19/05/2021

Controle & loslaten


Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen.
Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien

(Franciscus van Assisi) 

Er onstaat heel wat onnodige stress en spanning door het willen controleren van dingen die buiten onze macht liggen. En er komt heel wat rust en vrede door die dingen los te laten waar we niets aan kunnen veranderen.



Waar heb ik controle over? Wat kan ik veranderen?

° Wat ik geloof.
° Wat ik denk.
° Welke plannen en dromen ik heb.
° Hoe eerlijk ik ben.
° Hoe ik naar mezelf kijk.
° Hoe ik mezelf behandel.
° Hoe ik leer om van mezelf te houden.
° Hoe ik anderen behandel.
° Hoe vaak ik mij zorgen maak.
° Hoe vaak ik lach.
° Of ik kwaad blijf en wrok koester of woede en wrok loslaat.
° Of ik anderen steun en liefheb.
° Mijn reacties op wat andere mensen zeggen en doen.
° Of ik al dan niet mensen om hulp en steun vraag.
° Mijn dagelijkse acties, reacties en mentaliteit.
° Of ik emoties vasthoud of niet.
° Hoe vaak ik aan het verleden of aan de toekomst denk.
° Met wie ik tijd doorbreng.
° Wie mijn vrienden zijn.
° Waar ik op focus en waar ik energie in stop.
° Hoe ik adem.
° Hoe ik mijn vrije tijd doorbreng.
° Hoeveel risico ik wil nemen.
° Wat ik eet en drink.
° Waar ik naar kijk op tv, tablet en smartphone.
° Welke boeken en artikelen ik lees.
° Welke kleren ik draag.
° Welke job ik zoek of doe.
° Wat ik met mijn geld doe.
° De grenzen die ik stel.
° Op welke manier ik mijn lichaam verzorg.
° De dagelijkse en noodzakelijke beweging die ik kies.
° De keuze om mezelf en anderen te vergeven.
° Het uitspreken van mijn behoeften.
° Mijn overtuigingen delen.
° Mijn eigen groentetuin starten.
° De school waar ik mijn kinderen stuur of de keuze voor thuiseducatie.
° De keuze voor een positieve of een negatieve mindset.
° Dankbaarheid voor wat ik heb.
° Mijn dagelijkse slaaproutine.
° De plannen, dromen en verlangens die ik koester.
° De keuzes en stappen die ik hier en nu neem.
° Hoe ik mijn tijd doorbreng.
° Hoeveel tijd ik doorbreng on line tijdens mijn vrije tijd.
° Mijn staat van (bewust)zijn.
° Mijn keuze voor persoonlijke groei.
° Hoe ik opensta voor nieuwe kansen en mogelijkheden.
° Mijn aanpassingsvermogen aan verandering.
° Hoe goed ik zorg draag voor mijn fysieke, mentale en emotionele behoeften.
° Hoe gezond ik leef.
° Hoe gemotiveerd ik ben om volgens mijn kernwaarden te leven.


Waar heb ik geen controle over? Wat kan ik niet veranderen?

° Alles wat in het verleden is gebeurd, gedaan en gezegd, zowel dat van gisteren als dat van jaren geleden.
° Hoe mijn ouders en opvoeders mij behandelden.
° De familie en het gezin waar ik in geboren ben.
° Het voortschrijden van de tijd.
° Wat morgen zal gebeuren (de toekomst) en mijn keuzes uit het verleden.
° De opinies en oordelen van anderen.
° De acties van anderen.
° De gevoelens, gedachten en overtuigingen van andere mensen.
° Hoe anderen mij behandelen en bekijken en hoe zij reageren.
° Of mensen mij aardig of niet aardig vinden.
° De fouten van anderen.
° De liefde van anderen.
° Anderen die mij niet vergeven.
° Natuurrampen en grote wereldgebeurtenissen.
° De beslissingen van overheden, de wereldeconomie, oorlogen en terreuraanslagen.
° Het nieuws en de mediaberichten.
° De (persoonlijke) data nadat ik die gedeeld heb op internet.
° Het weer en het klimaat.
° Wanneer anderen sterven of ziek worden.
° Wanneer ik zelf sterf.
° Lichamelijke en aangeboren berperkingen.
° Mijn huidskleur.
° Lichamelijke behoeften (slaap, voeding, drank,...).
° De exacte uitkomst van iets.
° Dat verandering onvermijdelijk is.
° Katten. 😊


Het is goed dat we niet elk aspect van ons leven kunnen controleren want er zit eigenlijk veel schoonheid, wijsheid en vertrouwen in het (leren) loslaten van controle. En wanneer je die schoonheid en wijsheid ook regelmatig erkent dan wordt het loslaten makkelijker.

Om te beginnen vraagt het loslaten van controle veel minder energie en moeite dan het willen vasthouden aan controle. Er zijn een heleboel dingen waar mensen zich zorgen over maken die uiteindelijk nooit gebeuren of zelfs beter uitdraaien dan voorzien. In plaats van energie te besteden aan die dingen, is het beter om zich te richten op de dingen waar men wél controle over heeft en die er het meeste toe doen.

Controle loslaten, maakt beslissingen nemen veel makkelijker. Het is onmogelijk om alle omstandigheden en uitkomsten van een beslissing of keuze vooraf te voorspellen. Door zich te fixeren op het creëren van een zeer specifieke uitkomst worden andere mogelijkheden en ideeën uitgesloten. Door niet langer te proberen om elk detail te controleren, komt er ruimte en openheid voor andere mogelijkheden en wegen die het universum in petto heeft en die wellicht nog veel beter zijn en waar men nooit aan dacht.

Wanneer we niet elk detail van het leven proberen te controleren, ontstaat er veel meer tijd om écht aanwezig te zijn in het hier en nu. En dat is de enige plek waar het leven ten volle kan geleefd worden.





Geen opmerkingen

Een reactie posten

© Anastha Aurora
Maira Gall