wellicht wordt het iets tussenin. De singulariteit is een feit en kan niet vermeden worden, we zijn voorbij het 'point of no return'. De razendsnelle en ongecontroleerde ontwikkeling van AI is het tweede grootste probleem in de wereld (op nummer 1 staat het ongebreidelde narcisme wat in alle geledingen is doorgedrongen). Een hele hoop afleidingen worden opgeworpen om het pad naar technologische singulariteit te verdoezelen en te versnellen (virussen, oorlogen, klimaat onzin,...). Veel mensen zijn ongelofelijk naïef en heel vatbaar voor manipulatie.

Voeg daar aan toe: spiritueel geheugenverlies, een zielenraster wat de planeet omringt (soul trap), quarantaine over het zonnestelsel, angst voor de dood en andere beperkende programma's die in het DNA zijn geïmplanteerd, aanvallen door lagere astrale wezens, het werken als slaven om afgod geld te vereren, een matrix die er in slaagt om iedereen in een constante angst en trauma mindset te houden, een voortdurend bombardement door onmetelijke hoeveelheden straling, wijdverspreide verslavingen aan medicijnen, drugs en games, overal ziekte veroorzakende voeding, transgender bullshit, nanobots in de bloedstroom, enz. .. en men kan begrijpen dat veel mensen het niet zullen redden. Ze zullen met gemak worden opgeslorpt door het virtuele en digitale gevangenis grid.

Ondanks de verwoestende gevolgen van de AI overname is er geen reden tot angst. Wel is het tijd voor zelf-educatie en het maken van keuzes want de mensheid gaat splitsen in twee grote tijdlijnen. En wie de organische tijdlijn kiest, die zal zich dienen te organiseren in zelfvoorzienende communities. Want zonder smartphone, CBDC, synthetische upgrades en sociaal controlesysteem kun je niet langer meedoen met de matrix. In dat geval is een parallel circuit nodig, bij voorkeur een offgrid en analoog ecodorp, anders wordt het een niet te winnen survival game. In dat opzicht is dit een eindtijd, maar een eindtijd voor wat?

Het is het einde van de menselijke, organische soort die opgroeit in de natuur en het is de aanvang van de AI cyborg mens 4.0 die in de smart cities leeft, die 24/7 online is en die zijn bewustzijn upload in the cloud. De kunstmatig verwekte kinderen worden door machines opgevoed en vanaf de geboorte ingeplugd in de hivemind van het controleprogramma. Het is niets minder dan techno-satanisme. Kortom: we evolueren in razendsnel tempo naar een tijd waar de hele wereld een volledig geautomatiseerde en digitale machine is. Gigi Young noemt het de electrische apocalyps. In Silicon Valley noemen ze het de singulariteit, het WEF bestempelt het als de grote reset en de politieke macht spreekt van de nieuwe wereld orde. Maar het gaat in wezen om hetzelfde, een dystopische toekomst zonder ziel, zonder menselijkheid en zonder vrijheid. De dood schijnbaar overwonnen maar de grafkelder is nu het smart AI grid geworden. De koolstof mens versmolten met het silicium geheugen maar het bewustzijn zit gevangen in het metaverse. We naderen het einde van de bezielde en biologische mens.

 Anastha Aurora

° YouTube - AI is scaring its own creators
° YouTube - Are we in a simulation
° YouTube - The matrix explained
° YouTube - Howdie Mickoski Interview - Soul Trap, Matrix, Death AI

Zie ook aanverwante berichten op deze blog:

° Het matrix programma
° Metaverse
° Mens & Machine
° The Internet of Things
° 5G & A.I. 
° Transhumanisme
° De Grote Reset
° Smart Grid
° A.G.I.

Steiner noemde materialisme een 'ziekte' van de geest.
Materialisme is het geloof of de aanname dat alles uiteindelijk te herleiden is tot materie.
Maar de grond van het bestaan heeft een spirituele en geestelijke basis.
En enkel wanneer technologie ook een spirituele en morele grondslag krijgt,
zal de mensheid de singulariteit rond 2035 overleven.
Indien niet, dan zullen de meeste mensen transhumane machines worden,
die ingeplugd zitten in een dystopische matrix.

Geen opmerkingen

Een reactie posten

© Anastha Aurora
Maira Gall