13/12/2020

Sudbury school

 



De Sudbury Valley school werd in 1968 in Framingham (VS) opgericht door Daniel Greenberg, Mimsy Sadofsky en Hanna Greenberg. Greenberg streefde naar een rechtvaardig schoolsysteem wat psychologisch comfortabel en uitnodigend is voor de leerlingen. Daarbij zou het volledig zelfregulerend zijn met het leven zelf als primaire, educatieve bron.
Hoewel er niet echt een formele definitie voor het Sudbury model bestaat, zijn er over de hele wereld tientallen initiatieven die zich door Sudbury laten inspireren. Sommigen noemen het ook democratisch onderwijs. Toch kunnen we enkele kernwaarden en uitgangspunten definieren.
De basisideeën zijn:

→ De opvoedkundige overtuiging dat kinderen extreem goed zijn in de belangrijkste tools die ze als volwassen mensen nodig zullen hebben, met name dingen als creativiteit, verbeelding, alertheid, nieuwsgierigheid, bedachtzaamheid, verantwoordelijkheid en oordeelsvermogen. Wat kinderen missen is ervaring, en die kan worden opgedaan wanneer volwassenen de leerlingen op een open manier begeleiden.
→ De socio-politieke overtuiging dat het hebben van volledige democratische rechten in de kindertijd de beste manier is om als volwassene comfortabel te functioneren binnen een democratische gemeenschap.
 
De fundamentele uitgangspunten van het Sudbury model zijn eenvoudig: 
 
→ Alle mensen zijn van nature nieuwsgierig.
Het meest efficiënte en diepgaande leerproces vindt plaats wanneer de leerling er zelf mee begint en er zelf naar streeft.
Alle mensen zijn creatief wanneer ze hun unieke talenten mogen ontwikkelen.
→ Het mengen van de verschillende leeftijden onder de leerlingen bevordert de groei van alle leden van de groep.
→ Vrijheid is essentieel voor de ontwikkeling van persoonlijke verantwoordelijkheid.
→ Leren is een natuurlijk bijproduct van alle menselijke activiteit.
 
Concreet betekent dit: 
 
→ De leerlingen nemen zelf de volledige verantwoordelijkheid voor hun eigen educatie.
→ De school wordt bestuurd via een directe democratie waarin leerlingen en volwassenen gelijke inspraak hebben.
→ Iedereen wordt gelijk behandeld en er is geen ander gezag dan datgene wat door de groep samen gekozen en aangeduid wordt.
→ De leerlingen gebruiken hun tijd zoals ze dat zelf willen, en leren als een bijproduct van de gewone ervaring (in plaats van door middel van studiewerk).
→ Er is geen vooraf vastgestelde onderwijssyllabus, geen leerplan of gestandaardiseerd onderwijs.
→ De beoogde cultuur binnen de school omvat volgende kernthema's: vrijheid, vertrouwen, respect, verantwoordelijkheid en democratie.
---- ---- ---- ---- ---- ----
Democratische scholen, ook wel avontuurlijk onderwijs genoemd.

Nederland

° Democratisch Onderwijs Algemeen
° Iederwijs Algemeen
° DOE - Democratisch Onderwijs Eindhoven
° Aventurijn (Loenen) 
° Libertad (Breda)
° Avonturis (Roosendaal) 
° LIFE! (Landsmeer)
° De Ruimte (Soest) 
° LOS (Deurne)
° De Tijd en Ruimte (’s-Hertogenbosch)
° makED (Leiden) 
° De Vallei (Driel)
° Nova Vita (Maastricht)
° De Vrije Ruimte (Den Haag)
° Plan B (Stadskanaal)
° De Vuurvlinder (Nieuw Buinen)
° Vivere (Rotterdam)
° Guus Kieft (Amstelveen)

Vlaanderen
 
° Sudbury Gent (GESTOPT)
° Natuurschool Vlaamse Ardennen (GESTOPT)
° Orvita (Gent)

UK en VS (3 hele bekende)
 

Geen opmerkingen

Een reactie posten

© Anastha Aurora
Maira Gall