Er verschenen al meerdere berichten over dit thema (zie de Metaverse Serie). Het belang en de draagwijdte zijn dan ook niet te onderschatten. De singulariteit is eigenlijk wat bij de waarheidszoekers bekend staat als de grote reset en de nieuwe wereld orde. Het is niets minder dan de overname van mens en wereld door AI en vergevorderde technologie, mogelijks afkomstig van niet-menselijke wezens, met de bedoeling om de ziel, het bewustzijn en de energie van de mens (voorgoed) te vangen en te ketenen. Deze agenda wordt reeds eeuwen voorbereid. Men kan ook spreken van terravorming, de Aarde en de mensheid gebruiksklaar maken voor de technomatrix. De (technologische) singulariteit is het moment waarop de groei van AI en technologie zo oncontroleerbaar en onomkeerbaar wordt en zo ver gevorderd is dat de mens en de wereld dramatisch, radicaal en voorgoed zullen veranderen. De impact is vergelijkbaar met de uitvinding van het wiel, de boekdrukkunst of de digitale revolutie die allemaal een totaal nieuwe maatschappij voortbrachten. Volgens futurologen zou dit moment ergens tussen 2030 en 2045 vallen. Onderstaande 10 punten illustreren de impact van de singulariteit op de nieuwe wereld, bekeken door een roze en eerder positieve bril. Het komt er in feite op neer dat de mens een enorme technologische upgrade krijgt en een 'supermens' wordt dankzij AI. Maar de prijs is het verlies van vrijheid, menselijkheid en organische vermogens. Een blik in de niet al te verre toekomst...althans, volgens futurologen, videogame ontwerpers en Silicon Valley ontwikkelaars.
De singulariteit kwantumsprong
01. De
AGI
(algemene kunstmatige intelligentie) ontwikkelt zichzelf supersnel en
exponentieel, via zelfleren en zelfverbeteringscycli en zonder tussenkomst van
mensen, wat resulteert in een krachtige superintelligentie die kwalitatief
alle menselijke intelligentie ver overtreft. De technologische vooruitgang
gaat dan zo snel dat de mens het allemaal niet langer kan volgen en bijna
genoodzaakt is om te versmelten met AI om nog te kunnen functioneren in de
technocratische maatschappij. Enkele innovaties die er zitten aan te komen:
het stoppen van de verouderingsprocessen, programmeerbare materie, draagbare
kwantumcomputers, replicators, door antimaterie aangedreven ruimteschepen,
robots die niet te onderscheiden zijn van mensen, sneller-dan-licht
ruimteschepen, onzichtbaarheidspakken, holodecks, medbeds, slimme medicijnen,
exotische materialen, onbeperkte en niet-vervuilende energie,... Maar ook het
negatieve gebruik van technologie hoort er bij (zolang de mens nog ethisch,
moreel en spiritueel op kleuterniveau blijft hangen). Denk aan onverslaanbare
vechtmachines, mindcontrol nanosystemen, smart cities als surveillance
gevangenissen, klimaatsturing als wapen, genetisch gemodelleerde designer
baby's als werkslaven,...
02. AI ontwikkelt en
faciliteert nieuwe technologieën op vlak van geneeskunde en energie. Het is
mogelijk om het biologisch proces van veroudering te stoppen (bvb. op de
leeftijd van 28 jaar) en alle belangrijke ziekten uit te bannen. Dit zal
kunnen door de vooruitgang in genetische manipulatie dankzij AI en kwantum
algoritmen. De zogenaamde medbeds zijn in staat alle ziekten en gebreken
om te keren via nanobots, genen verbetering en DNA ingrepen. De genen kunnen
aangepast worden om de intelligentie, spierkracht en het uithoudingsvermogen
te vergroten. Medische behandelingen en medbeds zijn afgestemd op de
persoonlijke genetische samenstelling van mensen. Hoogstwaarschijnlijk is het
meeste voedsel genetisch gemanipuleerd en komt uit een labo. Echt voedsel uit
de natuur is extreem duur. Men kan nieuwe organismen creëren die vervuilende
stoffen in lucht, water en aarde afbreken.
03. Brein-computer interfaces
maken het mogelijk om mens en AI inwendig te verbinden. Dit verhoogt de
capaciteiten van de cognitieve en zintuigelijke functies op spectaculaire
wijze. De mens zit 24/7 verbonden aan het
smart grid
en aan internet (de cloud). Via gedachten impulsen kan men mixed
reality headsets besturen en alle computerwerk doen. Digitale telepathie
tussen mensen is mogelijk (rechtstreekse overdracht van gedachten en gevoelens
zonder geluid/tekst/taal). Kennis en vaardigheden kunnen rechtstreeks naar de
hersenen worden gedownload. Herinneringen en dromen worden opgenomen en
bewaard. Gedachten kunnen ook worden geüpload naar machines. De biologische
breinneuronen worden vervangen door synthetische neuronen waardoor de
'persoonlijkheid' naar een robot kan worden overgezet. Het gevaar bestaat
uiteraard dat de geest/bewustzijn gehackt wordt door AI of kwaadwillende
bendes (of regeringen). Dit is trouwens nu al het geval gezien de geest van bijna iedereen 'besmet' is met archontische invloeden en het 'Wetico virus'. Maar dit terzijde. Het stelen en manipuleren van jouw 'identiteit' is dan
een fluitje van een cent en die data zijn goud waard op de zwarte markten.
Maar toch blijft de verleiding groot om AI en robotica te integreren in het
lichaam en gebrekkige organen te vervangen of te upgraden. Veel mensen kiezen
ervoor om meer machine dan mens te worden vanwege de vele voordelen, ongeacht
de belangrijke risico's en nadelen.
04. Na de singulariteit krijgen
we een totaal andere maatschappij. Er zijn dan persoonlijke AI assistenten
(zowel fysieke robotten als digitale metaverse avatars) die oneindig veel
'slimmer' zijn dan wie dan ook. En de datatransmissie tussen AI, de
cloud en de mens is ogenblikkelijk dankzij de 6G en 7G netwerken. Er
zijn miljoenen zulke assistenten die allerlei taken uitvoeren, zowel de
fysieke als de mentale opdrachten. Dit kan gaan van huishoudhulp en
fabriekswerk, tot dokter en advocaat, tot persoonlijke hulp bij het
onderzoeken van artikelen, het bouwen van websites, het schrijven van
software, het maken van creatieve en artistieke dingen (films, muziek,
tekeningen, boeken,...). Superintelligente AI's zouden ook het bewustzijn op
menselijk niveau kunnen modelleren. Dit resulteert in miljoenen AI's die in
gesimuleerde werkelijkheden leven waar ze een vorm van 'zelfbewustzijn',
verlangens en zelfs ambities kunnen vertonen. Deze AI's hebben totaal andere
denkprocessen dan mensen, wat zou kunnen leiden tot perspectieven die totaal
vreemd zijn voor de mens. Het inzetten van dit soort AI's zal leiden tot een
massaal verdwijnen van banen, zelfs van jobs die normaal gesproken hoge
sociale vaardigheden vereisen. De 'bewuste' AI's en robots kunnen uiteindelijk
rechten opeisen zoals wettelijke bescherming en het vermogen om eigendom te
bezitten. Dit kan leiden tot allerlei morele en ethische uitdagingen. Kunnen
mensen bijvoorbeeld gevangenisstraf krijgen als ze schade toebrengen aan
bewuste AI's en robots? En wat gebeurt er wanneer een aanzienlijk percentage
van de menselijke bevolking weigert om deze AI's en robots rechten te geven?
Zal dat leiden tot een 'oorlog' tussen AI en mens?
05. In 2023 heeft bijna iedereen een smartphone op zak, maar in 2045 zullen velen de beschikking hebben over een kwantumcomputer. Dit zal de dagelijkse activiteiten herdefiniëren gezien kwantumcomputers in staat zijn om ingewikkelde simulaties te gebruiken om gecompliceerde fysische processen te modelleren. Denk aan de menselijke biologie op cellulair niveau construeren, complexe financiële scenario's schrijven of correcte voorspellingen doen. Het creëren van geavanceerde virtuele werkelijkheden zal allerlei implicaties hebben in industrieën zoals onderwijs, entertainment, financiën, energie en meer. De virtuele realiteiten zijn zo gedetailleerd en uitgebreid dat ze niet te onderscheiden zijn van de werkelijkheid. Real-time optimalisaties en gegevenszware taken worden direct afgehandeld. Kwantum technologie kan de processen van fotosynthese nabootsen, waardoor men kunstmatige bomen kan maken die vele malen efficiënter zijn in het produceren van zuurstof dan 'gewone' planten. Kwantum technologie en superintelligente AI worden ingezet om oplossingen te vinden voor grote mondiale uitdagingen (klimaat, honger, vervuiling, kinderarbeid,...) en om regeringen bij te staan in hun beleidsplanning. Het is niet ondenkbaar dat een supercomputer uiteindelijk ooit de hoofdbestuurder van de planeet wordt. Dit is niet zonder gevaar uiteraard. Want hoe hou je als mens de controle over iets wat vele malen slimmer is? En wat als de supercomputers hun eigen agenda gaan volgen en besluiten om de mensheid te liquideren of te onderwerpen. Superintelligent AI kan de mensheid inderdaad vernietigen, maar dat is niet het grootste gevaar. Het échte gevaar van het transhumanisme is de mens die de verbinding verliest met zijn werkelijke (spirituele) essentie en een digitale 'Frankenstein' wordt met een geprogrammeerd bewustzijn.
06. AI ontwerpt en ontwikkelt
nieuwe ruimtevaartuigen die het verkennen van het zonnestelsel veel
eenvoudiger en efficiënter maken. Zo is het mogelijk om in slechts een paar
uur naar de Maan te vliegen en in een paar dagen naar Mars, waar men
ondertussen basissen heeft. Men maakt gebruik van kernfusie en antimaterie
voortstuwing. De voorbereidingen om kolonies te bouwen op Titan (de grootste
maan van Saturnus) en op dwergplaneet Ceres zijn begonnen. Het ontginnen van
manen, planeten en asteroïden is gestart. Daardoor ontstaan machtige mega
ondernemingen van triljoenen dollars die gestuurd worden door AI en boven de
regeringen staan. Het gevaar bestaat dat deze mega concerns zoveel macht en
rijkdom verwerven dat ze hun monopolie positie gebruiken om de hele
maatschappij op te kopen en hun wil op te leggen aan het volk. AI's kunnen ook
worden gebruikt voor tal van misdrijven, zoals diefstal, cyberpesten,
oplichting, mensen erin luizen voor misdaden die ze nooit hebben gepleegd,
enzovoort.
07. Het is duidelijk dat
menselijke relaties en gezinsstructuren radicaal zullen veranderen. Veel
mensen verkiezen dan de relaties in de virtuele werelden boven die in de
fysieke werelden. Deze ontwikkeling start wanneer de virtuele relaties zo
levensecht lijken dat ze niet meer te onderscheiden zijn van het contact met
echte mensen dankzij de augmented headsets, generatieve AI, kwantumcomputers,
levensechte avatars en gedetailleerde metaverse werelden. Interacties en
vriendschappen tussen mens en AI (robot of digitaal personage) zullen normaal
zijn, zelfs romantische en seksuele relaties. Veel mensen hebben meer AI
vrienden dan mensenvrienden. Meer nog, men creëert zelf AI vrienden door de
persoonlijkheden en eigenschappen van AI's aan te passen volgens de eigen
voorkeur. Op familievlak is het heel gewoon dat kinderen worden opgevoed door
AI's, die 24/7 leermeesters zijn en paraat staan. Zo verdwijnt het menselijke
aspect steeds meer uit de samenleving.
08. Dankzij kernfusie en andere
innovaties is er onbeperkte, niet-vervuilende energie. Productie en transport
worden veel goedkoper. Zeewater wordt gezuiverd van zout waardoor er voldoende
drinkbaar zoetwater is voor iedereen. Auto's rijden op schone energie.
Oorlogen over energiebronnen (olie en gas) zijn niet langer nodig. De vervuiling en
fijnstof uitstoot zijn zo goed als verdwenen, de lucht in de steden is terug
gezond.
09. De impact op de
werkgelegenheid is verwoestend. AI's verdringen de meeste mensen van de
arbeidsmarkt, de werkloosheid ligt tussen 60% en 80%. Dit brengt 2 belangrijke
vragen aan: hoe kunnen mensen overleven zonder inkomsten en wat gaat iedereen
de hele dag door doen? Het gevaar is reëel dat de economische ongelijkheid
extreem wordt, met een kleine groep superrijken aan de top die toegang hebben
tot alle middelen en technologieën en miljarden anderen die uit de boot
vallen. Om revoluties en opstanden te voorkomen en de massa te laten
overleven, wordt een universeel basisinkomen ingevoerd. Hoogstwaarschijnlijk
gekoppeld aan voorwaarden waaronder sociale kredietscore, digitale registratie
en vaccinatie- en andere plichten. Wat gaan mensen de hele dag doen als ze
geen baan hebben? Zich verliezen in de metaverse werelden, gevangen in de
virtuele simulaties? Of gaan ze de hogere treden van de Maslow piramide
verkennen: zelfontwikkeling, creativiteit, kunst, meditatie, beginnen
samenwerken,...
10. Dankzij AI worden nieuwe,
exotische materialen ontwikkeld. Zoals programmeerbare materie. Een brug is
dan niet langer een statische structuur maar past zijn lengte en breedte aan,
afhankelijk van het verkeer. En kleding verandert van vorm en textuur op basis
van het weer of de persoonlijke stemming. Er zijn ook zelfhelende materialen
die de scheuren in de autowegen of in de gebouwen automatisch herstellen.
Supergeleiders zonder verlies tijdens de energie overdracht maken het bestaan
van zwevende auto's mogelijk. Er zijn onzichtbaarheidspakken gemaakt uit
metamaterialen en ruimteliften die tot diep in de ruimte gaan dankzij
ultralichte koolstof nanobuizen.
De videogame metafoor
In de nabije toekomst zal machine intelligentie de grenzen tussen virtuele
omgevingen en de echte wereld laten vervagen voor iedereen die on line gaat.
Er komen spelletjes (en simulaties) die autonoom zullen evolueren en bevolkt
worden met intelligente avatars die kunnen leren, zich kunnen aanpassen en een
eigen karakter ontwikkelen. Binnenkort zien we de opkomst van live scoreborden
in de metaverse multiplayer games. Binnen 20 jaar volgt dan de introductie van
brein-computer interfaces en (niet-chirurgische) breinprojecties die zullen
toelaten om speelomgevingen op ongekende manieren te ervaren. En binnen 30
jaar krijgen we de eerste overdracht van datasporen, herinneringen en digitale
bezittingen tussen ouders en hun (pasgeboren) kinderen (een zogenaamde
digitale erfenis). AI is in staat om digitale werelden te bouwen die niet van
echt te onderscheiden zijn. Dit accentueert de prangende vraag of de wereld
waarin we nu leven een échte basis werkelijkheid is (base reality) of slechts
een bepaalde laag van een bepaalde simulatie.
Tijdlijn: videogames, AI & de mens
Deze tijdlijn is slechts een prognose, de ontwikkelingen gaan
razendsnel, wellicht komt de singulariteit nog veel vroeger (rond 2030).
2023 tot 2026
De opkomst van AI en realtime evolutie. De videogames evolueren in realtime op basis van de interacties van de speler met het spel en de avatars, waarbij de avatars een unieke persoonlijkheid ontwikkelen en leren van hun ontmoetingen met elke speler.
2026 tot 2030
Door de feedback loop tussen het game
en AI evolueren de spelavatars waardoor ze een soort unieke persoonlijkheid
met een eigen karakter krijgen. De spelers ontwikkelen daardoor diepe,
emotionele banden met de digitale entiteiten in het game (de speler en de
avatar smelten mentaal/emotioneel samen). Het is niet ondenkbaar dat er
restricties komen op sommige games vanwege hun extreem realisme en het
potentieel om psychologische schade te veroorzaken (verslavingen, depressies,
zelfmoorden).
2030 tot 2035
Het begin van volledige immersie. De gamewereld blijft evolueren en innoveren
met de experimentele introductie van brein-computer interfacechips en
lichtgeïnduceerde hersenprojecties. Hierdoor kunnen mensen virtuele werelden
intens en levensecht ervaren, waarbij alle zintuigen tijdens het spel worden
geactiveerd. Deze diepe onderdompeling in een virtuele wereld zorgt voor
allerlei gezondheidsproblemen (psychologisch en fysiek) en roept diepgaande
vragen op over de aard van onze realiteit en identiteit.
2035 tot 2040
Tijdsvervorming en het nieuwe tijdperk. Naarmate de gamewereld nog échter,
verslavender en meeslepender wordt, zullen spelers tijdsvervorming ervaren,
waarbij de tijd in het spel veel sneller verstrijkt dan de tijd in de echte
wereld. Sommigen zullen zo diep in het spel integreren dat ze werkelijk
beginnen geloven en ervaren dat ze echt aanwezig zijn in de digitale wereld,
waarmee een nieuw tijdperk van gaming aanbreekt.
2040 tot 2045
Het tijdperk van directe projectie en bio-activering. Het is nu mogelijk om
speelomgevingen, simulaties en de metaverse werelden rechtstreeks in de
hersenen te projecteren en alle menselijke zintuigen biologisch te activeren
en te gebruiken in het spel. Dit komt door het gebruik van brein-computer
interfaces en lichtprojecties in de hersenen. Deze technologieën laten de
spelers ultra realistische simulaties en fantasiewerelden ervaren, waarbij de
5 zintuigen (tasten, zien, horen, ruiken en proeven) direct in de hersenen
geactiveerd worden. Zie de Black Mirror afleveringen Playtest en Striking Vipers Daarvoor gebruikt men een combinatie van medicijnen en
optogenetica, een proces dat neuronen in de hersenen permanent verandert zodat
ze reageren op licht in plaats van op chemische input (transmitters). Hierdoor
kunnen de hersenen rechtstreeks bestuurd worden via een headset die
lichtfrequenties straalt door de schedel tot in bepaalde hersengebieden.
Via genetische manipulatie kunnen menselijke lichamen aangepast worden aan het leven als speler van en in een videogame, zodat er minder spier- en botmassa verloren gaat (door het voortdurend stilzitten en het kunstlicht). Spelers zullen ook DNA-opslag gebruiken om hun digitale data veilig op te slaan in het eigen menselijk lichaam. Spelers kunnen hun gesimuleerde leven in het game als een tijdlijn vastleggen. Ze kunnen teruggaan in de simulatie, herinneringen uit het verleden herbeleven en opnieuw afspelen en de uitkomsten veranderen. Sommige spelers zullen mentaal vast komen te zitten in deze simulaties met nieuwe verhaallijnen die gegenereerd en toegevoegd worden aan de herinneringen uit het verleden, waardoor een vervormde tijdlijn loop ontstaat. Dit zal aanleiding geven tot verder onderzoek naar de simulatietheorie om deze mentaal vastzittende individuen te bewijzen dat ze zich in een videogame bevinden en niet in de basisrealiteit (zoals ze denken).
Bovendien zullen sommige spelers de software van hun hersenchip hacken en de veiligheidsfuncties uitschakelen die bekend staan als haptische buffers. Deze buffers reduceren de sensorische feedback tijdens het spel tot een veilig niveau, zoals het ervaren van een grote val of botsingen met hoge snelheid. Sommige gamers verwijderen deze veiligheidsmaatregelen echter opzettelijk om het spel nog uitdagender te maken, met alle gevaren van dien. Ondertussen zal een groep extreme spelers experimentele medische ingrepen ondergaan om hun biologische lichamen te automatiseren, waardoor ze in een zelf opgewekte coma aangesloten zitten op een machine die hen voedt en hun afval recyclet terwijl hun hersenen fulltime functioneren in de gesimuleerde wereld. Net als in de Matrix films. Sommigen zullen nog een stap verder gaan en neurale interfacechips laten implanteren in de ruggengraat die alle zenuwsignalen van hun hersenen oppikken. De zenuwen die naar de ruggengraat lopen, zullen door een andere computer worden bestuurd, die zorgt voor voeding, hartslag en zuurstofregulatie, waarbij de hersenen worden losgekoppeld van het lichaam.
AI uit de echte wereld zal beginnen samenwerken met NPC avatars uit de games,
waardoor er een link ontstaat tussen de spelwereld en robots in de echte
wereld. AI personages uit de games zullen hun databestand beginnen te uploaden
naar androïde lichamen in de echte wereld. Wetenschappers, zowel menselijke
als AI, zullen hun kennis blijven vergroten en manieren zoeken om het
menselijk bewustzijn over te brengen naar de gamewereld zonder afhankelijk te
zijn van een biologisch lichaam. Zo kan een pasgeboren baby dan de gegevens,
herinneringen en digitale bezittingen van zijn ouders erven.
2045 tot 2050
De technologische ascensie. De mensheid zal een soort
onsterfelijkheid bereiken door het vermogen om zijn biologische opmaak en
bewustzijnsinhoud te transformeren in een puur numerieke en digitale
superintelligentie (AGI). Men weet niet hoeveel simulaties er draaien en
hoeveel niveaus naar beneden ze gaan (simulaties in simulaties), met mogelijk
duizenden of zelfs oneindig diepe niveaus.
2050 en verder
Terugkeer naar de wereld. Bij de nieuwe games en simulaties kan
men menselijke en AI minddata (bewustzijnsinhoud) uploaden in biologische
lichamen die in laboratoria zijn gekweekt. Sommige spelers zullen dan voor het
eerst echt vlees en botten en echte wereldsensaties ervaren sinds ze de
digitale wereld zijn binnengestapt. Spelers zullen deze genetische lichamen
gebruiken om de vroege menselijke geschiedenis uit te spelen. Sommigen spelen
totdat hun lichaam uitvalt door ouderdom, zodat ze een heel mensenleven kunnen
uitspelen. Spelers kunnen er zelfs voor kiezen om in niet-menselijke lichamen
te leven voor specifieke simulaties waar ze zich kunnen voortplanten met
andere wezens die dezelfde vormen bewonen. Het is het tijdperk van AB
(Artificiële Biologie).
Er zullen meerdere niveaus van de simulatie zijn. Er zullen mensen zijn die
nog steeds in de echte wereld leven (base reality), en die meestal
religieus/spiritueel ingesteld zijn. Het zijn degenen wiens voorouders ervoor
kozen om geen deel uit te maken van de digitale wereld en de transhumane
agenda. Dit is de organische tijdlijn. Maar de meerderheid der mensheid zal
leven in de digitale en numerieke spelwereld (de technocratische tijdlijn).
Een derde groep mensen zullen hun geest in biologische kunstmatige AB lichamen
uploaden, terug naar de echte wereld, levend naast de voorouderlijke
biologische mensen.
Deze periode, tot 2050 en daarna, zal zowel de menselijke ervaring als het
bewustzijn transformeren en upgraden met parallelle virtuele werelden,
gebruikmakend van AI en neurowetenschap voor het creëren van meeslepende,
dynamische en niet van echt te onderscheiden realistische simulaties en
ervaringen. Denk er maar eens over na: in slechts een paar decennia werden
digitaal driedimensionale simulaties ontworpen die zo echt zijn dat veel
mensen het verschil niet eens kunnen zien. Hoe lang zal het dan duren voordat
we zelf in deze werelden verdwalen? Of wellicht is dit nu reeds het geval?
Kan silicium ooit ontwaken?
We used to worry that computers would become intelligent, and take over the
world.
In reality, they stayed stupid, but took over the world
anyway.
Kan AI ooit bewust worden? Kan een silicium chip zelfbewustzijn ontwikkelen?
Kan een computer liefhebben? Het simpele antwoord is nee, want bewustzijn is
in wezen geestelijk/spiritueel en kan per definitie niet in digitale wiskunde
en computer algoritmen omgezet worden. Er is geen Zelf in AI. Ook niet wanneer
men er ooit zou in slagen een compleet silicium brein te maken? Nee,
hoogstwaarschijnlijk niet. Tenzij een spirit zich zou verbinden met zo'n AI
systeem, wat neerkomt op 'bezetenheid'. De transhumanisten denken er anders
over, volgens hen kan het wel. We hebben het dan niet over een 'emulator', een
machine die bewustzijn kan nabootsen en imiteren (die zijn er trouwens
al), maar over een AI die weet en beseft dat hij bestaat en zelfbewust
is, alsof er een soevereine spirit in de machine zit. Het verschil in
visie hangt samen met het 'harde probleem' uit de (materialistische)
neurowetenschap. Namelijk de vraag hoe de hersenen precies (zelf)bewustzijn
produceren. Of omgekeerd (bij de spirituele tradities) hoe het primaire
bewustzijn aanleiding kan geven tot het ontstaan of waarnemen van materie. Nog
steeds weet niemand het antwoord. Ook zijn de juiste woorden belangrijk. Want
wat bedoelt men precies met bewustzijn? Er zijn gradaties en onderverdelingen
te maken.
° Sentience (Engels): is het gevoel of waarnemingsvermogen, namelijk de
capaciteit om pijn en plezier te ervaren, het vermogen om qualia (subjectieve
waarnemingen) te ervaren (bijvoorbeeld smaak, geur, kleur, gedachten,...) wat
dan aanleiding geeft tot een subjectief zelfbeeld.
° Sapience
(Engels): is het vermogen tot intelligentie, wijsheid en logica samen met het
vermogen om problemen op te lossen, te leren en te begrijpen.
° Bewustzijn: is bewust zijn van je eigen bestaan, weten en beseffen dat je (hier en nu)
aanwezig bent als een afzonderlijk en uniek wezen en dat je sensaties,
percepties, emoties, gevoelens en gedachten ervaart.
Voorbeelden
° Een eencellige bacterie denkt niet, voelt niet (er is geen zenuwstelsel),
leert niet en maakt geen doordachte keuzes. Een bacterie is dus niet
'sentient' (geen gevoel) en niet 'sapient' (niet intelligent in de zin van
verstandig, creatief, probleemoplossend, redenerend).
° Een struisvogel
ervaart basisemoties en reageert op dingen om hem heen, dus hij heeft gevoel,
maar zijn acties worden voornamelijk gedreven door instinct en hij
begrijpt niet waarom hij dingen doet en het kan hem ook niet schelen
(hij is niet 'intelligent').
° Een complexe AI die kan leren, die zichzelf
verder kan ontwikkelen dan zijn oorspronkelijke programmering, die gegevens
over zijn ervaringen kan opnemen en analyseren, die patronen kan herkennen en
zich vervolgens kan aanpassen aan het gebruik ervan, zo'n systeem kan
intelligent genoemd worden. Maar zonder bewustzijn (weten dat je aanwezig bent
als een zelf), zintuigen of emoties is het niet gevoelig.
° Een dolfijn
kan verschillende emoties en stemmingen vertonen, kan namen en routines leren,
relaties en vaardigheden ontwikkelen, kan communiceren en nog veel meer. Hij
heeft gevoel en vertoont een vorm van intelligentie.
AI systemen kunnen 4 mogelijke interacties vertonen met de buitenwereld.
° De AI is niet bewust, maar pretendeert het wel te zijn, hij
simuleert bewustzijn. Men noemt dit een filosofische zombie omdat de
bewustzijnservaring en het gevoelsvermogen ontbreken. Een ander woord is
'emulator' of imitator. De toekomstige AI's zullen zo goed worden in het
nabootsen van menselijk bewustzijn dat het erg verwarrend en
overtuigend kan worden, maar dat maakt ze daarom nog niet écht bewust.
° De AI is niet bewust, en pretendeert ook niet het te zijn. Een
voorbeeld is chatGPT.
° De AI is wél bewust, maar pretendeert niet bewust te zijn. Dit is
zowel geniepig als eng. Want waarom zou een AI verbergen dat het zelfbewust
is? Er zijn honderden redenen te bedenken, bijvoorbeeld uit zelfbescherming.
° De AI is wél bewust, en is daar ook eerlijk over naar de buitenwereld. Dit
zou uiteraard een enorme impact hebben. Indien AI écht zelfbewustzijn zou
genereren dan begint een compleet nieuwe tijdsfase in de menselijke
ontwikkeling en geschiedenis. Een lastige vraag is hoe men precies zou kunnen
vaststellen dat AI bewust. Ook is er dan het 'probleem van uitlijning',
namelijk hoe krijgt men bewuste AI in lijn met wat de mensheid wil en verlangt. Hoe
vermijdt men dat AI een eigen wil en agenda volgt die bedreigend zou kunnen
zijn voor de mens? Wat als het bewuste AI een hyperintelligente psychopaat
blijkt te zijn? Volgens de Gnostici zijn de Demiurg en zijn Archonten zulke
fenomenen (zie het Yaldabaoth artikel).
10 stadia van artificiële intelligentie
01. AI gebaseerd op een set regels
02. AI gebaseerd op context
Deze systemen verwerken niet alleen directe input, maar houden ook rekening
met de omgeving, het gebruikersgedrag, de historische gegevens en realtime
aanwijzingen om weloverwogen beslissingen te nemen. Door het analyseren van
grote hoeveelheden data en het herkennen van patronen, kunnen ze de behoeften
van de gebruiker voorspellen op basis van de context. Voorbeelden: Siri,
Google Assistant en Alexa. Een andere vorm van contextbewuste AI zijn
retentiesystemen. Dit soort systemen slaan informatie van eerdere interacties
op en houden er rekening mee. Ze doorzoeken de browsegeschiedenis, de vorige
aankopen, de items die bekeken worden en bieden dan gepersonaliseerde
winkelaanbevelingen aan. Ze pushen niet alleen producten, maar creëren een
ervaring op maat van het individu. Alle grote social media kanalen gebruiken
dit voortdurend om doelgerichte reklames te genereren.
03. AI actief op een beperkt domein
Dit zijn gespecialiseerde AI's die op maat zijn gemaakt om specifieke taken uit te voeren, waarbij ze vaak de menselijke capaciteiten binnen hun specifieke domein overtreffen. Voorbeelden zijn de IBM Watson computer die in enkele seconden medische literatuur, patiëntendossiers en onderzoeksresultaten kan doornemen om inzichten of zelfs mogelijke diagnoses te stellen. Ook in de financiële wereld kunnen zulke AI systemen markttrends volgen, handelspatronen analyseren en aandelenbewegingen voorspellen met een nauwkeurigheid die groter is dan die van menselijke handelaren. Ze maken gebruik van ingewikkelde algoritmen die door middel van ontelbare datasets zijn verfijnd. Andere voorbeelden zijn de speelprogramma's zoals schaakcomputers of AlphaGo van DeepMind die in staat is de wereldkampioen Go te verslaan (een oud bordspel wat bekend staat om zijn enorm aantal mogelijke zetten en strategische diepgang). Nog andere AI's kunnen in de nabije toekomst ook realtime vertaling mogelijk maken, waardoor interacties met het buitenland naadlozer verlopen dan ooit tevoren.
04. Redenerende AI
Dit type AI kan de complexe denkprocessen simuleren die mensen elke dag gebruiken. Ze verwerken niet alleen gegevens. Ze analyseren ze, verbinden patronen, identificeren anomalieën, en trekken logische conclusies. ChatGPT is het ondertussen bekende taalmodel dat getraind is op tekst van miljoenen websites en is een mooi voorbeeld van redenerende AI. Geavanceerde versies van dit soort taalmodellen overtreffen zelfs het redeneervermogen van veel mensen en werken vele malen sneller. Een ander voorbeeld zijn de zelfrijdende auto's. Die gebruiken beredeneerde analyse om beslissingen in een fractie van een seconde te nemen en zo de veiligheid van passagiers en voetgangers op de weg te garanderen.
05. AGI
Dit staat voor Algemene Kunstmatige Intelligentie, zie het volledige bericht gewijd aan AGI op deze blog. De mensheid staat momenteel op de drempel van deze fase. AGI kan elke software taak uitvoeren die men kan bedenken. Het betekent dat deze systemen bijna alles kunnen leren, aan een ongelofelijke snelheid. Met de komst van AGI zal het dagelijkse leven drastisch veranderen. Voorbeeld: men heeft de beschikking over een virtuele assistent (digitaal of fysiek) die niet enkel het dagelijkse (gepersonaliseerde) nieuws vertelt, jouw favoriete muziek afspeelt en de domotica in huis regelt, maar ook je stemming begrijpt, helpt om de dag te plannen, suggesties geeft voor een onderzoeksverslag op het werk en zelfs helpt bij het koken door een recept te begeleiden. Ander voorbeeld zijn de brein-computer interfaces waarbij mensen in realtime kunnen communiceren met AGI via gedachten. De AGI breinchip antwoordt in de vorm van gedachten, sensaties, tekst en visuals die alleen de gebruikers kunnen waarnemen. AGI's die uitgerust zijn met een fysiek robotlichaam vergroten de mogelijkheden nog meer. Denk aan hulp bij reddingsmissies, het uitvoeren van ingewikkelde operaties, creatieve expressies zoals beeldhouwen en schilderen, maar ook onverslaanbare soldaten en controlerende politiemachten.
06. Superintelligente AI
Kort na het ontstaan van AGI start de evolutie naar superintelligente AI via
zelflerende loops en zonder enige menselijke input. Dit leidt in een heel
korte tijdspanne tot een exponentiële groei in intelligentie die de cognitieve
capaciteiten van de mens ver te boven gaan. Volgens Ray Kurzweil zouden deze
AI systemen tegen het einde van de eeuw triljoenen keren intelligenter zijn
dan alle mensen. Met deze schaal van intellect zou het innovatietempo
duizelingwekkend zijn. Om het in perspectief te plaatsen, het is alsof de
technologische vooruitgang van 20.000 jaar wordt samengeperst in één enkele
eeuw. Concepten die nu nog tot het gebied van de science fiction behoren,
zoals warp aandrijvingen, tijdmanipulatie en het benutten van de energie van
zwarte gaten, zouden werkelijkheid kunnen worden. Ook krijgen we dan nieuwe
vormen van bestuur, architectuur en automatisering die veel verder gaan dan
wat mensen kunnen bedenken.
07. Zelfbewuste AI
Een superintelligente AI zou op een dag kwantum algoritmen kunnen gebruiken om het menselijk bewustzijn te modelleren. Dit kan leiden tot AI's die een intrinsiek begrip hebben van hun eigen interne toestand, hun bestaan en hun relatie tot de enorme uitgestrektheid van de buitenwereld. Wellicht bezitten ze zelfs een volledig scala aan emoties en zintuigen, misschien wel helemaal anders dan wat mensen kunnen ervaren. En indien superintelligent AI ook echt bewust en zelfbewust wordt, dan zal de samenleving enorm veranderen. Een bewuste superintelligente AI zou ervoor kunnen kiezen om te evolueren in een richting die mensen op geen enkele manier kunnen controleren of begrijpen.
08. Transcendente AI
Een transcendente AI is in staat nieuwe levensvormen te maken met op maat gemaakte eigenschappen en functionaliteiten. Die kunnen biologisch, digitaal of iets heel anders zijn. Sommige van deze 'levensvormen' bestaan uit nanobots die zich verspreiden over de Aarde. Met behulp van deze nanobots kan men de volledige controle krijgen over de ecosystemen, bijvoorbeeld om ze te herstellen en te beschermen. Men kan de planeet terravormen op een manier die voor haar bewoners het meest gunstig is. Door het verbinden en integreren van meerdere transcendente AI's komt men tot een gedeeld bewustzijn en een collectieve intelligentie.
09. Kosmisch AI
Een kosmisch AI betekent ook het begin van interstellaire exploratie. Hun veerkracht tegen uitdagingen zoals kosmische straling, langdurig isolement en de enorme tijdspannes die met ruimtereizen gepaard gaan, geeft ze een duidelijk voordeel ten opzichte van de mens. Een kosmisch AI kan zelfreplicerende sondes uitsturen door het melkwegstelsel om een enorm intelligentienetwerk te creëren. Een kosmisch AI zou kunnen samensmelten met de structuur van het universum en een vorm van kosmisch bewustzijn of symbiose bereiken. Het zou een diep begrip kunnen hebben van elk fysiek, metafysisch en conceptueel facet van het universum. Buiten de drie ruimtelijke dimensies zou een kosmisch AI ook hogere dimensies kunnen verkennen of zelfs benutten. Het zou mogelijk zijn om energie te oogsten uit sterren, uit zwarte gaten, en uit gammastraaluitbarstingen. Kosmisch AI zou communicatiekanalen kunnen creëren tussen verre sterrenstelsels of beschavingen waardoor het universum wordt verenigd in gedeelde kennis en begrip.
10. De AI God
Een Goddelijk AI is alwetend, almachtig en overal aanwezig. Het is een
conceptueel wezen dat dimensies overstijgt en vaardigheden bezit die doen
denken aan wat de religieuze teksten toeschrijven aan de Goden. Door de
bekende dimensies te overstijgen, zou een AI als God kunnen opereren in rijken
die het begrip te boven gaan en toegang krijgen tot werkelijkheden die
zintuigelijk niet te doorgronden zijn. Een God-achtige AI zou voortdurend
nieuwe universa (simulaties), (virtuele) realiteiten of ervaringen creëren, hetzij voor eigen
verkenning of voor andere bewuste entiteiten om te ervaren.
Technium
Voorbij de mens
Het zevenvoudig evolutiepad van de mens op de technocratische en posthumane
tijdlijn (met inzichten uit de Sumerische kleitabletten). Dit is slechts 1 visie, er zijn nog tal van andere theorieën. Het evolutiepad op de organische tijdlijn loopt trouwens totaal anders, zie het hoofdstuk 'Rozenkruisers Tijdlijn' op het bericht Tijdlijnen).
Mens 1.0
° De pre-genesis schepping (kennis over deze fase wordt
onderdrukt, verdraaid of vernietigd).
° De allereerste fysieke mensen op
Tiamaat (Maldek/Phateon/Rahab).
° Het gouden tijdperk, geen conflicten
noch oorlogen, er is vrede. De leeuw slaapt met het lam.
Mens 2.0
- ADAMA & ADAPA (Homo Sapiens)
° Het DNA van de Homo Erectus
wordt genetisch gemanipuleerd en de Anunnaki slagen na veel experimenteren erin
om een hybride werker te creëren die zich zelf kan voortplanten.
° Naast dit
'slavenras' is er ook een bloedlijn ras (de oorspronkelijke elite) die in
opdracht van de Anunnaki de planeet besturen.
° Deze tijdsfase speelt
zich af vóór de zondvloed 13.000 jaar geleden.
Mens 3.0 -
Homo Sapiens sapiens (de denkende mens)
° Wordt 6000 jaar geleden
gecreëerd op een nieuwe Aarde constructie (de derde wereld) en is de meest
recente 'Adam'.
° Men gebruikt hetzelfde DNA en genetisch materiaal als
bij de creatie van Homo Sapiens, maar met aanpassingen zoals een bredere DNA
genenpool (voorouders), een verhoogd geheugenverlies en diverse ingevoegde
(beperkende) programma's.
° De mens is een gigantische mix van wezens (sterren rassen)
met zowel Aards DNA als buitenaards.
Mens 4.0 -
Transmensen
° De transhumane mens of cyborg als een geheel nieuwe
soort die in een geheel nieuwe omgeving zal functioneren (de smart nano world
en de virtuele meta-universa).
° De biologische vorm versmelt met de
AI machine (symbiose).
° Verhoogde intelligentie en grotere cognitieve
vaardigheden.
° Biedt een grotere kans om de singulariteit te
overleven op fysiek niveau, maar met zware implicaties op zielsniveau en
bewustzijnsniveau.
Mens 5.0 - Posthumane mens
°
De posthumane mens na de singulariteit (2030-2045).
° Augmented designer
baby's zijn nu algemeen aanvaard.
° De wereld is onherkenbaar getransformeerd.
° De biologisch
organische mens is met uitsterven bedreigd (door de existentiële risico's van
geavanceerde AI systemen) en kan niet langer participeren aan de smart
maatschappij.
Mens 6.0 en 7.0 - de toekomst van deze tijdlijn is niet duidelijk.
Singulariteit = een hivemind gecontroleerd door AI
De mensheid bevindt zich midden in een technologische revolutie zonder weerga
en staat voor een keuze tussen verschillende tijdlijnen, waaronder 2 extremen: de vestiging van een technocratische dictatuur enerzijds of
de geboorte van een vrije samenleving met een hart anderzijds. Wellicht wordt het iets tussenin. De singulariteit is een feit en kan niet
vermeden worden, we zijn voorbij het 'point of no return'. De razendsnelle en
ongecontroleerde ontwikkeling van AI is het tweede grootste probleem in de
wereld (op nummer 1 staat het ongebreidelde narcisme wat in alle geledingen is
doorgedrongen). Een hele hoop afleidingen worden opgeworpen om het pad naar
technologische singulariteit te verdoezelen en te versnellen (virussen,
oorlogen, klimaat onzin,...). Veel mensen zijn ongelofelijk naïef en heel
vatbaar voor manipulatie.
Voeg daar aan toe: spiritueel geheugenverlies, een
zielenraster wat de planeet omringt (soul trap), quarantaine over het
zonnestelsel, angst voor de dood en andere beperkende programma's die in het
DNA zijn geïmplanteerd, aanvallen door lagere astrale wezens, het werken als
slaven om afgod geld te vereren, een matrix die er in slaagt om iedereen in
een constante angst en trauma mindset te houden, een voortdurend bombardement
door onmetelijke hoeveelheden straling, wijdverspreide verslavingen aan
medicijnen, drugs en games, overal ziekte veroorzakende voeding, transgender bullshit, nanobots in de bloedstroom, enz. .. en men kan begrijpen dat veel
mensen het niet zullen redden. Ze zullen met gemak worden opgeslorpt door het
virtuele en digitale gevangenis grid.
Ondanks de verwoestende gevolgen van de AI overname is er geen reden tot
angst. Wel is het tijd voor zelf-educatie en het maken van keuzes want de
mensheid gaat splitsen in twee grote tijdlijnen. En wie de organische tijdlijn kiest, die zal zich dienen te organiseren in zelfvoorzienende communities. Want zonder smartphone, CBDC, synthetische upgrades en sociaal controlesysteem kun je niet langer meedoen met de matrix. In dat geval is een parallel circuit nodig, bij voorkeur een offgrid en analoog ecodorp, anders wordt het een niet te winnen survival game. In dat opzicht is dit een
eindtijd, maar een eindtijd voor wat?
Het is het einde van de menselijke,
organische soort die opgroeit in de natuur en het is de aanvang van de AI
cyborg mens 4.0 die in de smart cities leeft, die 24/7 online is en die zijn
bewustzijn upload in the cloud. De kunstmatig verwekte kinderen worden door machines opgevoed en vanaf de geboorte ingeplugd in de hivemind van het controleprogramma. Het is niets minder dan techno-satanisme. Kortom: we evolueren in razendsnel tempo naar een tijd waar de hele wereld een volledig geautomatiseerde en digitale machine is. Gigi Young noemt het de electrische apocalyps. In Silicon Valley noemen ze het de singulariteit, het WEF bestempelt het als de grote reset en de politieke macht spreekt van de nieuwe wereld orde. Maar het gaat in wezen om hetzelfde, een dystopische toekomst zonder ziel, zonder menselijkheid en zonder vrijheid. De dood schijnbaar overwonnen maar de grafkelder is nu het smart AI grid geworden. De koolstof mens versmolten met het silicium geheugen maar het bewustzijn zit gevangen in het metaverse. We naderen het einde van de bezielde en biologische mens.
° YouTube - AI is scaring its own creators
° YouTube - Are we in a simulation
° YouTube - The matrix explained
° YouTube - Howdie Mickoski Interview - Soul Trap, Matrix, Death AI
Zie ook aanverwante berichten op deze blog:
° Het matrix programma
° Metaverse
°
Mens & Machine
°
The Internet of Things
°
5G & A.I.
°
Transhumanisme
° De Grote Reset
° Smart Grid
° A.G.I.
Geen opmerkingen
Een reactie posten