Er zijn geen schoolboeken, geen gebouwen en de kinderen kunnen
elke dag in bomen klimmen. Of het nu regent of waait, ongeacht het
seizoen, de 80 studenten (van kleuters tot pubers) zijn altijd
buiten in de natuur. De kinderen klagen niet over de regen.
"Gewoon regenkledij aandoen", zeggen ze. Zelfs na drie
weken buiten in de regen en kou?
"Oh, daar houden we niet van", geven sommige kinderen toe. Zouden ze dan liever een klaslokaal
hebben?
"Zeker niet!"
Een schooldag begint met het installeren van de openlucht klas met
dekzeilen en iedereen helpt mee, want 'het versterkt de
gemeenschapsvorming'. Er is ook geen schoolbel, de gemeenschap
verzamelt zich elke ochtend (en na de pauzes) op het geluid van de
trommel. Dan wordt ook het programma van de dag besproken.
Alle kinderen en alle leeftijden zijn gemengd en helpen elkaar
en iedereen krijgt de ruimte om in zijn of haar eigen tempo te
evolueren.
"We zijn als een gezin, en we zijn zo dichtbij dat de
kleintjes niet bang zijn, en dat we hen kunnen helpen", zegt Cassie, een van de grotere kinderen.
"De ouderen zorgen natuurlijk voor de kleintjes. Er is veel
minder pestgedrag wanneer kinderen op anderen letten. Dat is het
belangrijkste aspect voor mij"
aldus moeder Sarah Blair. Sarah heeft drie kinderen. Haar oudste
probeerde ook een conventionele school, maar is nu blij dat hij
terug kan keren naar de natuurschool.
Sommige elementen doen denken aan traditionele scholen zoals
schoolborden en (waterbestendige) notebooks, maar de manier waarop
kennis wordt overgedragen is wel verschillend en net omgekeerd.
"We beginnen namelijk met kennis en ideeën en van daaruit
zoeken we naar geletterdheid en rekenvaardigheid", aldus lerares Michelle.
Wiskunde, schrijven en de natuur- en menswetenschappen zijn van
nature geïntegreerd in alle activiteiten.
"De kinderen leren met hun hele lichaam, geest, hart en
ziel"
zegt leraar Ola Cholewa. Leren door te spelen, dat is de sleutel.
De kleintjes genieten ervan om hun 'stenenwinkel' te beheren. Dit
initiatief verheugde Christophe Moreno, een accountant wiens twee
dochters naar de natuurschool gaan.
"Zo leren de kleintjes niet alleen de basis van wiskunde, maar
ook de handel, de uitwisseling, de waarde van dingen", zegt deze vader wiens zorgen over het leren van wiskunde in een
paar maanden zijn verdwenen.
De natuur maakt deel uit van de gemeenschap.
"We leren om een stap terug te zetten zodat de natuur ons
dingen kan leren. De natuur is onze hoofdleraar"
volgens leraar Dave Godfrey. Hier krijgen kinderen
zelfzekerheid en vertrouwen in zichzelf.
"Ik had niet verwacht dat ze zo vaak zo autonoom zouden
zijn"
geeft adjunct directeur Randy Bates toe.
Larissa, een van de leerlingen uit groep 7, heeft een
overduidelijke liefde voor de natuur.
"Wanneer je naar een boom kijkt, is dat niet alleen maar een
boom. Het is een levend wezen dat je elke dag ontmoet. Het is
dus belangrijk om hem te waarderen"
aldus Larissa. De studenten bedanken degenen die hen hebben
toegestaan om een bepaalde plek te gebruiken door de invasieve
planten te verwijderen. De school verandert elke drie maanden van
locatie om de ecologische voetafdruk te verkleinen.
"Ik wilde echt dat mijn zoon naar deze school ging omdat ik wil
dat hij iemand wordt die in contact staat met de natuur en die
goede beslissingen kan nemen", zegt Marnie Wu, de moeder van Donovan die speciaal emigreerde
uit Texas om haar zoon naar deze school te kunnen sturen.
Er is een wachtlijst van 200 kinderen.
° Natuurschool van Maple Ridge (reportage)
° Environmental School Project
° Natuurschool van Maple Ridge (reportage)
° Environmental School Project
Geen opmerkingen
Een reactie posten