26/04/2021

Schermpjesgeneratie

Zijn de beeldschermen nog weg te denken uit de samenleving? Wellicht niet, nochtans groeit ook de overtuiging en aanbeveling om kinderen en jongeren zo lang mogelijk 'analoog' op te voeden. Denk ook aan de ouders in Silicon Valley die de digitale schermpjeswereld van smartphones en laptops vlakaf verbieden voor hun eigen kinderen.


Nog afgezien van de schadelijke straling van routers, hotspots, masten, tv's en pc's in schoolgebouwen of thuis zijn er ook nog een heel pak andere bezwaren ten gevolge van de toegenomen schermtijd afkomstig van smartphone, tv, computer en tablet. Kinderen in de VS kijken tot 8 uur en meer per dag op een scherm en het begint al vanaf de leeftijd van 4 maanden. De logische gevolgen zijn ondertussen goed gekend en gedocumenteerd: een verstoorde slaap, een slechter geheugen, een kortere aandachtsspanne, concentratieproblemen, overgewicht door te weinig beweging en fastfood, communicatieproblemen, taalproblemen, een negatief zelfbeeld (instagram influencers), emotionele en relationele onvolwassenheid, vluchtgedrag, verslaving (videogamers), geweld als normaal beschouwen (first person shooter games), droge ogen, slechtziendheid, pijn in nek en schouders, rugproblemen,...

Maar er zijn nog meer bezwaren (zie hieronder) hoewel er ook positieve aspecten zitten aan schermtijd mits gedoseerd en educatief gebruik. Door de lockdowns zijn nu trouwens veel meer kinderen aangewezen op het leren via schermen en online lessen. Bovendien is de online schermtijd bij kinderen bijna verdubbeld sinds de Covid crisis. Zowel ouders met schoolgaande kinderen als ouders die thuiseducatie geven, kunnen toezien op een correct en aangepast gebruik van schermen tijdens de dag, bijvoorbeeld via het opstellen van huisregels of een dagprogramma. Bedenk dat kinderen nood hebben aan veel bewegen en creatieve impulsen en dat de natuur en real life sociale contacten nog altijd veel betere leraars zijn dan een scherm.    


°° Kinderen op school dienen eerst en vooral de klassieke cultuurtechnieken te leren: lezen, schrijven en rekenen. Deze vormen de basis voor alle verdere educatieve stappen, inclusief de competente omgang met digitale media. Het is belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen dat lezen en schrijven worden aangeleerd met behulp van analoge methoden (papier, boek en potlood). Leerlingen zouden pas in hogere klassen met het toetsenbord mogen werken.

°° Wie een intelligente technologie wil beheersen, moet eerst zijn of haar eigen intelligentie ontwikkelen om niet afhankelijk te worden van die technologie.

°° Niemand kan zijn maag vullen met bits en bytes. Net zomin kan een kind in een virtuele ruimte een gezonde fysieke, mentale en geestelijke ontwikkeling doormaken. Tijdens de eerste jaren van het leven ontwikkelen mensen hun motorische, spraak- en mentale vaardigheden, terwijl ook hun zintuigen zich ontwikkelen. Als gevolg hiervan ontstaan cruciale basisstructuren in de hersenen die het hele verdere leven vormgeven. De optimale ruimte voor zintuig- en hersenontwikkeling is (nog steeds) de natuur.

°° Een evenwichtige ontwikkeling vraagt fysieke oefening in spel en kunst, intensief verbaal contact met mensen, en veelvuldige stimulansen en bezigheden om de eigen fantasie van het kind te prikkelen. Televisie, tablet, smartphone en andere digitale media belemmeren deze ontwikkeling (in de echte wereld) en zijn 'tijdvreters' die de fysieke en emotionele ontwikkeling van kinderen op 'standby' zetten. Veel studies tonen aan dat beeldschermgebruik de normale ontwikkeling van het kind ernstig verstoort en dat bvb. schoolprestaties er later onder lijden.
 
°° Mediamondigheid aanleren betekent allereerst dat kinderen en volwassenen de controle over hun kostbare tijd niet verliezen. Het is niet de bedoeling dat kinderen technisch vaardige machineslaven worden, maar wel dat ze zelfstandige mensen worden die zelf kunnen beslissen over de omvang en de aard van hun mediagebruik.
 
°° Je kunt jouw wandel spieren niet trainen door dagelijks auto te rijden. Net zo zijn digitale technieken niet geschikt om het denken te trainen. Want onafhankelijk denken ontwikkelt zich niet via intelligente software die werkt volgens duidelijk gedefinieerde functionele regels. 
 
°° De digitale overdaad laat geen ruimte over voor originele, creatieve processen. De eigen verbeeldingskracht en visualisatie vermogens worden verzwakt en op pauze gezet door het kant en klare beeld-, audio en filmmateriaal van de digitale dragers. 
 
°° De kans op ontgoocheling en kuddegedrag stijgt omdat social media vaak onbewuste conditioneringsprocessen inschakelen en inspelen op 'instant gratification' en het aantal 'likes' die kunnen leiden tot een gebrek aan intrinsieke motivatie. Het zoeken naar bevestiging en aandacht via likes en comments is ook heel verslavend vanwege de serotonine boost die het telkens oplevert (gelukshormoon).
 
°° Noch het menselijk lichaam, noch de ziel en de geest zijn digitaal, ze behoren tot de echte en de oorspronkelijke wereld. Men kan zelfs spreken van misbruik wanneer iemand zich al moet aanpassen aan een virtuele wereld nog voordat die persoon zijn mentale en spirituele potentieel heeft kunnen ontwikkelen en ontdekken.
 

De tekeningen tonen het verschil tussen kinderen die minder dan 1 uur tv kijken en kinderen die meerdere uren per dag kijken.


Geen opmerkingen

Een reactie posten

© Anastha Aurora
Maira Gall