Kid's Skills, de coaching methode die moeilijkheden omzet in vaardigheden.
Dit is het idee achter Kids' Skills: alle problemen (op weg naar volwassenheid) kunnen ook gezien worden als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden. Men geeft noch de kinderen noch de ouders de schuld van problemen. Er zijn 15 praktische stappen hoe je problemen in vaardigheden kan omzetten. Dit gebeurt op een speelse en dynamische samenwerking tussen kind en begeleider. Het nodigt het kind uit om actief mee te werken aan het opbouwen van skills en het zoeken naar oplossingen. Het is een eenvoudige methode maar het vraagt een nieuwe manier van denken. Niet meer vanuit schuld, ontkenning, veroordeling, belonen en straffen, schaamte,...maar denken vanuit openheid en openingen, en actie vanuit communicatie en overleg. Er zijn 15 stappen bij de methode.
01. Problemen vertalen in vaardigheden. Nagaan welke vaardigheid het kind moet ontwikkelen om het probleem te overwinnen.
02. Het eens worden over de vaardigheid die geleerd moet worden. Het probleem met het kind bespreken en het eens worden over de vaardigheid die het gaat leren.
03. De voordelen van een vaardigheid onderzoeken. Het kind meer bewust maken van de voordelen die het heeft om iets te kunnen.
04. De vaardigheid een naam geven. Laat het kind de vaardigheid een naam geven.
05. Een totemfiguur kiezen. Laat het kind een dier of een andere figuur kiezen die helpt bij het leren van de vaardigheid.
06. Supporter werven. Laat het kind een aantal mensen vragen om supporter te worden.
07. Meer zelfvertrouwen geven. Laat het kind meer vertrouwen krijgen dat het de vaardigheid kan leren.
08. Plannen maken om het te vieren. Maak samen met het kind vooraf een plan hoe je het gaat vieren wanneer het de vaardigheid beheerst.
09. De vaardigheid omschrijven. Laat het kind zelf vertellen en voordoen hoe het zich zal gedragen wanneer het de vaardigheid beheerst.
10. Naar buiten treden. Laat mensen weten welke vaardigheid het kind aan het leren is.
11. De vaardigheid oefenen. Spreek samen met het kind af hoe het de vaardigheid gaat oefenen.
12. Geheugensteuntjes bedenken. Laat het kind zelf vertellen hoe het wil dat anderen reageren wanneer het zijn vaardigheid vergeet.
13. Vieren dat het gelukt is. Wanneer het kind de vaardigheid beheerst, is het tijd om dat te vieren en het kind de kans geven iedereen te bedanken die daarbij geholpen heeft.
14. De vaardigheid aan anderen doorgeven. Stimuleer het kind om een ander kind de nieuwe vaardigheid te leren.
15. Op naar de volgende vaardigheid. Kom tot overeenstemming met het kind over de volgende vaardigheid die het gaat leren.
Voorbeeld.
Lizzy van twaalf werd verwezen door een polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie met een milde gegeneraliseerde angststoornis, een milde dysthyme stoornis en een zorgelijke persoonlijkheidsontwikkeling. Ze had slaapproblemen en was bang dat er iemand op haar kamer kon komen. De school wilde haar zelfvertrouwen vergroten. Ze wilde leren slapen op haar eigen kamer zonder angstgedachten, met haar knuffeldier, meneer Beer. En waarom kan meneer Beer zo lekker slapen in haar bed? Als hij bang wordt, vraagt hij zich af: is het een echte gedachte of een misschien-gedachte? Van een misschien-gedachte kun je niet bewijzen dat hij klopt.
Samen met de therapeut bedacht ze ook een praat-jezelf-sterk-versje: ‘Ik ben de baas over mezelf, ik kan denken en doen wat ik wil, ik ben de baas over mezelf.’ Om nog meer zelfvertrouwen te krijgen zochten ze samen foto’s in haar familiealbum waaruit zelfvertrouwen bleek: een foto waarop ze van de hoge duikplank springt, en de inhuldiging van de avondvierdaagse. Elke keer als ze zelfvertrouwen nodig had, haalde ze deze plaatjes in gedachten te voorschijn om het sterke prettige gevoel weer te krijgen. Als voordeel van deze vaardigheden zag Lizzy dat ze minder hulp van moeder nodig had om te slapen en haar angst weg te werken. Door deze vaardigheden aan haar jongere zusje door te geven, merkte ze dat ze ze echt beheerste. Ze wilde ze nu zelf ook gaan toepassen bij de Cito-toets en bij het schoolkamp. Thuis en op school merkte men dat ze spannende momenten beter de baas kon. De knuffelbeer zou voor de gezelligheid en als raadgever mee naar het kamp, want meneer Beer kon toch niet zonder haar alleen achterblijven in haar grote bed.
° Boek: Ben Furman - Kids' Skills
° Kids' Skills Methode PDF (5 pag.)
° Kids’ Skills: Geen probleemoplossing maar vaardigheidstraining
Dit is het idee achter Kids' Skills: alle problemen (op weg naar volwassenheid) kunnen ook gezien worden als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden. Men geeft noch de kinderen noch de ouders de schuld van problemen. Er zijn 15 praktische stappen hoe je problemen in vaardigheden kan omzetten. Dit gebeurt op een speelse en dynamische samenwerking tussen kind en begeleider. Het nodigt het kind uit om actief mee te werken aan het opbouwen van skills en het zoeken naar oplossingen. Het is een eenvoudige methode maar het vraagt een nieuwe manier van denken. Niet meer vanuit schuld, ontkenning, veroordeling, belonen en straffen, schaamte,...maar denken vanuit openheid en openingen, en actie vanuit communicatie en overleg. Er zijn 15 stappen bij de methode.
01. Problemen vertalen in vaardigheden. Nagaan welke vaardigheid het kind moet ontwikkelen om het probleem te overwinnen.
02. Het eens worden over de vaardigheid die geleerd moet worden. Het probleem met het kind bespreken en het eens worden over de vaardigheid die het gaat leren.
03. De voordelen van een vaardigheid onderzoeken. Het kind meer bewust maken van de voordelen die het heeft om iets te kunnen.
04. De vaardigheid een naam geven. Laat het kind de vaardigheid een naam geven.
05. Een totemfiguur kiezen. Laat het kind een dier of een andere figuur kiezen die helpt bij het leren van de vaardigheid.
06. Supporter werven. Laat het kind een aantal mensen vragen om supporter te worden.
07. Meer zelfvertrouwen geven. Laat het kind meer vertrouwen krijgen dat het de vaardigheid kan leren.
08. Plannen maken om het te vieren. Maak samen met het kind vooraf een plan hoe je het gaat vieren wanneer het de vaardigheid beheerst.
09. De vaardigheid omschrijven. Laat het kind zelf vertellen en voordoen hoe het zich zal gedragen wanneer het de vaardigheid beheerst.
10. Naar buiten treden. Laat mensen weten welke vaardigheid het kind aan het leren is.
11. De vaardigheid oefenen. Spreek samen met het kind af hoe het de vaardigheid gaat oefenen.
12. Geheugensteuntjes bedenken. Laat het kind zelf vertellen hoe het wil dat anderen reageren wanneer het zijn vaardigheid vergeet.
13. Vieren dat het gelukt is. Wanneer het kind de vaardigheid beheerst, is het tijd om dat te vieren en het kind de kans geven iedereen te bedanken die daarbij geholpen heeft.
14. De vaardigheid aan anderen doorgeven. Stimuleer het kind om een ander kind de nieuwe vaardigheid te leren.
15. Op naar de volgende vaardigheid. Kom tot overeenstemming met het kind over de volgende vaardigheid die het gaat leren.
Voorbeeld.
Lizzy van twaalf werd verwezen door een polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie met een milde gegeneraliseerde angststoornis, een milde dysthyme stoornis en een zorgelijke persoonlijkheidsontwikkeling. Ze had slaapproblemen en was bang dat er iemand op haar kamer kon komen. De school wilde haar zelfvertrouwen vergroten. Ze wilde leren slapen op haar eigen kamer zonder angstgedachten, met haar knuffeldier, meneer Beer. En waarom kan meneer Beer zo lekker slapen in haar bed? Als hij bang wordt, vraagt hij zich af: is het een echte gedachte of een misschien-gedachte? Van een misschien-gedachte kun je niet bewijzen dat hij klopt.
Samen met de therapeut bedacht ze ook een praat-jezelf-sterk-versje: ‘Ik ben de baas over mezelf, ik kan denken en doen wat ik wil, ik ben de baas over mezelf.’ Om nog meer zelfvertrouwen te krijgen zochten ze samen foto’s in haar familiealbum waaruit zelfvertrouwen bleek: een foto waarop ze van de hoge duikplank springt, en de inhuldiging van de avondvierdaagse. Elke keer als ze zelfvertrouwen nodig had, haalde ze deze plaatjes in gedachten te voorschijn om het sterke prettige gevoel weer te krijgen. Als voordeel van deze vaardigheden zag Lizzy dat ze minder hulp van moeder nodig had om te slapen en haar angst weg te werken. Door deze vaardigheden aan haar jongere zusje door te geven, merkte ze dat ze ze echt beheerste. Ze wilde ze nu zelf ook gaan toepassen bij de Cito-toets en bij het schoolkamp. Thuis en op school merkte men dat ze spannende momenten beter de baas kon. De knuffelbeer zou voor de gezelligheid en als raadgever mee naar het kamp, want meneer Beer kon toch niet zonder haar alleen achterblijven in haar grote bed.
° Boek: Ben Furman - Kids' Skills
° Kids' Skills Methode PDF (5 pag.)
° Kids’ Skills: Geen probleemoplossing maar vaardigheidstraining
Geen opmerkingen
Een reactie posten