Dit maal een korte introductie tot 'unschooling'.
Kinderen leren eigenlijk voortdurend. Ze leren van mensen, dieren,
planten, plaatsen, interacties, communicaties, uitwisselingen,...De
dagelijkse ervaringen zelf zorgen voor de leermomenten. En gezien elk kind
uniek is, kan men bij unschooling spreken over een heel persoonlijk
leerproces wat uniek is voor elk kind en ook aangepast aan zijn/haar
tempo, interesses, talenten en mogelijkheden.
Bij 'unschooling' zijn er geen formele leerplannen noch klassieke
onderwijssystemen als basis, er zijn ook geen testen, beoordelingen of
huiswerk. De leerling kiest telkens zelf de dagelijkse activiteiten,
ervaringen en educatiemogelijkheden en leert door de natuurlijke
levenservaringen.
Want écht leren kan pas als een kind er open voor staat, er interesse
in heeft en er klaar voor is. Het leven zelf is dus de leerschool en
de aanzet tot leren vind men bvb. in spel, huishoudelijke taken,
persoonlijke interesses en nieuwsgierigheid, stages en werkervaring,
reizen, boeken, keuzevakken, familie, mentoren, sociale interactie, de
natuur, musea, ambachten,...
Het verschil met de klassieke thuiseducatie is vooral dat er bij
unschooling geen vast curriculum (leermethode, leerstof, opleiding)
wordt gevolgd. De kinderen worden aangemoedigd tot het verkennen van
allerhande activiteiten, in de overtuiging dat hoe persoonlijker het
leren is, hoe meer betekenis en motivatie er kan uitgehaald
worden.
De redenen om te kiezen voor unschooling kunnen divers zijn, maar veel
ouders hebben moeite met het klassieke schoolaanbod gericht op prestatie,
concurentie en beoordeling. Door deze eenzijdige focus komen het vrije
spel, de aangeboren nieuwsgierigheid, de diepgevoelde interesse, de
aanwezige talenten en de natuurlijke ontwikkeling van een kind in het
gedrang.
En het belang van vrij spelen kan en mag niet onderschat worden. Einstein
zei het al: 'Spel is de hoogste vorm van onderzoek'. En vele onderzoeken bevestigen dat het vrije (ogenschijnlijk doelloze)
spel cruciaal is voor een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling. Al
spelend leren de kinderen zelf oplossingen bedenken, onderhandelen,
emoties verwerken.
Hoe kun je als ouders unschooling aanbieden en de kinderen laten leren
vanuit echte interesse en intrinsieke motivatie.
De focus ligt op het creëren van de ruimte, vrijheid, mogelijkheden en
sociale contacten en inspiratiebronnen die de bedding bieden om te leren.
Denk dan aan een ruim aanbod aan materialen, knutselgerief, creatieve
mogelijkheden,... en aan boeken, tutorials, websites,... waar men
informatie kan vinden over het onderwerp waar het kind meer over wil
weten.
Daarnaast zijn er ook de 'field trips' en 'world schooling', wellicht 2
van de mooiste vormen van unschooling. Bij
field trips gaan de kinderen een dagje in de natuur
spelen, op museumbezoek of maken een treinreis naar een boeiende
bestemming. Bij world schooling vertrekt het hele
gezin gewoon op een lange (wereld)reis en maakt onderweg kennis met vele
landen, culturen, talen, beroepen, mensen en plaatsen.
Dit zijn nog 11 tips (zie link voor meer uitleg).
→ Er zijn evenveel manieren om aan unschooling te doen dan als er
kinderen en ouders zijn, elk proces/project is uniek.
→ Unschooling vereist heel veel tijd om te spelen, ontdekken,
creëren, denken, dagdromen,...
→ Unschooling betekent NIET dat er geen routine is.
→ Unschooling betekent NIET dat de ouders niks hoeven te doen en/of
alles zomaar toelaten.
→ De kinderen zullen nood hebben aan een periode van ontschoolen,
namelijk afkicken van hun vorige schoolleven (reken op 1 maand per
afgelegd schooljaar).
→ Ook de ouders zullen een periode nodig hebben om te ontschoolen
en in te tunen op de nieuwe aanpak.
→ En ook grootouders en goeie vrienden kunnen daar nood aan hebben
(of soms ook niet, afhankelijk van hun interesse en
betrokkenheid).
→ Unschooling is een persoonlijke beslissing van elk gezinslid,
sommige kinderen willen geen unschooling maar willen liever naar de
'gewone' school.
→ Als ouder blijft het een voortdurend leerproces en
evenwichtsoefening tussen vrijheid geven en de kinderen stimuleren
en in het reine komen met je eigen verwachtingen en angsten.
→ Het kan voorkomen dat de kinderen ook andere activiteiten (zoals
sport) en gevestigde structuren beginnen in vraag te stellen en
afhaken.
→ Het kan voorkomen dat de kinderen liever omgaan met
leeftijdsgenoten en volwassenen die ook een 'unschooling mindset'
hebben.
__--__--__--__--__--__--__--__--__--__
Lees veel meer over kinderen en huisonderwijs in de Educatie Serie.
Geen opmerkingen
Een reactie posten