15/12/2020

Micro school

Microscholen, een beproefd concept.

°°° Wat is het?


→ Het zijn onafhankelijke minischooltjes vaak opgestart door de ouders.

°°° Wat zijn enkele kenmerken en voordelen?


→ Kleine klasjes (vaak in het huis van iemand).
→ Leerlingen van verschillende leeftijden werken samen om elkaar te ondersteunen (Montessori en Anastasia model).
→ Persoonlijke en individuele begeleiding van elke leerling.
→ Maximale flexibiliteit, de mogelijkheid om aanpassingen te doen volgens de behoeften van de leerlingen.
→ De mogelijkheid om makkelijk uitdagingen te identificeren en nieuwe ideeën te implementeren.
→ Is minder complex qua organisatie dan een grote school van 500 leerlingen.
→ Teacher empowerment - microscholen kunnen docenten aantrekken die op zoek zijn naar meer autonomie in een klas.
→ Een sterkere gemeenschapsvorming (vriendschapsrelaties zijn erg belangrijk voor de leerlingen, blijkt uit onderzoek).
→ Kleinere schoolomgevingen versterken de banden tussen leerlingen, gezinnen en leerkrachten.
→ Minder uitdagingen op vlak van allerlei voorzieningen (slechts 1 'klaslokaal' en 1 open ruimte nodig).
→ Autonomie en onafhankelijkheid (het schooltje is vaak 'eigendom' van een groepje ouders en/of leraars).
→ Democratisch leiderschap en bestuur.

°°° Wat zijn enkele uitdagingen?

→ Het vinden (en behouden) van (kwaliteits)leraren en mensen die hun talenten, kennis, expertise, creativiteit, vakmanschap, wijsheid,... willen delen met de leerlingen.
→ Gebrek aan financiering om alle kosten te kunnen dekken.
→ Een grotere werklast en druk op de ouders.

°°° Dit is een 9 stappen plan wat vaak wordt gebruikt bij het opstarten van microscholen. Maar ieder project is uniek en anders en men kan uiteraard een verschillende aanpak en werkwijze kiezen.

→ Verbeelding. Hoe zou jij school heruitvinden mochten er geen beperkingen en grenzen zijn. Wat is allemaal mogelijk, wat voelt als de juiste weg, in samenspraak met leerlingen en ouders.
→ Onderzoek de legale, wettelijke en administratieve kant rond de opstart, het bestuur en de uitvoering van een microschooltje (verschilt van land tot land). Bezoek andere micro-schooltjes ter inspiratie en lees de bestaande boeken over dit soort educatie. Bereid alles goed voor.
→ Definieer de opzet en de niche van de microschool, wat zijn de visie, de grondslagen, de uitgangspunten. Maak een business plan, een mooie voorstelling (powerpoint, pdf) eventueel om medewerkers, sponsoring en (onvoorwaardelijke) steun aan te trekken 
→ Creëer ergens een warme, gezellige en toegankelijke leerplek.
→ Breng de financiering op orde, zoek manieren om fondsen en (geldelijke) steun te verzamelen (voor aankoop lesmateriaal, speelgoed, meubilair, loon, huur, verplaatsing, excursies, maaltijden,...).
→ Stel een model op voor de school, een curriculum qua aanpak en afspraak (bvb. het Sudbury model).
→ Vind en verzamel de ouders en leerlingen die willen aansluiten en meedoen, de 'tribe' die zich enthousiast voelt en gelijkgestemd is.
→ Begin de microschool, maar begin klein (slechts enkele leerlingen).
→ Wordt het schooltje groter na verloop van tijd dan kunnen ook extra medewerkers aangetrokken worden.

De vier peilers die van belang kunnen zijn bij het opstarten van een microschooltje en die wat voorafgaand onderzoek vereisen.

 1. Administratie


→ Dit gaat over de juridische kant, namelijk de wetten, plichten en regels betreffende thuiseducatie en het starten van microschooltjes.
→ Er is hier een verschil tussen België en Nederland.
→ In België is thuiseducatie zonder meer toegestaan maar gebonden aan enkele voorwaarden waaronder 2 examens en enkele inspecties.
→ In Nederland is thuiseducatie niet opgenomen in de wet, men dient een schoolvrijstelling in te dienen en beroep te doen op de mogelijkheid tot bezwaar wegens 'overwegende bedenkingen'.
→ Boekhouding bijhouden kan somtijds nodig zijn.
→ Onderwijs inspectie voorbereiden.
→ Verzekeringen afsluiten.
Indien het microschooltje wat groter wordt en wellicht een blijvend project, kan overwogen worden om een VZW of Stichting op te richten.

2. Financiering (opstart en werking)  

→ Dit gaat over de financiële kant van gedeelde thuiseducatie in microschooltjes.
→ Zelfs indien de kinderen opgevangen worden in het huis van een ouder, dan blijven er nog kosten die kunnen gedeeld worden door alle ouders samen.
→ Zoals verwarming, elektriciteit, inrichting, benodigdheden, eventueel verzekeringen, verplaatsingen, maaltijden,...
→ Het kan goed zijn om een businessplan op te maken.
Enkele mogelijkheden tot financiering: eigen geld van de ouders (maandelijkse bijdrage), sponsoring, crowdfunding, activiteiten organiseren,..

3. Accommodatie

→ Dit gaat over alles wat komt kijken bij het aanbieden van thuisonderwijs qua inrichting en aanbod en wat kan helpen om een goede dagelijkse werking te garanderen.
→ Er is vooreerst een plaats nodig, dit kan het huis van een ouder zijn of een ander lokaal.
→ Er zijn boeken en lesmateriaal nodig en dingen als speelgoed, knutselgerief, muziekinstrumenten,...er is wellicht ook meubilair nodig.
Dingen om de dagelijkse werking te garanderen (maaltijden, verplaatsingen,..).

4. Curriculum of leermethode

 
→ Dit gaat over de keuze voor een bepaalde educatie methode.
→ De 3 vorige basispijlers zijn voor alle microschooltjes min of meer gelijk, maar de educatiemethode kan verschillen van project tot project. Die is afhankelijk van wat de ouders en kinderen samen kiezen en is flexibel.
→ BELANGRIJK: bepaal vooraf de leermethode en visie van het microschooltje (samen met ouders en kinderen). Dit vraagt tijd, overleg en veel gesprekken, maar zonder duidelijke visie en leerplan wordt de uitdaging en het risico op falen veel groter. Dit helpt ook om nieuwe ouders in te lichten en de juiste mensen aan te trekken.
→ Er zijn vele leermodellen en educatie methoden waar men uit kan kiezen en kan combineren: unschooling, Sudbury, bosklassen, ervaringsgericht, Freinet, Montessori, Steiner,...  
→ Er zijn ook vele on line cursussen en educatie websites.
→ Er zijn uitwisselingen tussen de verschillende microschooltjes in het land (steun, hulp, inspiratie, afstemming) en met de ouders en groeperingen die reeds thuisonderwijs geven. 
→ Het kan ook dat er een overkoepelende organisatie komt die de microschooltjes verenigt (net zoals bij het thuisonderwijs reeds bestaat).
Men kan ook kiezen of men al dan niet rekening houdt met de eindtermen die de onderwijs instanties opleggen. 

°°° Info

Geen opmerkingen

Een reactie posten

© Anastha Aurora
Maira Gall