A. Intro: Anastasia, fragment uit boek 8.1 (Een nieuwe beschaving)
Demon Kratius
Alles wat jullie nu zullen horen, mag door niemand worden opgeschreven of doorverteld. Er zijn geen muren om ons heen, dus behalve jullie zal niemand mijn woorden horen. Ik heb bedacht hoe wij alle mensen op Aarde tot slaaf van onze farao kunnen maken. Dat is zelfs met behulp van grote legers en uitputtende oorlogen onmogelijk te bereiken. Maar ik ga het doen met slechts enkele zinnen. Nadat ik die heb uitgesproken, zullen jullie al na twee dagen zien hoe de wereld begint te veranderen.
De Griekse filosoof Socrates snapte 2400 jaar geleden al dat (indirecte) democratie nooit kan werken om een maatschappij te organiseren waar vrijheid, broederlijkheid en gelijkheid de algemene standaard zijn. Overal waar macht piramidaal gecentraliseerd wordt, ontstaat altijd corruptie en misbruik. En zeker wanneer de demon-cratie wordt gecombineerd met een geldsysteem gebaseerd op rente, schuld en fiat geld. Dan krijg je gegarandeerd mistoestanden en een heleboel mensen die wanhopig op zoek gaan naar (meer) geld en ondertussen zonder het te beseffen gehoorzame slaven worden van een kleine machtselite, zoals in het verhaal uit het Anastasia boek hierboven.
Nadelen van indirecte democratie
° Men voert de agenda uit van machtige belangengroepen ten koste van de bevolking. Economische en militaire belangen staan altijd voorop.
° Er zijn duidelijk twee klassen, diegene met macht en makkelijke toegang tot de hulpsystemen en achterpoortjes en diegene die moeten gehoorzamen en zich dienen te houden aan de wetten. Niet iedereen is gelijk voor de wet.
° Het is enorm dure bestuursvorm, het hele systeem van verkiezingen, parlementen, politici, vertegenwoordigers, ministers, ambtenaren, lonen,... kost bakken vol geld.
° Omdat partijen met verschillende visies moeten samenwerken, worden de verkiezingsbeloftes nooit nagekomen. Er is steeds de noodzaak om tot lauwe compromissen te komen waar niemand baat bij heeft.
° De meerderheid beslist waardoor er altijd een ontevreden minderheid is. Dat zorgt voor onrust.
° Het duurt lang voor beslissingen en veranderingen doorgevoerd worden. Er zijn eindeloze debatten, discussies en ruzies.
° De meeste kiezers zijn niet correct geïnformeerd, er is geen transparantie en er zijn veel leugens.
° De verkiezingen kunnen makkelijk vervalst worden (en dat gebeurt voortdurend).
° Er is polarisatie tussen partijen en kiezers (wij tegen zij) in plaats van samenwerking.
° Het is een ideaal systeem om de 'verdeel en heers' principes toe te passen.
° De vertegenwoordigers kiezen voor eigenbelang en voor machtsspelletjes in plaats van het welzijn der bevolking op de eerste plaats te zetten.
° De vertegenwoordigers zijn vaak dynastieën, het politieke mandaat wordt overgedragen van vader op zoon.
° Het paraplu systeem, niemand neemt verantwoordelijkheid, die wordt doorgeschoven naar anderen of naar de toekomst.
Nu we op het kruispunt staan waar twee tijdlijnen een verschillende weg naar de toekomst tonen, groeit ook de noodzaak voor nieuwe bestuursvormen die aangepast zijn aan de mentaliteit en het bewustzijn van een evoluerende mensheid. De mensen die kiezen voor de technocratische tijdlijn krijgen wellicht een technologische democratie die vooral focust op het controleren van iedereen om hen te dwingen de ontelbare wetten en regels na te leven (Chinees model). De mensen uit de organische tijdlijn zullen wellicht experimenteren met matriarchale en horizontale bestuursvormen waar iedereen écht gelijkwaardig is en directe inspraak krijgt bij het laten openbloeien van harmonieuze gemeenschappen. Hier zijn enkele alternatieven waaruit mogelijks een nieuwe bestuursvorm kan gesmeed worden.
° Sociocratie is een mogelijkheid. Bij sociocratie wordt iedereen gehoord en krijgt iedereen ook transparante en objectieve informatie over de beslissingen die dan samen genomen worden. Die beslissingen komen tot stand via consent wat betekent dat geen van de aanwezigen een overwegend, beargumenteerd bezwaar heeft tegen het besluit. Dit werkt het beste in kleine gemeenschappen die kiezen voor lokaal en regionaal zelfbestuur.
° Directe democratie is een andere mogelijkheid op voorwaarde dat het niet gebaseerd is op een 50+1 meerderheid maar op consent zoals bij sociocratie. De bevolking stemt dan rechtstreeks over de besluiten en wetten zonder tussenkomst van volksvertegenwoordigers of parlementariërs. Dit gebeurt via referenda en volksvergaderingen. Het voordeel is dat de uitkomst van een stemming een goede weerspiegeling vormt van de wil van het volk. Het nadeel is de moeilijkheid om het hele volk samen te krijgen om te vergaderen en direct te laten beslissen over wetsvoorstellen. Zoals bij sociocratie werkt dit het beste bij kleine gemeenschappen zoals een gemeente, een ecodorp of een regio. Volledige openheid en transparantie over de voor- en nadelen van een te nemen beslissing zijn cruciaal.
° Libertarisme is een uitgebreide filosofie die ijvert voor persoonlijke vrijheid door middel van individuele soevereiniteit. Libertariërs zijn voorstanders van een zo groot mogelijke persoonlijke en economische vrijheid en opteren voor zelfbestuur, non-agressie en vrijwillige samenwerking. Het non-agressie principe stelt dat iedereen de vrijheid heeft te doen en laten wat hij wil, zolang hij geen geweld gebruikt om iemands persoon of eigendom aan te tasten (geweld is enkel toegestaan uit zelfverdediging). Men kan de basisafspraken samenvatten in één zin: niet doden, niet stelen, niet dwingen.
° Anarchokapitalisme is een onderdeel van het libertarisme die ijvert voor de afschaffing van de staat (en dus ook van de overheid, de wetgeving en de belastingen) ten gunste van een vrije markt economie en privébezit. Anarchie betekent in feite 'geen meesters en geen slaven'. En kapitalisme betekent dat de productiemiddelen (arbeid, gebouwen, grondstoffen) en de verbruiksgoederen in particulier bezit zijn en dat er gestreefd wordt naar het maken van winst. De maatschappij wordt georganiseerd op basis van voluntarisme (vrije wil) en het vrije markt model. Belastingen worden als onrechtmatig beschouwd, omdat ze onder dwang gebeuren en dus een schending zijn van het non-agressie principe. De openbare diensten, die normaliter gedeeltelijk of geheel door de overheid worden geleverd, worden door een vrije markt aangeboden.
Schenkeconomie of Gevonomie steunt op vijf basisprincipes. (1) Onbaatzuchtig geven zonder er iets voor terug te verwachten. Geven vanuit je hart. (2) Onbaatzuchtig ontvangen, zonder het gevoel iets terug te moeten doen. Gevonomie kent geen schuld, wel dankbaarheid. (3) We helpen elkaar belangeloos en vanuit liefde. Door een ander te helpen, help je jezelf, de maatschappij en de Aarde. (4) Samen creëren we overvloed. Door te delen en te geven wat we kunnen. (5) Inclusiviteit, iedereen is welkom. We respecteren elkaars verschillen.
Het antwoord op het globalisme is viervoudig. Evenwel is de mondialisering niet te stoppen vanwege de vierde industriële revolutie en de digitalisering van de wereld. Maar we kunnen als mensheid wel inspraak eisen en samen beslissen hoe we die mondialisering (de wereld als onderling verbonden dorp) gestalte willen geven.
# 1 - Lokaliteit
De productie, verwerking en distributie van goederen en middelen gebeuren allemaal lokaal en regionaal. De 6 basisbehoeften (onderdak, voedsel, water, energie, verwarming, afvalbeheer) kunnen perfect en duurzaam worden ingevuld door lokale en kleinschalige initiatieven. Die verschillen per regio en zijn afhankelijk van de mogelijkheden. Lokalisatie betekent het versterken en heropbouwen van lokale economieën en gemeenschappen en het herstellen van culturele en biologische diversiteit. De 'economie van het geluk' staat centraal in deze visie, en niet het eindeloos streven naar groei en winst, wat altijd conflicten en ellende met zich meebrengt.
Op 20 juni wordt de 'World Localization Day' gevierd. Deze jaarlijkse bijeenkomst richt zich op de noodzaak om de toeleveringsketens te lokaliseren en onze band met de natuur en de lokale gemeenschap te herstellen en te bekrachtigen. De bedoeling is om de wereldwijde grassroots bewegingen voor lokale productie en economie aan te zwengelen tot een kracht voor systemische verandering. Local Futures, opgericht door Helena Norberg-Hodge, ijvert voor een wereld waar het grootste deel van het voedsel afkomstig is van de boeren en tuiniers uit de buurt. Zij zorgen het hele jaar door voor voedselzekerheid en het geld dat de consumenten uitgeven aan voeding en basisproducten blijft circuleren in de lokale economie. Bovendien bieden deze lokale initiatieven ook zinvolle werkgelegenheid aan de eigen mensen.
Kleinschalige boerderijen en familiedomeinen kunnen in dit opzicht een sleutelrol spelen. Zij maken integraal deel uit van lokale markten en netwerken, korte bevoorradingsketens, voedselsoevereiniteit, meer gediversifieerde teeltsystemen en gezondere eetgewoonten. En ze richten zich eerder op de voedselbehoeften van gemeenschappen dan op de belangen van grote ondernemingen, internationale ketens, institutionele beleggers en winstzoekende aandeelhouders die zich een halve wereld verderop bevinden en vaak het land, het water en de lucht op grote schaal vervuilen en vernietigen. De Covid lockdowns en de oorlog in Oekraïne tonen overduidelijk dat gedecentraliseerde, regionale en lokale voedselsystemen die in handen zijn van de gemeenschap en gebaseerd op korte(re) aanvoerketens, nu meer dan ooit nodig zijn.
Het tegengestelde van lokalisatie is globalisatie en deze optie betekent slavernij en totale afhankelijkheid. Iedereen weet ondertussen dat superrijke globalisten een dystopische toekomst voor de mensheid hebben uitgestippeld gekend als de 'grote reset'. Men goochelt met woorden als groene economie, duurzame doelen, klimaatnood, building back better, ... maar laat je niet vangen, het gaat om de verschuiving van 'liberale democratie' naar totalitair autoritarisme. De grote reset gaat in werkelijkheid over het eindspel van het oude kapitalisme. De voorstanders ervan beseffen dat het economische, monetaire en sociale systeem een reset moet ondergaan naar een 'nieuw normaal', omdat het in wezen failliet is en niet langer kan gered worden door dagelijks fiat geld bij te drukken. Hun oplossing is een economische, sociale, medische en politieke dictatuur gekend als de nieuwe wereld orde. Maar er is ook andere weg uit de crisis: een samenleving van vrije mensen die een nieuw bewustzijn ontwikkelen gebaseerd op universele wetmatigheden en matriarchale impulsen.# 2 - Autonomie
Zowel de (eco)dorpen en gemeenten, als de familiedomeinen en boerderijen richten zich op een grote mate van autonomie door de basisbehoeften lokaal te voorzien (voedsel, water, energie, verwarming, afvalbeheer). Dit kan op vele verschillende manieren, zie dit bericht over zelfvoorziening. De bedoeling is om minder afhankelijk te zijn van gas uit Rusland, graan uit Oekraïne, rundvlees uit Argentinië, fruit uit Thailand, textiel uit India, plastieken rommel uit China, enzovoort. Alles wat lokaal geproduceerd en gerecycleerd kan worden, geniet de voorkeur want het helpt om een regio autonoom en levenskrachtig te houden. Schoonheid primeert daarbij in plaats van massaproductie.
# 3 - Zelfbestuur
Naast een lokale economie is lokaal zelfbestuur essentieel om weerbare en onafhankelijke regio's te laten bloeien en de mensen rechtstreeks te betrekken bij de organisatie van hun woon-, werk- en leefomgeving. Nu beslissen het Europees Parlement, de WHO, de VN en andere overkoepelende bestuursorganen over de handel en wandel van iedereen. Hun besluiten, regeltjes en wetten komen tot stand onder druk van lobbygroepen, economische belangen, politieke afspraken, militaire strategieën en financiële overwegingen. Het welzijn en de soevereiniteit van de mensen tellen daarbij niet mee. De reden voor die centralisatie van macht is niet om (nog) meer geld, invloed en controle bij een kleine elite en een wereldregering te plaatsen. Dat is slechts een leuke bijkomstigheid. De centralisatie is vooral bedoeld om de macht en soevereiniteit af te nemen van de mensen (diefstal). Om ze uit hun kracht te halen en afhankelijk te maken waardoor topdown bestuur makkelijker wordt.
Naties (landen) zijn kunstmatige constructies en corporaties die ingeschreven staan als handelsonderneming. Ze worden op ondemocratische wijze bestuurd door pionnen die daar geplaatst worden door de controllers en machtige organisaties. Dit bestuur vaardigt ontelbare wetten en regels uit die gebaseerd zijn op voorbijgestreefde Romeinse administratie en rechtspraak, napoleontische codes, middeleeuwse feodaliteit en Vaticaanse protocollen (Jezuïeten). De wetten worden afgedwongen door geweld, boetes en gevangenisstraf. Bewoners van een natie worden per definitie niet langer beschouwd als vrije mensen van vlees en bloed, maar als fictieve (rechts)personen met rijksnummer en belastingplicht. De drievoudige hoofdbedoeling van het landelijk bestuur der naties (de overheid) is (1) machtsbehoud en controle op de bevolking, (2) de handhaving van onrechtvaardige wetten en (3) de uitvoering van de besluiten der wereldregering (VN, WHO, WEF, Davos, enz... ofwel Babylon, de satanische wereldorde).
Het antwoord op deze tactiek is simpelweg samenwerken met elkaar (zonder de autoriteiten en overheden daarbij te betrekken). Gemeenschappen starten, samenkomen in real life, familiedomeinen creëren, ecodorpen oprichten, transitie wijken maken, hernieuwbare energie kiezen, eigen voedsel telen, gemeenschappelijke tuinen beginnen, volkstuinen beplanten, recycleren en ruilen, schenkeconomie en gevonomie toepassen, plastiek weigeren, regenwater opvangen, bewust kopen, permacultuur principes toepassen, gesloten kringlopen creëren, werken voor jezelf en je gezin en niet voor het systeem, samenwerken met anderen, complementaire geldsystemen gebruiken, thuisonderwijs geven, vaak spelen met kinderen, natuurlijke en holistische geneeskunst toepassen, de nuttige tradities en wijsheden van onze voorouders eren, gezonde voeding eten, vegetariër worden, tv buiten gooien, altijd het tegenoverstelde doen van wat de overheid aanbeveelt, smartphone weigeren, dagelijks mediteren, zorg dragen voor anderen, bomen planten, bewustmakende informatie verspreiden, minder slavenwerk in de matrix doen en meer je eigen passie volgen, minder stuff kopen, jouw talenten delen, een tiny house bouwen, gespreksavonden organiseren over de oplossingen, een ambacht leren, kruidenmiddelen en verzorgingsproducten maken, zoveel mogelijk autonoom worden, niet in angst blijven zitten, schaduwwerk doen, het leven vieren, vaak dansen, elke dag knuffelen, de goeie dingen steunen, kunstzinnige activiteiten beoefenen, je creativiteit ontwikkelen,... Er zijn zoveel dingen die we samen kunnen doen. We hebben de elite niet nodig, we hebben geen rente- en geldsysteem of globalisme nodig, we hebben enkel elkaar nodig en het verlangen om samen in vrede en vriendschap een paradijs te co-creëren.
E. Enkele quotes
(Josiah Warren)
# 02 # - Soevereiniteit laat zich niet vertegenwoordigen, om dezelfde reden als waarom zij ook niet ontvreemd kan worden. Zij bestaat in haar diepste wezen in de algemene wil, en die wil kan niet vertegenwoordigd worden. Zij is het of zelf, of het is iets anders. Een tussenweg bestaat niet. […] De afgevaardigden van het volk zijn geen vertegenwoordigers en kunnen dat ook niet zijn; het zijn slechts lasthebbers en zij kunnen geen definitieve beslissingen nemen.
# 03 # - Het beste argument tegen democratie is een conversatie van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde.
(Winston Churchill)
# 04 # - De staat vertegenwoordigt geweld in een gecentraliseerde en georganiseerde vorm.
(Mahatma Gandhi)
(George Orwell)
(Albert Einstein)
(Frank Karsten)
(H.L. Mencken)
(Groucho Marx)
# 11 # - Democratie is een pathetisch geloof in de collectieve wijsheid van individuele onwetendheid.
(H.L. Mencken)
(Lord Acton)
(Gustave de Molinari)
(Friedrich Nietzsche)
(Aleksandr Solzhenitsyn)
(George Bernard Shaw)
(Arthur Young)
(Edward Murrow)
To make what life's about.
Geweldig! Ook tof dat je ook Robert Palmer hebt binnengekregen, zelf heb ik ook the best of both worlds binnengekregen… en deze tekst via automatisch schrift, de uitweg voor de mensheid en het sluit helemaal aan bij jouw schrijven: https://docs.google.com/document/d/1WKrBblYl_vc7BFUNzHQR9aaIEfAx2ez4iUqdFyoHoeU/edit
BeantwoordenVerwijderenGroetjes, Sasa Delmundo