09/03/2021

Wildschooling


Wildschooling is een progressieve opvoedingsfilosofie met de bedoeling om de creativiteit, de nieuwsgierigheid en de vreugde die kinderen van nature uitstralen aan te moedigen.

Nicolette Sowder: "Toen mijn oudste dochter de kleuterleeftijd had bereikt, begonnen mijn man en ik te praten over haar toekomstige schooltijd. We ontdekten dat bepaalde aspecten van het plaatselijke schoolsysteem en het thuisonderwijs wel aansloten op onze visie maar dat er toch geen enkele optie was waar we volledig konden achterstaan. Zo begonnen we onze eigen versie van thuisonderwijs te creëren waarbij geest, lichaam en ziel van het kind worden gevoed: Wildschooling. Ondertussen vindt deze educatievorm weerklank bij duizenden thuisonderwijzers die zich met de natuur verbonden voelen. En Wildschooling kent nu meer dan 65.000 inspirerende en heel diverse gezinnen over de hele wereld.


Wat is Wildschooling?

Het is niet zozeer een leerplan of raamwerk maar eerder een intentie, een beweging en een keuze die onze aangeboren band met de natuurlijke wereld wil eren en ondersteunen en een stem wil geven aan onze innerlijke natuur. Wildschooling haalt haar inspiratie uit een breed scala aan bronnen zoals: bosschool, Reggio Emilia Approach, Earth Schooling, Rudolf Steiner, Charlotte Mason, zelfsturend leren, permacultuur, geweldloos opvoeden, deschooling, unschooling, 8 Shields Model, inheemse kennis en tradities, en bovenal veel tijd doorbrengen in gemeenschap met Moeder Natuur zelf.

Voor wie is Wildschooling bedoeld?

Meer dan ooit hebben kinderen en de natuur elkaar nodig. Wildschooling is in de eerste plaats opgericht voor ouders die thuisonderwijs kiezen maar kan makkelijk geïntegreerd worden in een breed scala van gezinnen, programma's en levensstijlen.


De 10 pijlers van Wildschooling


1.Wildschooling erkent en respecteert de verbinding met de natuur als een grondrecht en als een fundamentele menselijke behoefte. We zijn 'gemaakt' om te evolueren samen met en in de natuur. We zijn natuur! Verbondenheid met de natuur is een emotionele en spirituele behoefte die bijdraagt aan de ontwikkeling van de kinderen. Het wakkert latente biologische functies aan die anders slapend blijven. Wildschooling erkent en verdedigt de behoefte van alle kinderen om op een veilige manier toegang te krijgen tot hun natuurlijke connectie met 'het wilde en oorspronkelijke'.

2. Wildschooling waardeert en respecteert het kind. Wildschooling waardeert en vertrouwt de behoefte van het kind voor zelfexpressie, de behoefte om vrij te bewegen, om zich te ontplooien en dingen te verwerken aan hun eigen tempo. Het eert de duizend verschillende talen en expressiemogelijkheden van het kind en ondersteunt hun fundamentele behoefte om te groeien en zich te ontwikkelen door middel van risico's, spel, experimenten, gesprekken, zintuiglijke prikkels en echte, tastbare levenservaringen. Onderlinge relaties zijn de wortels van Wildschooling en een diep vertrouwen biedt het kind de kans om vrij op ontdekkingstocht te gaan.

3. Wildschooling is gebaseerd op onderlinge relaties. Tijd in de natuur doorbrengen, is geen verlenging van het lesprogramma, noch een achtergrond voor activiteiten of zomaar bijzaak. De cruciale band tussen natuur en kind is een levende, ademende relatie - een relatie die op zichzelf al waarde en betekenis heeft. Deze levenslange, dynamische dans tussen de natuur en het kind is het kloppend hart van Wildschooling.

4. Wildschooling bevordert het plaatsgebonden, contextueel leren. Kinderen dienen de tijd, de ruimte en de gelegenheid te krijgen om zich te verbinden met de natuur. De eenvoudigste, meest betekenisvolle en logische plek om dat te doen is de natuur in hun directe omgeving. Door zich te verbinden met hun lokale habitat, biotoop, achtertuin en gemeenschap nemen kinderen deel aan een tijdloze menselijke traditie.

5. Wildschooling maakt het mogelijk om zich af te stemmen op het ritme van de natuur. Wildschooling brengt het kind in contact met het langzame en natuurlijke ritme van de natuur en de seizoenen. In plaats van te leven volgens de kloktijd leert het kind om zich te oriënteren op fenologische gebeurtenissen, circadiane ritmes, maancycli en seizoensgebonden verschuivingen. Door ons te verbinden met de kalender van de natuur kunnen we de niet-lineaire, meer cyclische aard van de ontwikkeling van een kind (h)erkennen.


6. Wildschooling respecteert dynamisch zelfleren. Omdat de relatie tussen natuur en kind steeds verandert en ook uniek is bij elk kind, blijkt Wildschooling niet geschikt om een traditioneel leerplan te volgen. Vaak tonen kinderen een interesse, een passie, een behoefte aan onderzoek en de mentor kan dan putten uit bronnen, projecten of andere ervaringen om die vonk te ondersteunen en aan te wakkeren.

7. Wildschooling stimuleert gemeenschapsvorming. Wildschooling is niet exclusief of sociaal isolerend. In het ideale geval spelen en leren kinderen in gemengde, diverse groepen van verschillende leeftijden. Ouders en vertrouwde verzorgers worden niet gescheiden van de leer- en levensreis van het kind. Evenementen in de gemeenschap, vrijwilligersprojecten, hulpverlening en lokale vieringen helpen het kind om zijn bezorgdheid, empathie en passie uit te breiden.

8. Wildschooling respecteert en eert de voorouderlijke kennis. De kunst van het overleven inspireerde en versterkte de band van onze voorouders met hun omgeving. Het beoefenen van primitieve, traditionele en creatieve kunsten helpt kinderen bij het ontwikkelen van hun creativiteit en identiteit en leert hen om hun rol binnen het gezin, de gemeenschap en de ruimere wereld te begrijpen.

9. Wildschooling bewaart en eert de kracht van verhalen vertellen. Elkaars verhalen delen en ontvangen is bijna synoniem met mens-zijn. Consequent samenkomen rond het vuur (metaforisch of echt) om deel te nemen aan dat oeroude ritueel is de moeite waard om te bewaren.

10. Wildschooling ondersteunt een toekomstig paradigma. Wildschoolers zijn paardenbloemen die door het plaveisel heen breken. Dit type benadering van leven en onderwijs streeft ernaar kinderen op te voeden die flexibel, creatief, veerkrachtig en empathisch zijn. Hoewel veel van de uitgangspunten van Wildschooling uit het verleden stammen, toch kan deze benadering helpen om de kinderen naar hun beste toekomst te leiden.


Wat Wildschooling NIET is...

  • ° Kinderen gewoon 'wild' laten rondrennen in het bos.
  • ° Het traditionele schoolsysteem gewoon verplaatsen naar buiten.
  • ° Exclusief bedoeld voor ouders die thuisonderwijs geven.
  • ° Sociaal isolerend.
  • ° Het afwijzen van alfabetisering, schrijven, rekenen of andere fundamentele vaardigheden.
  • ° Onverenigbaar met het moderne leven.

° Oorspronkelijk artikel (Engels)


Geen opmerkingen

Een reactie posten

© Anastha Aurora
Maira Gall