01/05/2024

Metaverse identiteit


Het WEF (World Economic Forum) is een denktank van de elite en de stuwende kracht achter de grote reset en de vierde industriële revolutie, een toekomst waar alles en iedereen gemonitord en gestuurd wordt. Eén van de peilers van hun transhumane technocratie is de creatie van een Metaverse Identiteit (Meta ID) waardoor iedere vrije en soevereine mens gedegradeerd wordt tot een digitale kopie, een gehoorzame onderdaan, een burger met slavennummer gekoppeld aan het AI grid.

Meta ID

 Iemands Metaverse Identiteit zal centraal staan in zijn dagelijks leven.
(WEF Report, 2024)

Dit bericht loopt ongeveer 3 tot 5 jaar voor op de feiten, niettemin wordt het ooit een belangrijk thema. Volgens een recent WEF rapport (Metaverse Identity: Defining the Self in a Blended Reality) evolueert het huidige Internet in de toekomst naar een Metaverse. Dit is een netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin de gebruikers, door middel van avatars, interactief kunnen rondkijken, participeren en interageren. Het Metaverse is de plaats waar fysieke en digitale werelden samenkomen, een cyberspace ruimte voor sociale uitwisseling, werkmogelijkheden, verdienmodellen, ontspanning, en nog veel meer. Simpel gezegd: het Mеtavеrsе is het Intеrnеt,  maar dan in 3D. Lees hier een uitgebreide driedelige serie over het Metaverse. Gezien het quasi onvermijdelijk is dat het Metaverse steeds meer aan belang zal winnen de komende decennia, stelt het WEF voor om iedereen die het Metaverse (of zelfs Internet) wil bezoeken een persoonlijk Meta ID te geven, inclusief digitale identificatie, een digitale identiteit, biometrische datacollectie en gedragsprofilering.


Volgens het WEF is zo'n Meta ID noodzakelijk omdat mensen steeds meer tijd doorbrengen met het verkennen, spelen en socialiseren in de digitale wereld (cyberspace). En gezien de hele maatschappij al enkele jaren volledig draait op digitale technologie waarbij Internet, the cloud en smart apparaten onmisbaar zijn geworden, zal het Meta ID de sleutel worden voor toegang tot en participatie aan de samenleving. Althans voor wie wil gebruik maken van het Metaverse. Want er zullen altijd groepen zijn die afhaken (Amish People) en een alternatieve weg opgaan en die beseffen dat het Meta ID de deelnemers in feite opsluit in een gecontroleerde cybergevangenis. Maar wat bedoelen de ongekozen globalisten van het WEF eigenlijk met een 'Metaverse Identiteit'? Het bestaat uit drie componenten:

° Representatie: dit is de persoonlijke en sociale identiteit van een iemand, het is jouw vertegenwoordiging op het net door middel van avatars, pseudoniemen of andere digitale uitdrukkingen.
° Gegevens: dit gaat over het verzamelen en vastleggen van alle kennis en data over iemand, zowel zijn activiteit op het net als in het echte leven - die info wordt verzameld en opgeslagen door allerlei hardware en software, zowel via persoonlijke wearables als via allerlei inlog- en detectie apparatuur (waaronder camera's).
° Identificatie: dit is alles wat te maken heeft met jouw identiteit als (rechts)persoon, denk dan aan geboorte aangifte, burger nummer, rijbewijs, e-banking, digitale portemonnee, medische dossiers, door de overheid uitgegeven ID's, paspoort, geboortebewijs, geslacht, gender, attesten, labels, gebruikersnamen en wachtwoorden.

Volgens het rapport verbreedt het Meta ID de reeds bestaande identiteit van een individu zoals die vandaag de dag reeds bekend is en combineert deze met de digitale onderbouw van het Internet. Het is een meerlagige constructie van een individu of entiteit, waardoor een mens zich verbindt en verankert met de fysieke en virtuele wereld. Samen met het Meta ID is er ook nood aan een soort 'Identity Management', een reeks procedures, regels en systemen om een on line identiteit te creëren, te beheren en te managen.

Eenvoudig uitgelegd is het Meta ID dus de creatie van een virtuele avatar (zoals gebruikelijk is in videogames), een speelpoppetje waarmee een speler de verschillende levels en opdrachten in een game kan uitvoeren. Die avatar wordt dan jouw representant in het Metaverse en kan volgens eigen voorkeur en smaak worden vormgegeven, compleet met persoonlijke looks en attributen. Door het koppelen van jouw juridische identiteit en allerlei persoonlijke gegevens aan de avatar krijgt die een 'officiële' status waarmee dan (commerciële) transacties, vergaderingen, werkervaringen, inlogprocedures, enz. in het Metaverse kunnen plaatsvinden. Het Meta ID kan worden geauthenticeerd (geverifieerd) zodat andere Metaverse bezoekers weten dat ze met een echte mens, organisatie of systeem te maken hebben en niet met een door AI gegenereerd account.

Via het Metaverse ontwikkelt men dus een digitaal personage dat de grenzen van het toetsenbord en het scherm overstijgt. Dit personage met Meta ID vertegenwoordigt jou in een virtuele vorm die dan de verschillende platforms bezoekt en deelneemt aan evenementen, games en bijeenkomsten, waardoor je virtuele bestaan on line verandert. Want jouw identiteit wordt dan ook bepaald door het invoeren van gebruikersnamen, het bezoeken van Metaverse omgevingen, het consumeren van content en alle mogelijke interacties in de digitale werelden. De Metaverse avatar is niet enkel een façade. Het wordt jouw digitale identiteit, de virtuele representatie van jezelf in cyberspace.

De komst van het Metaverse vereist een substantiële verandering in de manier waarop digitale identiteiten worden beheerd. De huidige architectuur, gebaseerd op gecentraliseerde clusters en conventionele wachtwoorden, is niet langer toereikend. Verschillende factoren maken een nieuwe aanpak noodzakelijk voor wie on line gaat: het ongemak van wachtwoorden, de noodzaak voor efficiënte verificatie, belangrijke vragen over het eigendom van gebruikersgegevens, de zogenaamde platform overschrijdende interoperabiliteit en last but not least de bezorgdheid over on line privacy en veiligheid. Die onderliggende technologische architectuur zal trouwens naar verwachting leiden tot 'realtime holografie' (d.w.z. digitale weergaven van mensen of fysieke objecten in een virtuele omgeving) en 'neural rendering' (d.w.z. realistische digitale weergave van mensen in plaats van door de computer gegenereerde avatars), interactieve AR (augmented reality) toepassingen (bijvoorbeeld AR ingebed in draagbare apparaten zoals contactlenzen, spiegels en windschermen) en volledig onderdompelende omgevingen die realtime virtuele interactie mogelijk maken.

Nadere toelichting bij de 3 onderdelen van het Meta ID

1. Representatie

Dit heeft te maken met hoe iemand zichzelf presenteert en uitdrukt in het Metaverse, hetzij als een fotorealistische gelijkenis van zichzelf, hetzij als een abstracte, creatieve of artistieke versie. Deze representatie kan ook door middel van 'woorden, acties, gedrag en maniertjes' ingevuld worden, wat neerkomt op gedragsprofilering, iets wat ook bij de 2 andere onderdelen aanwezig is. Verder kan representatie in het Metaverse ook een nieuwe betekenis krijgen door de introductie van digitale entiteiten die namens jou handelen. Volgens het rapport kunnen 'digitale entiteiten zowel mensen, objecten, systemen als abstracte concepten vertegenwoordigen en zijn ze in staat tot verschillende gradaties van interactie, autonomie en gedrag binnen digitale ervaringen. Ze zijn in staat om menselijke communicatie na te bootsen en kunnen worden gebruikt als verkoopassistenten, bedrijfstrainers, beïnvloeders (influencers) van sociale media en meer.'

Met andere woorden, net als de NPC's (non-player characters) in videogames gaan deze digitale dubbelgangers menselijk gedrag nabootsen. En wanneer er iets 'mis' gaat met jouw digitale entiteit (hij wordt gehackt bijvoorbeeld), dan kan dit een invloed hebben op je persoonlijke leven in de echte wereld. 'Hoewel digitale entiteiten innovatieve interacties en functionaliteiten kunnen bieden binnen het Metaverse, kunnen ze ook in de echte wereld schade aanrichten', waarschuwt het rapport en voegt eraan toe: 'De mogelijkheid om via digitale entiteiten - zoals chatbots en fotorealistische avatars - mensen of situaties te manipuleren of verkeerde informatie te creëren, roept tal van ethische- en veiligheidsproblemen op'.


2. Gegevens verzamelen

Identiteit gaat verder dan ID, zoals een paspoort of rijbewijs.
Metaverse Identiteit omvat datapunten.

(WEF Report, 2024)

De tweede component van het Meta ID is gericht op het verzamelen en analyseren van allerlei data en gegevens van de gebruikers (datapunten). Dankzij de algoritmen en modellen van AI (kunstmatige intelligentie) en ML (machine learning)  kan het systeem tot bepaalde conclusies komen over een gebruiker en zelfs zijn of haar gedrag voorspellen. Dit werd al getoond in de Hollywood sci-fi film 'Minority Report' uit 2002. Men weet al wat iemand gaat doen nog voor het daadwerkelijk gebeurt. 'Door het gebruik van AI en ML, die de interacties, bewegingen en voorkeuren van een persoon kunnen analyseren, wordt de identiteit verder gegenereerd. Of deze data-input nu de huidige activiteiten van een persoon vastleggen, zijn volgende actie voorspellen of zijn toekomstige voorkeuren, deze op gegevens gebaseerde broodkruimels geven informatie over iemands identiteit'. Klaus Schwab, voorzitter van het WEF suggereert zelfs om alle democratische verkiezingen simpelweg af te schaffen, want ze zijn niet langer nodig gezien men kan voorspellen hoe de kiezers denken en zullen stemmen.

Het spreekt voor zich dat het screenen, verzamelen en verwerken van persoonlijke gegevens gebruikt wordt om het menselijk gedrag te manipuleren (social engineering) en om te controleren wat mensen denken en doen (human management). 'Data is het nieuwe goud' wordt overal verkondigd. Tegen 2030 vormen gegevensverzameling en gegevensanalyse de basis van alle toekomstige diensten en bedrijfsmodellen. Data zijn een essentiële grondstof geworden voor de productie van digitale producten en diensten. Vandaar de obsessie om alles te weten over iedereen, niet enkel vanwege de mogelijkheid tot controle en sturing, maar omdat er veel geld mee te verdienen valt als men het huidig en toekomstig (aankoop)gedrag van iemand kan voorspellen en zelfs sturen.

'Er bestaat een risico dat overheden afgeleide gegevens gebruiken voor surveillance, het monitoren van dissidenten of het onderdrukken van bepaalde groepen zonder hun actieve toestemming. Afgeleide gegevens, geholpen door AI / ML, kunnen schijnbaar ongerelateerd gedrag, acties en keuzes onderzoeken om zinvolle conclusies te trekken over iemands voorkeuren, achtergrond en intenties', aldus het rapport. En verder: 'hoewel deze gegevens worden verzameld om de ervaring van de persoon te verbeteren, kunnen ze ook worden geanalyseerd om conclusies te trekken over hun echte identiteit of voorkeuren en worden gebruikt voor gerichte reclame of andere doeleinden zonder hun toestemming.'

Conclusies trekken voor 'andere doeleinden' zonder toestemming van de gebruiker is precies waar defensie- en inlichtingendiensten op uit zijn. Het is geen geheim dat men gebruikers in het Metaverse zal bespioneren gezien het nu ook al op grote schaal gebeurt op Internet en social media. Alle surfgedrag, posts, reacties, mails,... worden gescreend door AI op mogelijke dissidente geluiden (terreur, anti-overheidsinfo, fake news,...).



3. Identificatie

Het concept identiteit is contextueel, flexibel, complex en vloeibaar.
Identiteit strekt zich uit tot de complexiteit van het gedrag,
de acties en de keuzes van een individu.
(WEF Report, 2024)

Een mogelijks verwarrend deel van het Meta ID is het identificatie- en identiteitsaspect omdat digitale identificatie en digitale identiteit vaak door elkaar worden gehaald, maar wel verschillend zijn. Identificatie gaat over identificeren, verifiëren en authenticeren wie iemand is. Identiteit daarentegen 'bestaat uit gelaagde aspecten van cultureel erfgoed, etniciteit, leeftijd, professionele en sociale rollen, hobby's, geslachtsidentificatie, seksuele geaardheid en nog veel meer', aldus het rapport. Iemand kan zich identificeren als (vrije en soevereine) mens, maar in het matrixsysteem (ook bekend als de maatschappij) wordt men verplicht om zich te identificeren als rechtspersoon met rijksregisternummer. Iedereen vanaf 14 jaar heeft identificatieplicht en dient een geldig identiteitsbewijs op zak te hebben (meestal een paspoort of identiteitskaart). Enkel wat vergeten tribes in het Amazone gebied of Papoea-Nieuw-Guinea kunnen nog 'vrij' op Aarde leven zonder geregistreerde ID-kaart.  

Naast de plastieken of papieren identiteitskaart komt er dus ook een digitale identificatie die het paspoort wordt naar het Metaverse en net als bij een papieren paspoort zijn er bepaalde gebieden waar je geen toegang tot hebt en zones waar je wél binnen mag. In het rapport staat: 'Net als de traditionele identificatiesystemen van vandaag - zoals paspoorten en rijbewijzen - kunnen digitale identificaties evolueren naar unieke avatar ontwerpen, nieuwe op het lichaam gebaseerde attestaties of unieke virtuele handtekeningen die iemands bestaan valideren en toegang verlenen tot specifieke domeinen of activiteiten.' Om te illustreren hoe digitale identificatie een rol speelt in digitale identiteit, zeggen de auteurs: 'Identiteitsbewijzen - zoals paspoorten en identiteitskaarten van de overheid - formaliseren de identiteit van een individu; daarnaast kunnen deze dienen als referenties of middelen om individuen in fysieke en digitale ruimtes te authenticeren en verifiëren.'

Metaverse identiteit is een integraal onderdeel
van toekomstige internetinteracties.

(WEF Report, 2024)

Potentiële gevaren van het Meta ID

De veiligheid van een digitale on line identiteit vormt de basis van een goed functionerend Metaverse. Daarom wil men een sluitend systeem ontwikkelen gebaseerd op blockchain technologie om een volledig beveiligd Meta ID te creëren waarvan de gebruiker persoonlijk eigenaar is en waarbij privacy en veiligheid gewaarborgd worden. Ook de komst van een Self-Sovereign Identity (SSI) sluit daarbij aan. Een SSI geeft de gebruiker volledige controle over zijn digitale identiteiten en beschermt zijn rechten en on line gegevens. Maar zoals bekend zitten er overal addertjes in het gras en ook blockchain tech kan gehackt worden. Er zijn dus verschillende risico's en nadelen verbonden aan een Meta ID. Hier zijn er enkele.

° Anoniem surfen is niet langer mogelijk, zelfs niet via een VPN of TOR netwerk, gezien men het Meta ID gebruikt om in te loggen op het net en het geverifieerd is als de representatie van een echt bestaande mens of organisatie.

° Het risico (of eigenlijk de zekerheid) dat overheden, bedrijven en geheime diensten het Meta ID zullen gebruiken voor surveillance, monitoring en controle. Want dit Meta ID bevat naast de gewone informatie (over wie iemand is), ook de info die in realtime verzameld wordt bij het inloggen op het Metaverse via de smartphone (dus waar iemand is en wat hij of zij doet, zegt, schrijft en denkt). Er zijn ook serieuze ethische vragen te stellen over hoe de gegevens worden verzameld, waar die gegevens naartoe gaan en wie toegang heeft tot de meest intieme details van iemands leven.

° De mogelijkheid dat het Meta ID gehackt wordt door groepen met criminele intenties, met alle gevolgen van dien. Diefstal en/of vervalsing van de identiteit voor malafide doeleinden waardoor iemand in diskrediet komt of gelinkt wordt aan misdadig gedrag. Dit kan resulteren in verlies van autonomie, psychologische schade door pesten of verlies van eigendommen, geld en digitale bezittingen.

° De mogelijkheid tot social engineering van de deelnemers aan het Metaverse door massaverspreiding van fake news en voorspellende programmeringen op de platforms (mindcontrol).

° De mogelijkheid dat overheden of bedrijven jouw gedrag nu en in de toekomst (al dan niet correct) registreren en voorspellen, gezien jouw Meta ID ook realtime biometrische gegevens kan bevatten, waaronder pupilverwijding, hartslag, bloeddruk en hersengolven, zodat de AI systemen kunnen afleiden hoe iemand zich voelt en hoe iemand reageert op bepaalde goederen en diensten of op het beleid van de regering. Als voorbeeld: op een dag beslist de overheid van Noord-Korea dat iedereen een biometrische armband (met micro) moet dragen, die 24 uur per dag bloeddruk, hartslag, hersenactiviteit, stem intonatie en alle gesprekken monitort. Bij een toespraak op de radio/tv van de 'Grote Leider' weet men dadelijk wat iemand werkelijk voelt (en zegt). Men kan het niet meer faken en braafjes in de handen klappen en glimlachen, want boosheid, ontevredenheid, weerspannigheid, kritieke stemmen, enz. worden dadelijk gedetecteerd... en de volgende dag zit men in een heropvoedingskamp.

Het einde van de vrije, organische mensheid

De afgelopen jaren lanceerde Meta (vroeger Facebook) het Project Aria, wat tot doel heeft om augmented reality (AR) te combineren met kunstmatige intelligentie (AI) om realistische 3D-weergaven te maken van mensen, plaatsen en dingen, waaronder woonruimtes. Toen Mark Zuckerberg zijn visie op het Metaverse beschreef tijdens Connect 2021, benadrukte hij hoe Project Aria iemands appartement in kaart zou kunnen brengen, inclusief alles wat zich daarin bevindt (zie deze video).

De inhoud van iemands huis (zowel hun echte huis als hun virtuele huis in het Metaverse) is uiteraard heel waardevolle informatie voor bedrijven (en voor overheden en dieven). Zo weten de bedrijven welke producten iemand gebruikt en hoe iemand zijn leefruimte indeelt, en welke meubels, muziek, auto, kledij, voeding, reizen,...gekozen worden. Ze kunnen anticiperen op wat iemand in de toekomst denkt nodig te hebben zodat ze gepersonaliseerde advertenties kunnen maken of de consument alvast vooraf programmeren. Er hoeft zelfs geen camera in huis te hangen en ook de camera en de micro op de smartphone zijn niet nodig, want er bestaat dan een replica van iemands woonplek in het Metaverse. Gezichtsherkenning, geolocatie bepaling of contact tracering zijn niet langer nodig want overheden en bedrijven kunnen zien wat je ziet, horen wat je hoort en in realtime weten waar je bent en wat je doet dankzij de AR bril, de smartphone, jouw activiteit on line in het Metaverse en de brein- of handchip.

Deze dystopische scenario's hoeven niet allemaal uit te komen en er worden grote inspanningen geleverd om de privacy te waarborgen bij het ontwerp van deze tools en systemen - althans voorlopig toch. Het WEF rapport over het Meta ID staat vol met waarschuwende verhalen en verwijzingen naar het bouwen van systemen die eerlijk, rechtvaardig, divers, inclusief en privacy veilig zijn. Maar het verleden bewijst keer op keer dat, na verloop van tijd, goede intenties kunnen verdwijnen, noodsituaties worden uitgeroepen en wetten en regels worden omzeild. Het rapport stelt voor om de integriteit van het Metaverse te beschermen door de verantwoordelijkheid bij de wereldgemeenschap te leggen. 'Het Metaverse zou een vruchtbare bodem kunnen zijn voor krachtige manipulatieve tactieken, waardoor de wereldgemeenschap de verantwoordelijkheid krijgt om robuuste kaders op te stellen die niet alleen de groei van de Metaverse faciliteren, maar ook de integriteit ervan waarborgen.'

Die wereldgemeenschap wordt niet gedefinieerd in het rapport, maar het WEF noemt zichzelf de 'Internationale Organisatie voor Publiek-private Samenwerking' en heeft overal zijn Global Innovators, Young Global Leaders en Global Shapers zitten. Het is vrij zeker dat zij de werking van het Metaverse en het Meta ID mee gaan bepalen. En de agenda van het WEF is ondertussen bekend: de mensheid elimineren om de 'planeet te redden'. Eén van de manieren waarop ze dit willen doen is de mens 'transhumaniseren' en de wereld 'robotiseren'. Technologie is hun afgod en de mens niets meer dan een 'hackable animal' (volgens Yuval Harari). Het WEF discussieert ook over volledige 'brein transparantie' in de toekomst. Alle intieme en persoonlijke gegevens (waaronder ook gedachten en gevoelens) worden opgeslagen in de cloud en gecontroleerd door Big Tech. Tegen 2030 heeft niemand eigendom noch privacy noch vrijheid, als het van hen afhangt.

Het Metaverse zal ongetwijfeld de manier veranderen waarop (uiteindelijk) veel mensen werken, spelen en interageren met elkaar, wat kan leiden tot interdisciplinaire samenwerkingen, wetenschappelijke ontdekkingen en onaangeroerde marktplaatsen. Maar als het WEF en andere technocraten en globalisten de leiding krijgen over het bestuur, zal het Metaverse niets meer zijn dan een digitale speeltuin en ankerplaats voor de grote reset agenda. De toegang tot die artificiële wereld wordt dan bepaald door jouw Meta ID en alles wat men zegt of doet in de virtuele wereld zal gevolgen hebben in de fysieke wereld en vice versa - er zal geen onderscheid zijn tussen de twee.

Zodra iedereen verbonden is met een digitale identiteit en aangesloten zit op het Metaverse, is alles wat nodig is om afwijkende meningen de kop in te drukken een simpele druk op de knop waarmee iemands digitale identiteit verwijderd wordt en.... het is alsof die persoon niet meer bestaat (want hij kan niet langer on line gaan). Jouw Meta ID, gekoppeld aan autonome avatars en digitale dubbelgangers, zal het paspoort zijn in het Metaverse, en kan (of zal) worden gebruikt om het denken te bewaken, het gedrag te voorspellen en jouw leven na te bootsen terwijl het functioneert als een sluisdeur die het toegangsniveau tot bepaalde informatie en ruimtes toestaat of verhindert. Want waar krijg je toegang toe met jouw Meta ID? Enkel tot de info, websites en platformen die de overheid goedkeurt en toelaat? De rest kan namelijk makkelijk afgesloten worden voor Meta ID's die niet voldoen aan de vereisten (of geen hoge bedragen kunnen betalen voor insiders info en sites met vrij onderzoek).


Resistance is futile

Men kan aanvoeren dat het Metaverse nooit zal doorbreken en mainstream worden en dat zo'n Meta ID dus vrij overbodig is gezien enkel fervente cyberspace fans, nerds en gamers zullen inloggen op het virtuele 3D universum. De reden zou bijvoorbeeld zijn dat mensen houden van echte contacten in real life en echte ervaringen in de natuurlijke wereld. Dit geldt wellicht voor de oudere generaties die nog geboren zijn in tijden zonder internet, smartphone en computers. Maar de generaties geboren na 2000 (Zoomers, Alpha, Beta,...) kennen niks anders en zijn volledig verweven met schermpjes, AI en digitale tech. Zie het bericht: De iPad Kinderen. Voor hen is het Metaverse een logisch vervolg op Internet en het (dagelijks) vertoeven in augmented en virtuele realiteiten vinden ze heel gewoon en normaal. Meer nog, veel jongeren vluchten in de roes van cyberspace omdat de echte wereld veel te hard en confronterend is (escapisme en disconnectie van de realiteit). Inloggen op het Metaverse met een digitaal ID en aangepaste avatar zullen de meeste jongeren probleemloos aanvaarden en zelf kiezen.

Voor de anderen kan een klimaat quarantaine of pandemie lockdown het duwtje zijn dat hen over de streep trekt. De connecties en communicaties in het Metaverse zijn dan een uitweg voor wie verplicht opgesloten zit in huis en afgezonderd wordt van vrienden, familie en werkcollega's. Dit werd ook al duidelijk in 2021 tijdens de Corona crisis toen on line werk, school en entertainment hoge vluchten nam. Een georkestreerde lockdown is zelfs niet nodig. Steeds meer landen schakelen over op een eID, een (verplichte) elektronische pas voor elke burger. De digitalisering van de menselijke identiteit gaat supersnel. Men voorspelt dat tegen 2026 zo'n 4 miljard mensen gebruik zullen maken van digitale ID's. Die zullen dan gekoppeld worden aan een betaal app (CBDC), een persoonlijke CO2 monitor, de sensors op de smartphone en het Meta ID. 

Ahriman, de tegenstrevende macht die heerst over de materiële wereld, is momenteel bezig aan een sterke opmars. Het Ahrimaanse matrix programma wat wordt gepusht omvat de technocratische fusie van mens, machine en AI om de mensheid tot kille, harde en zielloze cyborgs te transformeren. Vergelijkbaar met de Borg wezens uit de Star Trek series. De Borg zijn cybernetische organismen die verbonden zijn in een groepsgeest (hivemind) die Het Collectief wordt genoemd. De Borg verzamelen technologie en kennis en brengen dit over naar Het Collectief door een proces van 'assimilatie'. Ze transformeren individuele wezens met geweld in 'drones' door nanosondes in hun lichamen te injecteren en ze chirurgisch te vergroten met cybernetische componenten. Het uiteindelijke doel van de Borg is 'het bereiken van perfectie.' Deze Star Trek fictie blijkt tegenwoordig griezelig herkenbaar. Want het Metaverse netwerk is het Collectief, assimilatie is de versmelting tussen mens en robotica (de mens wordt opgenomen in het Collectief), het negatief gebruik van injectiespuiten is ondertussen genoegzaam bekend en de 'perfectie' die men wil bereiken, is totale wereldcontrole over een gereduceerde mensheid vol gehoorzame werkbijen.


Zoals bekend toont Hollywood het allemaal in haar films. Voor wie zich afvraagt hoe een alwetende AI God zich kan manifesteren. Dit concept is het thema van de laatste Mission: Impossible film (2023) waar het 'De Entiteit' wordt genoemd, een machtig en zelflerend computernetwerk wat alles weet over iedereen en kan anticiperen op wat de mensheid zal denken en doen. Een snel evoluerend Metaverse, waar miljoenen mensen dagelijks op inloggen via hun Meta ID, zou kunnen uitgroeien tot een soort virtuele entiteit, een neuraal AI netwerk vergelijkbaar met het Skynet controlesysteem uit de Terminator films. En dit beeld wordt nog griezeliger wanneer het Meta ID, wat al jouw persoonlijke data bevat, via een interne Neuralink brein- of handchip gebruikt zou worden. De mens verlaat dan de organische wereld, zijn originele geboorte biotoop, en wordt opgenomen (geassimileerd) in de virtuele wereld van Big Tech. Vandaar dat de Borg beweren: 'resistance is futile', want zij gaan er van uit dat de assimilatie van mens en machine uiteindelijk onvermijdelijk is op de technologische tijdlijn.

In Silicon Valley bekijken ze AI als het ontstaan van een nieuwe soort, de creatie van een virtuele entiteit die naast de mens als organische entiteit zal bestaan. Elke AI entiteit beschikt over ongekende mogelijkheden dankzij de toegang tot de wereldwijde databases op het Internet en de ongekende rekenkracht van hun processor. ChatGPT, Sora, Suno, Udio, enz. zijn slechts de eerste voorbeelden van de intelligente en zelflerende systemen die op komst zijn. Het wordt allemaal nog veel 'wilder', ongelofelijker en meer confronterend wanneer AI ook (al dan niet menselijke) lichamen zal krijgen. Het woord 'robot' zal dan niet langer voldoen om de nieuwe soort aan te duiden. Misschien worden ze synths, androids, cyborgs of humanoids genoemd. En misschien hebben ze allemaal wel een unieke identiteit...net als een dier en een mens.


Mens, persoon of avatar? Ken jezelf...

Identiteit komt van het Latijnse 'identitatem' en betekent gelijkheid, hetzelfde, eenheid. Identificeren betekent dan één worden met wie je denkt te zijn. Maar wie ben je dan in werkelijkheid? Het is de grote spirituele en filosofische vraag die al duizenden jaren wordt gesteld. Uit vorige berichten (zoals Neti, Neti) bleek al dat een mens in essentie niet het lichaam, de ziel, de geest of de persoon is. Wel kan hij kiezen (uit onwetendheid) om zich daarmee te identificeren. Hij speelt dan in feite een rol en identificeert (vereenzelvigt) zich met zijn biografie (levensloop), zijn lichamelijke kenmerken, zijn mind (gedachten, gevoelens en ego) of zijn rol in de maatschappij. Maar in wezen is hij niets van dit alles, hij is de onveranderlijke getuige van het kosmische spel.

Geboren worden op Aarde in een technocratisch tijdperk betekent dat er heel wat lagen en programma's bovenop jouw essentie als 'vrij, soeverein
en oneindig wezen' worden gelegd. Dit werd in een vorig bericht (Oorlog om de geest) reeds beschreven als volgt: Het aardse ruimtepak (lichaam) met zijn sensoren (zintuigen), bio-computer (brein), voel- en denkvermogen (geest) en tijdelijk personage (ego) vormen een eerste beperking die elke menselijke ervaring kleuren en bepalen. Maar vanaf de geboorte wordt men ook nog eens gelabeld en krijgt men een naam, een religie, een nationaliteit, een ras, een status, een omgeving,...En dan volgt een opvoeding gevuld met de gedachten, ideeën en theorieën van anderen. En daarna een voortdurende lawine aan berichten, beelden en verhalen via media en smartphone. Op die manier wordt elk leven ontworpen en subtiel gestuurd door anderen, door een 'informatie systeem'....


Bij de geboorte krijgt iedereen een nummer van de overheid en een naam in drukletters (familienaam). Men wordt vanaf dan niet langer gezien als een man of vrouw van vlees en bloed, maar als handelswaar op een planeet die gerund wordt als een business (zie Soevereine mens 1-2-3). Er wordt dus een fictieve rechtspersoon gecreëerd bij de geboorte. Deze persoon is niet wie je werkelijk bent maar is een artificieel 'bedrijf' met rijks(slaven)nummer. Deze 'ingreep' is verwarrend want persoon en mens dragen dezelfde naam, vandaar dat soevereine mensen vaak vdf (van de familie) tussen voor- en achternaam plaatsen om het onderscheid te maken. Door de creatie van een fictief persoon kan de overheid, de politie, de school, de bank, enz.. (die allemaal bedrijven zijn) in contract gaan met jou om zo allerlei belastingen, wetten, plichten en maatregelen op te leggen, waaronder leerplicht en schoolplicht.

Het Meta ID is een vergelijkbare ingreep. Men creëert dan zelf en uit vrije wil een fictieve avatar die gevangen wordt in een nog diepere laag van illusie. Door de geboorte aangifte geeft men het kind aan het maatschappelijke matrixsysteem als een geldslaaf van Big Brother (elite). Door het Meta ID verbindt men zich met het virtuele matrixsysteem voor besturing, controle en monitoring door Big Tech (AI). En de ultieme vraag blijft open: wie wil je zijn in een wereld waar je alles kunt zijn? Kies je voor identificatie met een virtueel personage en de mooiste avatar van het Internet of blijf je liever een vrije ziel in de natuurlijke wereld op zoek naar het échte Zelf? Volgens de wijze meesters is stilte de toegangspoort tot de (h)erkenning van jouw ware natuur. Die stilte is alvast niet te vinden in het Metaverse. Het 'ik denk, dus ik ben' van René Descartes (Cogito, ergo sum) uit de 17e eeuw wordt nu 'ik log in, dus ik ben'. Maar dit 'ik' is dan wel een pseudo identiteit in een nepwereld.

Volgens Elon Musk moeten we samensmelten met machines om te voorkomen dat we 'apen' worden. Transhumanisme als middel om 'supermensen' te creëren, want de AI ontwikkelaars denken dat er maar 2 keuzes zijn: een cyborg worden die 24/7 verbonden zit met de Metaverse werelden of achterblijven als digitaal ongeletterde in een analoge (maar echte) wereld. Door het uploaden van zijn persoonlijke gegevens naar het Borg netwerk, inclusief realtime biometrische data, hangt die 'supermens' wel vast aan een artificiële matrix waar zijn menselijke vermogens en vrijheden steeds verder gelimiteerd worden.

Tegenmachten zoals Ahriman, Archonten, globalisten,... willen de mens loskoppelen van zijn essentie, van zijn authentieke natuur, van zijn connectie met moeder Aarde en de natuur en die vervangen door een avatar in een virtuele omgeving. Niet enkel omdat een ontspoorde mens eenvoudig te sturen valt, maar omdat het in wezen gaat om de ziel van de mens. De computer is Ahrimaanse technologie, transhumanisme is een typisch Ahrimaanse uiting, en het internet werd in eerste instantie ontwikkeld voor militaire toepassingen. Zoals het woord al aangeeft: internet is een net, en een net dient om dingen te vangen en te strikken (zoals mensenzielen en jouw bewustzijn). Wees dus heel alert en maak bevrijdende keuzes want de technologische overname gaat razendsnel.

In zijn technische machines zal de mens waarnemen dat,
hoewel hij ze geconstrueerd en gemaakt heeft,
ze toch geleidelijk een eigen leven gaan leiden.
Mensen zullen in feite ontdekken hoe de objecten van hun industrie
de dragers van demonen worden.

(Rudolf Steiner)

Anastha Aurora

Zie ook bij: Matrix Serie

Geen opmerkingen

Een reactie posten

© Anastha Aurora
Maira Gall