20/12/2020

Deense Bosklassen

 

 
 
Tien % van de kleuterscholen in Denemarken (zo'n 500) zijn 'forest schools', wat wil zeggen dat de kinderen (tussen 3 en 6 jaar) elke dag naar het bos gaan in plaats van naar school. De insteek is: eerst de natuur en het (buiten)leven leren kennen, daarna (als de 'echte' school begint op 6 jaar) is er nog genoeg tijd om andere dingen te leren.

Gevolg? De kinderen zijn minder gestresst (ook later als volwassene), kunnen zich beter concentreren en bouwen een sterkere weerstand op. Ondertussen in België: 'De Vlaamse kinderen bewegen te weinig, de toestand is dramatisch'
 
 
Waarom dan?

De lichamelijke én geestelijke gezondheid van kinderen die vaak in bos en natuur spelen lijkt beter te zijn dan die van hun leeftijdsgenootjes die minder buiten spelen. Ze hebben minder last van overgewicht en luchtwegeninfecties. Ze ontwikkelen een betere motoriek en hebben meer uithoudingsvermogen. Ravotten in het groen is echter ook bijzonder leerrijk. Spelen en leren in het bos en de natuur prikkelt de fantasie en stimuleert de creativiteit en ondernemingszin.

Kinderen komen zelfstandig tot ontdekkingen en inzichten en raken 'verwonderd' door hun omgeving. Ze bouwen een sterke band op met de natuur waardoor ze die natuur later beter zullen beschermen. Hoe meer onze kinderen vandaag spelen, hoe beter voorbereid de toekomstige generaties zullen zijn. Spel is nodig om ons te voorzien van mensen die conflicten en problemen kunnen oplossen, sociaal verbonden gemeenschappen kunnen opbouwen en de samenleving kunnen inspireren om te floreren. 
 
Hoog tijd dus om terug het bos in te trekken!
 

Geen opmerkingen

Een reactie posten

© Anastha Aurora
Maira Gall