14/06/2021

Charlotte Mason


Charlotte Mason (1842-1923) was een Engelse onderwijzeres en hervormster van de educatie in de 19e eeuw. Enkele van haar speerpunten (die waren erg revolutionair voor de 19e eeuw), men spreekt ook over 'liberale educatie':

° Een kind is een (volledig) persoon met alle niveaus en lagen van een volwassene.
° Het belang om de kinderen eerst goede gewoonten aan te leren. Dit vraagt een zekere discipline.
° De eerste 6 jaar zijn er geen lessen noch school, de kinderen zijn thuis en spelen in de warme omgeving van het gezin.
° Ze spreekt over 'atmosfeer', het belang van de omgeving waar het kind in opgroeit en waar goede gewoonten makkelijk aangeleerd kunnen worden door motivatie en herhaling.
° De lessen zijn kort, maximaal 15 minuten voor de eerste graden, maximaal 45 minuten voor de oudere graden. Zo blijft de focus en aandachtsspanne optimaal.
° Op die manier kun je heel veel onderwerpen aanbrengen aan de kinderen en merken wat hun interesses zijn.
° Het gebruik van 'levende boeken', geen droge en saaie leerboeken maar meeslepende en bezielde boeken geschreven met passie en expertise door inspirerende schrijvers.
° Ook het hele academische gedeelte van de educatie is gebaseerd op 'levende methodes', men leert van echte voorbeelden, men leert van het leven zelf.
° De kracht van vertellen. De kinderen vertellen in hun eigen woorden de verhalen en (levens)lessen na, wat dan het analytische denkvermogen stimuleert.
° Kunst en muziek zijn erg belangrijk bij de ontwikkeling en educatie.
° De kinderen dienen zo veel als mogelijk buiten te zijn en te spelen (vooral jonge kinderen) en op ontdekkingstocht te gaan in de natuur (elke dag minimaal enkele uren).
° Alle kinderen verdienen gelijk respect en aandacht ongeacht ras, geloof of sociale afkomst.


Info - Charlotte Mason methode leent zich goed voor thuisonderwijs

°
Charlotte Mason (NL) 
° Charlotte Mason (ENG)
 
° Charlotte Mason Methode (ENG)

Quotes

"Self-education is the only possible education; the rest is mere veneer laid on the surface of a child's nature."

"The question is not, -- how much does the youth know, when he has finished his education -- but how much does he care? And about how many orders of things does he care? In fact, how large is the room in which he finds his feet set? And, therefore, how full is the life he has before him?"


"Let children alone… the education of habit is successful in so far as it enables the mother to let her children alone, not teasing them with perpetual commands and directions – a running fire of Do and Don’t; but letting them go their own way and grow, having first secured that they will go the right way and grow to fruitful purpose."



Geen opmerkingen

Een reactie posten

© Anastha Aurora
Maira Gall