28/12/2020

Unschooling

 

Dit maal een korte introductie tot 'unschooling'.

Kinderen leren eigenlijk voortdurend. Ze leren van mensen, dieren, planten, plaatsen, interacties, communicaties, uitwisselingen,...De dagelijkse ervaringen zelf zorgen voor de leermomenten. En gezien elk kind uniek is, kan men bij unschooling spreken over een heel persoonlijk leerproces wat uniek is voor elk kind en ook aangepast aan zijn/haar tempo, interesses, talenten en mogelijkheden.
Bij 'unschooling' zijn er geen formele leerplannen noch klassieke onderwijssystemen als basis, er zijn ook geen testen, beoordelingen of huiswerk. De leerling kiest telkens zelf de dagelijkse activiteiten, ervaringen en educatiemogelijkheden en leert door de natuurlijke levenservaringen.

Want écht leren kan pas als een kind er open voor staat, er interesse in heeft en er klaar voor is. Het leven zelf is dus de leerschool en de aanzet tot leren vind men bvb. in spel, huishoudelijke taken, persoonlijke interesses en nieuwsgierigheid, stages en werkervaring, reizen, boeken, keuzevakken, familie, mentoren, sociale interactie, de natuur, musea, ambachten,...

Het verschil met de klassieke thuiseducatie is vooral dat er bij unschooling geen vast curriculum (leermethode, leerstof, opleiding) wordt gevolgd. De kinderen worden aangemoedigd tot het verkennen van allerhande activiteiten, in de overtuiging dat hoe persoonlijker het leren is, hoe meer betekenis en motivatie er kan uitgehaald worden.

De redenen om te kiezen voor unschooling kunnen divers zijn, maar veel ouders hebben moeite met het klassieke schoolaanbod gericht op prestatie, concurentie en beoordeling. Door deze eenzijdige focus komen het vrije spel, de aangeboren nieuwsgierigheid, de diepgevoelde interesse, de aanwezige talenten en de natuurlijke ontwikkeling van een kind in het gedrang. 
 
En het belang van vrij spelen kan en mag niet onderschat worden. Einstein zei het al: 'Spel is de hoogste vorm van onderzoek'. En vele onderzoeken bevestigen dat het vrije (ogenschijnlijk doelloze) spel cruciaal is voor een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling. Al spelend leren de kinderen zelf oplossingen bedenken, onderhandelen, emoties verwerken.

Hoe kun je als ouders unschooling aanbieden en de kinderen laten leren vanuit echte interesse en intrinsieke motivatie.

De focus ligt op het creëren van de ruimte, vrijheid, mogelijkheden en sociale contacten en inspiratiebronnen die de bedding bieden om te leren. Denk dan aan een ruim aanbod aan materialen, knutselgerief, creatieve mogelijkheden,... en aan boeken, tutorials, websites,... waar men informatie kan vinden over het onderwerp waar het kind meer over wil weten.
 
Daarnaast zijn er ook de 'field trips' en 'world schooling', wellicht 2 van de mooiste vormen van unschooling. Bij field trips gaan de kinderen een dagje in de natuur spelen, op museumbezoek of maken een treinreis naar een boeiende bestemming. Bij world schooling vertrekt het hele gezin gewoon op een lange (wereld)reis en maakt onderweg kennis met vele landen, culturen, talen, beroepen, mensen en plaatsen.

Dit zijn nog 11 tips (zie link voor meer uitleg).
 
→ Er zijn evenveel manieren om aan unschooling te doen dan als er kinderen en ouders zijn, elk proces/project is uniek.
→ Unschooling vereist heel veel tijd om te spelen, ontdekken, creëren, denken, dagdromen,...
→ Unschooling betekent NIET dat er geen routine is.
→ Unschooling betekent NIET dat de ouders niks hoeven te doen en/of alles zomaar toelaten.
→ De kinderen zullen nood hebben aan een periode van ontschoolen, namelijk afkicken van hun vorige schoolleven (reken op 1 maand per afgelegd schooljaar).
→ Ook de ouders zullen een periode nodig hebben om te ontschoolen en in te tunen op de nieuwe aanpak.
→ En ook grootouders en goeie vrienden kunnen daar nood aan hebben (of soms ook niet, afhankelijk van hun interesse en betrokkenheid).
→ Unschooling is een persoonlijke beslissing van elk gezinslid, sommige kinderen willen geen unschooling maar willen liever naar de 'gewone' school.
→ Als ouder blijft het een voortdurend leerproces en evenwichtsoefening tussen vrijheid geven en de kinderen stimuleren en in het reine komen met je eigen verwachtingen en angsten.
→ Het kan voorkomen dat de kinderen ook andere activiteiten (zoals sport) en gevestigde structuren beginnen in vraag te stellen en afhaken.
→ Het kan voorkomen dat de kinderen liever omgaan met leeftijdsgenoten en volwassenen die ook een 'unschooling mindset' hebben.


__--__--__--__--__--__--__--__--__--__

Lees veel meer over kinderen en huisonderwijs in de Educatie Serie.
 


Geen opmerkingen

Een reactie posten

© Anastha Aurora
Maira Gall