Tien
% van de kleuterscholen in Denemarken (zo'n 500) zijn 'forest schools',
wat wil zeggen dat de kinderen (tussen 3 en 6 jaar) elke dag naar het
bos gaan in plaats van naar school. De insteek is: eerst de natuur en
het (buiten)leven leren kennen, daarna (als de 'echte' school begint op 6
jaar) is er nog genoeg tijd om andere dingen te leren.
Gevolg? De kinderen zijn minder gestresst (ook later als volwassene), kunnen zich beter concentreren en bouwen een sterkere weerstand op. Ondertussen in België: 'De Vlaamse kinderen bewegen te weinig, de toestand is dramatisch'
Gevolg? De kinderen zijn minder gestresst (ook later als volwassene), kunnen zich beter concentreren en bouwen een sterkere weerstand op. Ondertussen in België: 'De Vlaamse kinderen bewegen te weinig, de toestand is dramatisch'
Waarom dan?
De
lichamelijke én geestelijke gezondheid van kinderen die vaak in bos en
natuur spelen lijkt beter te zijn dan die van hun leeftijdsgenootjes die
minder buiten spelen. Ze hebben minder last van overgewicht en
luchtwegeninfecties. Ze ontwikkelen een betere motoriek en hebben meer
uithoudingsvermogen. Ravotten in het groen is echter ook bijzonder
leerrijk. Spelen en leren in het bos en de natuur prikkelt de fantasie
en stimuleert de creativiteit en ondernemingszin.
Kinderen
komen zelfstandig tot ontdekkingen en inzichten en raken 'verwonderd'
door hun omgeving. Ze bouwen een sterke band op met de natuur waardoor
ze die natuur later beter zullen beschermen. Hoe meer onze kinderen
vandaag spelen, hoe beter voorbereid de toekomstige generaties zullen
zijn. Spel is nodig om
ons te voorzien van mensen die conflicten en problemen kunnen oplossen,
sociaal verbonden gemeenschappen kunnen opbouwen en de samenleving
kunnen inspireren om te floreren.
Hoog tijd dus om terug het bos in te trekken!
Geen opmerkingen
Een reactie posten